Mobiele menu

Methodiekuitbreiding en -onderbouwing Opvoeddebatten

Projectomschrijving

Trias Pedagogica voert in verschillende steden jaarlijks tientallen reeksen opvoeddebatten uit met
vaders (en deels ook moeders/jongeren) met een migratieachtergrond. Vaak gaat het om vaders
die niet bereikt worden door reguliere voorzieningen. Bewustwording over hun eigen rol en invloed
op kinderen en over het belang van communicatie met kinderen staan voorop in de debatten.

De basismethodiek is beschreven en onderbouwd in 2012/2015. Intussen vond uitbreiding plaats naar nieuwe groepen en gemeenten, resulterend in methodische vernieuwingen (w.o. kaart- en
bordspellen). Daarnaast zijn er op verzoek van gemeenten vervolgdebatten ontwikkeld rond
specifieke thema’s zoals huiselijk geweld en veiligheid in de buurt/preventie radicalisering.

Trias Pedagogica beschrijft en onderbouwt in samenwerking met het Verwey-Jonker Instituut de
vernieuwingen in de aanpak en de verdiepingsdebatten. Met steun van ZonMw is de eerste stap
gezet: een vernieuwde beschrijving en onderbouwing van de basisdebatten en een beschrijving en onderbouwing van de verdiepingsdebatten ‘op het rechte pad’.

Producten

Titel: Opvoeddebatten met vaders met een migratieachtergrond: Methodiekbeschrijving en -onderbouwing van de verdiepingsdebatten ‘Op het Rechte Pad’: ‘Stimuleren & Bespreken’ en ‘Ontsporing & Vervreemding’
Auteur: Distelbrink, M., Ekkelboom, L.L., Mehraz, A., Mesic, A., & Pels, T., m.m.v. L. Oudega
Titel: Opvoeddebatten met vaders met een migratieachtergrond: Een methodiekbeschrijving en -onderbouwing van de basisdebatten
Auteur: Distelbrink, M., Ekkelboom, L.L., Mehraz, A., Mesic, A., & Pels, T.

Verslagen


Eindverslag

Trias Pedagogica voert jaarlijks bij tientallen groepen vaders de methodiek 'Opvoeddebatten met vaders met een migratieachtergrond' uit. De doelgroep vormen vaders die doorgaans niet worden bereikt door formele voorzieningen voor opvoedondersteuning. De debatten maken vaders bewust van hun vaderrol, van basisprincipes in de opvoeding zoals het belang van communiceren met kinderen, en van het belang samen met de partner op te voeden. Vaders worden actief via diverse informele kanalen geworven en debatten vinden plaats op voor hen geschikte tijden en locaties. De debatleider staat dicht bij de vaders en benadert hen vanuit een positieve en bekrachtigende houding. Na vier basisdebatten biedt Trias Pedagogica groepen een reeks verdiepende debatten aan met verschillende thema's. Het Verwey-Jonker Instituut beschreef en onderbouwde binnen dit ZonMw-project samen met Trias Pedagogica de basisdebatten en de verdiepende debatten 'Op het rechte pad'. Deze zijn gericht op preventie van probleemgedrag en radicalisering.

Samenvatting van de aanvraag

Trias Pedagogica voert in verschillende steden jaarlijks tientallen reeksen opvoeddebatten uit met vaders (en deels ook moeders/jongeren) met een migratieachtergrond. Vaak betreft het vaders die niet bereikt worden door reguliere voorzieningen. De vaders werken door de debatten onder andere aan bewustwording over hun eigen rol en invloed op kinderen en over het belang van communiceren met kinderen. Enkele jaren terug beschreef en onderbouwde het Verwey-Jonker Instituut samen met Hogeschool Inholland en in nauwe samenwerking met de ontwikkelaars de methodiek. Mede met financiering van ZonMw, binnen het programma Effectief werken in de Jeugdsector. Intussen vond uitbreiding plaats naar diverse nieuwe groepen en nieuwe gemeenten, en is er mede hierdoor deels vernieuwing gekomen in methoden van de basisdebatten (er wordt nu bijvoorbeeld ook met moeders en gemengde groepen gewerkt). Daarnaast zijn er vervolgdebatreeksen ontwikkeld op aanvraag van gemeenten rond specifieke thema’s: huiselijk geweld, veiligheid in de buurt/preventie radicalisering. Hierbij zijn bijpassende kaart- en bordspellen ontwikkeld voor de verschillende thema’s. Trias Pedagogica biedt in het kader van veiligheid diverse varianten aan. Onder andere een variant met debatten voor jongeren die parallel aan die met vaders worden uitgevoerd (met twee gezamenlijke debatten als sluitstuk). Trias Pedagogica wil samen met het Verwey-Jonker Instituut de vernieuwingen beschrijven en onderbouwen, te starten met de debatten over veiligheid. Gemeenten zijn erg tevreden over de debatten; ze voorzien in een hiaat, zowel door de werkwijze als de thematieken die ze aansnijden. Beschrijving en onderbouwing kunnen ervoor zorgen dat de debatten vaker worden ingezet in de toekomst. Deze aanvraag behelst naast een beschrijving en onderbouwing van deze debatten ook een herziening van de basisdebatten die hieraan zijn gekoppeld. Een gemeente of Trias Pedagogica zelf zal co-financieren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729210005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J. Distelbrink
Verantwoordelijke organisatie:
Verwey-Jonker Instituut