Mobiele menu

Overkoepelende VIMP - Kennis & jeugdopleidingen verbinden

Projectomschrijving

Dit overkoepelende VIMP-project voor de drie projecten binnen ‘’Kennis en jeugdopleidingen
verbinden’’ heeft in kaart gebracht welke belemmerende en bevorderende factoren zich voor doen
in het proces van het bundelen en vertalen van actuele kennis op verschillende thema’s voor hbo opleidingen. Het betreft de projecten Onbekend maakt Onbemind, Plein 16-27 en Samen de
handen in een voor multiprobleem.

De resultaten laten zien dat design thinking een goede methode is om onderwijs te ontwikkelen. Verder is het van belang om vanaf het begin mensen te betrekken vanuit diverse lagen binnen het onderwijs (docenten, onderwijskundigen, vak verantwoordelijken etc.) om borging en implementatie te versoepelen en versnellen.
Biedt het ontwikkelde onderwijs in hapklare brokken aan, zodat het makkelijk(er) ingevoegd kan worden binnen bestaand onderwijs en de drempel zo laag mogelijk is om de onderwijsmaterialen te gebruiken.

Looptijd van het project was van 1 september 2021 – 31 augustus 2022.

Producten

Titel: Visual / praatplaat - Kennis en jeugdopleidingen verbinden – belemmerende en bevorderende factoren bij het bundelen, vertalen, implementeren en borgen
Auteur: Els Evenboer & Schetsfabriek
Titel: Toelichting op visual - praatplaat Kennis en jeugdopleidingen verbinden – belemmerende en bevorderende factoren bij het bundelen, vertalen, implementeren en borgen.
Auteur: Els Evenboer, projectleider

Verslagen


Eindverslag

Dit overkoepelende VIMP-project voor de drie projecten binnen ‘’Kennis en jeugdopleidingen verbinden’’ heeft in kaart gebracht welke belemmerende en bevorderende factoren zich voor doen in het proces van het bundelen en vertalen van actuele kennis op verschillende thema’s voor hbo-opleidingen. Het betreft de projecten Onbekend maakt Onbemind, Plein 16-27 en Samen de handen in een voor multiprobleem. De resultaten laten zien dat design thinking een goede methode is om onderwijs te ontwikkelen. Verder is het van belang om vanaf het begin mensen te betrekken vanuit diverse lagen binnen het onderwijs (docenten, onderwijskundigen, vak verantwoordelijken etc.) om borging en implementatie te versoepelen en versnellen. Biedt het ontwikkelde onderwijs in hapklare brokken aan, zodat het makkelijk(er) ingevoegd kan worden binnen bestaand onderwijs en de drempel zo laag mogelijk is om de onderwijsmaterialen te gebruiken. Looptijd van het project was van 1 september 2021 – 31 augustus 2022.

Samenvatting van de aanvraag

Het betreft in deze aanvraag een overkoepelende VIMP, waarbij niet het doel is om de implementatie en borging opbrengsten uit de primaire projecten te monitoren. Binnen deze overkoepelende VIMP voor de projecten binnen ‘’Kennis en jeugdopleidingen verbinden’’ gaat het over het ophalen van ervaringen vanuit de drie projecten aangaande de vertaling van kennis naar vormen van onderwijs voor hbo professionals. Binnen deze overkoepelende VIMP gaat het over het in kaart brengen van: -Belemmerende en bevorderende factoren omtrent het bundelen van kennis voor het hbo -Belemmerende en bevorderende factoren omtrent het vertalen van kennis voor het hbo Het is van belang om dit overkoepelend over de drie projecten in kaart te brengen omdat: -Er vanuit de drie projecten op hele uiteenlopende manieren is gewerkt aan het bundelen en vertalen van kennis naar onderwijsproducten voor het hbo en hbo-professionals. Wat kunnen we daarvan leren? Wat werkt en waarom? -ZonMw de drie huidige projecten binnen ‘’Kennis en jeugdopleidingen verbinden’’ als voorlopers ziet en de kennis en ervaringen uit deze drie projecten ook inzichtelijk wil maken voor (toekomstige) projecten die zich gaan bezighouden met de vertaling van kennis naar vormen van (blended) onderwijs binnen het hbo en voor hbo professionals. Het overkoepelende project van ‘’Kennis en jeugdopleidingen verbinden’’ bestaat uit de volgende doelstellingen en onderzoeksvragen: 1. Meer zicht op de belemmerende en bevorderende factoren in het proces van het bundelen van praktijk-, ervarings- en wetenschappelijke kennis op een specifiek thema. a. Hoe hebben de drie projecten het bundelen van praktijk-, ervarings- en wetenschappelijke kennis aangepakt? b. Wat waren vanuit de drie projecten belemmerende factoren in het proces van kennisbundeling? c. Wat waren vanuit de drie projecten bevorderende factoren in het proces van kennisbundeling? 2. Meer zicht op de belemmerende en bevorderende factoren in het proces van de vertaling van praktijk-, ervarings- en wetenschappelijke kennis naar het onderwijs voor hbo professionals. a. Hoe hebben de drie projecten het vertalen van de praktijk-, ervarings- en wetenschappelijke kennis aangepakt? b. Welke belemmerende factoren doen zich voor in het proces van vertaling? c. Welke bevorderende factoren doen zich voor in het proces van vertaling? 3. Meer zicht op de implementatie en borging van de vormen van onderwijs binnen de hogescholen. a. Welke onderwijsmaterialen zijn er in het initiële project opgeleverd? b. Welke belemmerende factoren doen zich binnen de drie projecten voor in het proces van implementatie en borging van deze onderwijsmaterialen? c. Welke bevorderende factoren doen zich binnen de drie projecten voor in het proces van implementatie en borging? De overkoepeldende VIMP heeft een looptijd van 12 maanden met een startdatum van 1 september 2021. Looptijd is dan van 1 september 2021 t/m augustus 2022. De projectgroep van het overkoepelende project bestaat uit: - Projectleider Samen de handen in een voor multiprobleem en projectleider overkoepelende VIMP, Els Evenboer, senior onderzoek, Hogeschool Windesheim - Projectleider Plein 16-27, Bilal Majdoubi, docent/onderzoeker, Hogeschool InHolland - Projectleider Onbekend maakt Onbemind, Dorien Graas, lector Jeugd, Hogeschool Windesheim

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729210009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2021
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. K.E. Evenboer
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Windesheim