Mobiele menu

Passende ondersteuning voor jongeren van gescheiden ouders: Ontwikkeling en toetsing van handvatten voor schoolmaatschappelijk werkers in het voortgezet onderwijs, met gebruik van nieuwe media

Projectomschrijving

Jaarlijks krijgen 70.000 Nederlandse kinderen te maken met scheiding van hun ouders. Dit markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch.
Passende preventieve ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd zijn momenteel beperkt beschikbaar. Dit terwijl jongeren zelf aangeven behoefte te hebben aan begeleiding.

Handvatten

Samen met de doelgroep werden in dit project handvatten ontwikkeld voor schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) en een digitaal platform voor jongeren. De handvatten voor professionals zijn vervat in een checklist voor individuele gesprekken met de jongeren. Het digitaal platform informeert, biedt erkenning en motiveert de  jongere om over relevante onderwerpen het gesprek verder aan te gaan met de SMWer, en het dagboekje bij te houden.

Kleinschalige evaluatie

Een kleinschalige evaluatie onder SMWers en jongeren laat zien dat de tools goed lijken aan te sluiten bij de doelgroep. Meer praktijktoetsing is echter nodig, met extra aandacht voor overdraagbaarheid en brede implementatie.

Producten

Titel: Bij een scheiding horen spelregels
Auteur: Kreule, J.
Magazine: Algemeen Dagblad
Titel: Als je ouders uit elkaar gaan
Auteur: Radio 1 (Brussel), De Wereld van Sofie
Link: https://radio1.be/programma/de-wereld-van-sofie
Titel: INBOX: online platform voor middelbare scholieren met gescheiden ouders
Auteur: Klein Velderman, M. (Mariska) e.a.
Link: https://youtu.be/l4soT3GLuTY
Titel: Als je ouders uit elkaar gaan
Auteur: Mariska Klein Velderman; Fieke Pannebakker
Link: https://www.nieuwezijds.nl/boek/als-je-ouders-uit-elkaar-gaan/

Verslagen


Eindverslag

Jaarlijks krijgen 70.000 Nederlandse kinderen te maken met scheiding van hun ouders. Dit markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch. Passende preventieve ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd zijn momenteel beperkt beschikbaar. Dit terwijl jongeren zelf aangeven behoefte te hebben aan begeleiding.
Samen met de doelgroep werden in dit project handvatten ontwikkeld voor schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) en een digitaal platform voor jongeren. De handvatten voor professionals zijn vervat in een checklist voor individuele gesprekken met de jongeren. Het digitaal platform informeert, biedt erkenning en motiveert de jongere om over relevante onderwerpen het gesprek verder aan te gaan met de SMWer, en het dagboekje bij te houden. Een kleinschalige evaluatie onder SMWers en jongeren laat zien dat de tools goed lijken aan te sluiten bij de doelgroep. Meer praktijktoetsing is echter nodig, met extra aandacht voor overdraagbaarheid en brede implementatie.

Jaarlijks krijgen 70.000 Nederlandse kinderen te maken met de scheiding van hun ouders. Die gebeurtenis markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch. Met name passende preventieve ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd zijn momenteel beperkt. Dit terwijl jongeren zelf aangeven behoefte te hebben aan begeleiding.

In dit project worden voor schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) handvatten ontwikkeld om jongeren in scheidingssituaties op-maat individueel te begeleiden. Voor de jongeren levert het project een digitaal platform met dagboekfunctie om contextspecifiek hun ervaringen bij te houden. De bedoeling is dat het platform de jongeren informeert, erkenning biedt en motiveert om over voor hem of haar relevante onderwerpen het gesprek verder aan te gaan met de schoolmaatschappelijk werker, en het dagboekje bij te houden. De resultaten uit het dagboekje zijn verder input in de begeleidingsgesprekken met de SMWers. Voor de SMWers biedt een digitale beslisbloom houvast voor het nemen van beslissingen omtrent steun aan en eventuele doorverwijzing van de jongeren.

Er vindt in 2016 een kleinschalige toetsing plaats in een pilot.

Samenvatting van de aanvraag

Schoolmaatschappelijk werkers (SMWers) krijgen in dit project handvatten aangereikt om jongeren in scheidingssituaties op-maat individueel te begeleiden. Hiertoe levert dit project voor SMWers een uitgeteste digitale beslisboom. Deze biedt de SMWers houvast voor het nemen van beslissingen omtrent steun aan en eventuele doorverwijzing van de jongeren. Voor de jongeren uit het voortgezet onderwijs levert het project een digitaal gsm-dagboekje om contextspecifiek hun ervaringen bij te houden. De resultaten uit het dagboekje zijn input in de begeleidingsgesprekken met de SMWers. Beide producten bouwen voort op thans beschikbare kennis. Jaarlijks krijgen in Nederland zo’n 70.000 thuiswonende kinderen te maken met de scheiding van hun ouders. Die gebeurtenis markeert het begin van een reeks veranderingen en aanpassingen in hun leven, van emotioneel tot financieel-economisch. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle ondersteuning ter preventie en reductie van problematiek mogelijk is. Toch is in Nederland nauwelijks tot geen preventief ondersteuningsaanbod voor deze doelgroep beschikbaar. Het ontbreekt vooral aan passende ondersteuningsmogelijkheden voor jongeren in de middelbare schoolleeftijd. Dit terwijl jongeren zelf aangeven zeker behoefte te hebben aan begeleiding. De handvatten die in dit project worden ontwikkeld sluiten aan bij dit hiaat en komen tegemoet aan de behoeften van jongeren en beroepskrachten. Er vindt kleinschalige toetsing plaats in een pilot.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729102004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2014
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. Klein Velderman
Verantwoordelijke organisatie:
TNO