Mobiele menu

Tailored alcohol feedback in “Test Je Leefstijl”: usability and effectiveness of an online tailored intervention targeting heavy drinking in students in secondary vocational education (MBO-students)

Projectomschrijving

Vraagstuk

In Nederland drinkt 70% van de studenten teveel alcohol. Lager opgeleide studenten drinken vroeger en meer dan hoger opgeleide studenten.

Onderzoek

In dit project werd een eCoaching app “WatDrinkJij” (WDJ) ontwikkeld en geëvalueerd met als doel overmatig drinkgedrag bij MBO-studenten te minderen. Binnen WDJ kregen jongeren op maat advies of ondersteuning bij het minder drinken. Jongeren stellen een doel om het aantal glazen per week te minderen. De coaching bestaat uit de dagelijkse uitvraag van alcoholgebruik, stemming, motivatie en zelfvertrouwen om minder te drinken. Middels het monitoren van het behalen van het gestelde doel of inzicht in de barrière voor het niet behalen van het doel wordt gericht feedback en advies gegeven, waarbij motivatie, positieve stemming, zelfvertrouwen en probleemoplossende vaardigheden gestimuleerd werden.

Uitkomst

Uit het evaluatieonderzoek bleek WDJ (overmatig) alcoholgebruik niet te verminderen. Wel nam de motivatie en het zelfvertrouwen om minder te drinken toe bij gebruik van WDJ.

Producten

Titel: Wat Drink Jij app
Auteur: Keulen, H., Voogt, C., Kleinjan, M., Paulussen, Th. & van Empelen, P.
Link: https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.trimbos.watdrinkjij&hl=nl
Titel: www.lesmateriaalwatdrinkjij.nl
Auteur: Keulen, H. Paulussen, Th., & Empelen, P.
Link: http://www.lesmateriaalwatdrinkjij.nl
Titel: What Do You Drink?
Auteur: Pepijn van Empelen, Hilde van Keulen, Theo Paulussen, Carmen Voogt, Marloes Kleinjan

Verslagen


Eindverslag

Er is een behoorlijk aantal MBO-studenten dat overmatig drinkt: uit de Testjeleefstijlmonitor blijkt dat 52.4% doet aan binge drinken (4 (vrouwen) of 6 (mannen) of meer glazen alcohol per keer) en 55.1% drinkt meer dan de aanbevelingen (Gezondheidsraad, 2006) in schooljaar 2018/2019 (peildatum december). Voor MBO-studenten zijn er tot nu toe geen effectieve interventies beschikbaar gericht op overmatig alcohol drinken. Om verantwoord drinken onder MBO-studenten te bevorderen wordt een online, getailorde interventie ontwikkeld. Deze app (Watdrinkjij; WDJ) bestaat uit dynamische ondersteuning (d.w.z., de ondersteuning varieert in de tijd, afhankelijk van het gerapporteerde alcoholgebruik en belangrijke determinanten van alcoholgebruik). Aan de hand van een zelf gesteld doel (aantal glazen dat men in een week minder wil drinken), en op basis van dagboek data, krijgen jongeren wekelijks een passende oefening, en wordt succes bekrachtigd. In totaal zijn er 4 modules, met elk 10 oefeningen. De modules bestaan uit motiverende, competentie verhogende, stemmingsverbeterende of planningsbevorderende interventies. Daarnaast is er een 5e module (terugvalpreventie) met 3 oefeningen, voor gebruikers die neigen naar hun ‘oude’ alcohol consumptiepatroon. Via dagboeken kunnen gebruikers hun voortgang bijhouden, ze worden gestimuleerd om te blijven meedoen via notificaties, en ze ontvangen complimenten voor behaalde successen. WDJ is ontwikkeld volgens een iteratief proces: in verschillende stadia zijn concepten van de interventie aan de doelgroep voorgelegd en geëvalueerd, waarbij de focus lag op acceptatie en bruikbaarheid.
WDJ is uitgezet, via verschillende kanalen (school, social media), en was te downloaden via de Google Play Store of IOS store. De inclusie van deelnemers liep in de periode van september 2018 t/m januari 2019. Deelnemers werden bij willekeurig aan de WDJ interventie of een controle conditie (app zonder interventieonderdelen) toegewezen. Deelnemers werd voor de duur van 33 weken gevolgd. De evaluatie is uitgevoerd op basis van de data van 1767 deelnemers (440 deelnemers hadden een MBO opleiding).
Uitval bleek in beide groepen groot (en onder andere mensen die meer dronken, of met een MBO achtergrond vielen meer uit). In beide groepen nam het alcoholgebruik af. Echter, er bleek geen verschil tussen de WDJ (overmatig) interventiegroep en de controle groep in de mate waarin alcoholgebruik afnam. Wel nam ten opzicht van de controlegroep de motivatie en zelfvertrouwen om minder te drinken toe bij gebruikers van WDJ. App gebruikers evalueerden de applicatie positief in termen van gebruiksgemak en relevantie.

Er is een behoorlijk aantal MBO-studenten dat overmatig drinkt: uit de Testjeleefstijlmonitor blijkt dat 52.4% doet aan binge drinken (4 (vrouwen) of 6 (mannen) of meer glazen alcohol per keer) en 55.1% drinkt meer dan de aanbevelingen (Gezondheidsraad, 2006) in schooljaar 2018/2019 (peildatum december). Voor MBO-studenten zijn er tot nu toe geen effectieve interventies beschikbaar gericht op overmatig alcohol drinken. Om verantwoord drinken onder MBO-studenten te bevorderen wordt een online, getailorde interventie ontwikkeld. Deze app (Watdrinkjij; WDJ) bestaat uit dynamische ondersteuning (d.w.z., de ondersteuning varieert in de tijd, afhankelijk van het gerapporteerde alcoholgebruik en belangrijke determinanten van alcoholgebruik). Aan de hand van een zelf gesteld doel (aantal glazen dat men in een week minder wil drinken), en op basis van dagboek data, krijgen jongeren wekelijks een passende oefening, en wordt succes bekrachtigd. In totaal zijn er 4 modules, met elk 10 oefeningen. De modules bestaan uit motiverende, competentie verhogende, stemmingsverbeterende of planningsbevorderende interventies. Daarnaast is er een 5e module (terugvalpreventie) met 3 oefeningen, voor gebruikers die neigen naar hun ‘oude’ alcohol consumptiepatroon. Via dagboeken kunnen gebruikers hun voortgang bijhouden, ze worden gestimuleerd om te blijven meedoen via notificaties, en ze ontvangen complimenten voor behaalde successen.

WDJ is ontwikkeld volgens een iteratief proces: in verschillende stadia zijn concepten van de interventie aan de doelgroep voorgelegd en geëvalueerd, waarbij de focus lag op acceptatie en bruikbaarheid. In 2018 is de WDJ-app een laatste keer (4e pretest) voorgelegd aan een kleine groep toekomstige gebruikers (4 MBO-studenten). Resultaten van deze gebruikerstest wees uit dat deelnemers positief waren, ze gaven een gemiddeld rapportcijfer 8 voor WDJ.

Momenteel wordt WDJ in een groot veldexperiment onderzocht op effectiviteit. De inclusie van deelnemers voor dit veldexperiment liep van september 2018 t/m januari 2019, en deelnemers (N = 4.810) werden op basis van toeval toegewezen aan de experimentele (op maat ondersteuning; n = 2.414) of controle groep (geen ondersteuning; n = 2.396). Deelnemers voor dit veldexperiment werden geworven via de gezondheidsmonitor Testjeleefstijl.nu van het MBO, via een WDJ-lespakket voor het MBO en via een social media campagne voor 16 tot 24 jarige personen. In totaal hebben 6.148 personen zich geregistreerd in de WDJ-app. Hiervan voldeden 4.811 (78.3%) gebruikers aan de inclusiecriteria van het onderzoek (16 t/m 24 jaar en overmatig alcohol gebruik). Werving van deelnemers via social media was het meest succesvol. Het merendeel van de gebruikers geeft aan dat ze bij WDJ zijn gekomen via Facebook (62.8%; n=3.022), en slechts een klein deel via TJL (4.8%; n=229) of via hun docent (3.0%; n=142). Het grootste deel van de gebruikers volgt een MBO-opleiding (34.7%; 1.670), gevolgd door HBO (31.7%; n=1.527) en WO (22.7%; n=1.093).

Samenvatting van de aanvraag

PROBLEM DEFINITION In the Netherlands, 70% of the students drink too much alcohol. Lower educated students engage in heavy drinking more often and start drinking earlier than higher educated peers. Since evidence-based interventions targeting heavy drinking in lower educated students are lacking, this project will develop and test an improved version of “What Do You Drink” (WDYD). This multi-session online tailored alcohol intervention (WDYD+) will be implemented in Test Je Leefstijl (TJL), a web-based lifestyle monitor for secondary vocational education students (i.e., MBO-students). WDYD, a single-session web-based brief alcohol intervention, has already proven its potential in college students. EVIDENCE-BASED BEHAVIOR CHANGE TECHNIQUES Because MBO-students indicated their need for more thoughtful and tailored feedback, computer tailoring is used as one of the two core change techniques in WDYD+. The second technique is Motivational Interviewing (MI). MI suits best among those ambivalent about behavior change; a state prevalent among 90% of heavy drinking lower educated students. Both computer tailoring and MI have proven effective, and combining them in a pure online intervention (i.e., without real-life person contact) is highly innovative. A first test, applied in another context, showed positive effects at 12 month follow-up. IMPLEMENTATION PERSPECTIVE TJL is completed by more than 20 000 MBO-students yearly. WDYD+ will be embedded in TJL as a stand-alone behavioral feedback module for heavy drinking MBO-students. By embedding WDYD+ in the existing structures of TJL, implementation is ensured. Trimbos Institute will continue ownership after the study. RESEARCH QUESTIONS Effect evaluation: 1. Is exposure to WDYD+ more effective in changing alcohol drinking (primary outcome) and determinants (secondary outcomes) in heavy drinking MBO-students in the Netherlands at short and long-term follow-up (i.e., 2 weeks and 6 months after the intervention period) and over time compared to those exposed to the usual feedback module on alcohol drinking of TJL? Process evaluation: 2. To what extend are heavy drinking MBO-students appointed to WDYD+ exposed to the intervention (i.e., program fidelity) and how do they evaluate WDYD+ (i.e., usability and acceptability) compared to those exposed to the usual feedback module on alcohol drinking in TJL? DESIGN The effectiveness of WDYD+ will be evaluated by a 2-arm parallel-group Randomized Controlled Trial (RCT). MBO-students who are heavy drinkers, according to the TJL-assessment, will be randomly assigned to the experimental or control group (N = 655 students/arm). Students in the experimental group will participate in a minimum of 3 brief WDYD+-sessions during a period of 8 weeks. Outcomes are assessed at baseline (i.e., before the start of the intervention) and at 2 weeks and 6 months follow-up (i.e., after the intervention period) by online surveys. Ecological Momentary Assessments (EMA; 11 times) between both follow-ups will be added to control for the fluctuating nature of alcohol drinking and contextual factors. IMPROVEMENT AND ADAPTION PROCESS Taking WDYD as a point of departure is a logical step since it has shown potential when applied to other students. We propose a 3-stage improvement and adaptation process: 1) Systematic development of WDYD+: Refinement of change objectives and methods, combining the core change techniques for online application, iterative tests and refinement based on consultations with MBO-students, MBO-schools and (alcohol) behavior experts. 2) Conducting a 2-arm parallel-group RCT: After the baseline assessment, a random sample of MBO-students who visit TJL will be appointed to WDYD+. Students in the control group will be appointed to the current feedback module offered by TJL. After the intervention period of 8 weeks, participants will receive 2 surveys and 11 EMAs between 2 weeks and 6 months after completing the intervention. 3) Effect and process evaluation (data-analyses), communication of the results (publication and presentations), and implementation of WDYD+ within TJL. INVOLVEMENT OF PARTICIPANTS AND IMPLEMENTING ORGANIZATIONS To ensure adequate fit, MBO-students will be intensively involved in an iterative developmental process. Additionally, MBO-schools (Nova College and Deltion College), the Vocational Education and Training (VET) council (in Dutch: MBO-raad), and the TJL Foundation (owner of TJL) will advise on its compatibility with the existing school curriculum and student care structures. Alcohol expertise and ownership is preserved by collaboration with the Trimbos Institute, the owner of WDYD(+) and full member of the project team. EXPERTISE OF THE RESEARCH GROUP The members of the research group have extensive and documented expertise in research on the development and evaluation of school health innovations, tailoring, alcohol drinking, the application of MI and designing online interventions.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
531001105
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2020
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. P. van Empelen
Verantwoordelijke organisatie:
TNO