Mobiele menu

Digitale GIZ; een methodiek voor het Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften

Projectomschrijving

Doel

De werkzaamheid van de GIZ-methodiek versterken middels digitalisering. Deze DIGIZ heeft de voordelen van de GIZ en extra functionaliteiten die voldoen aan de gebruikerseisen.

Methode

De DIGIZ is ontwikkeld via een user-centered design (UCD) aanpak en getest in een implementatiestudie, met professionals en cliënten van twee JGZ organisaties (GGD HM, JGZ ZHW) en een jeugdhulporganisatie, Kwadraad.

Resultaten

In vergelijking met de GIZ, geven cliënten en professionals gespreken met de DIGIZ en hogere waardering ten aanzien van 1) gezamenlijk identificeren van de krachten en zorgbehoeften, 2) openheid en transparantie van de wederzijdse communicatie, en 3) het stellen van en persoonlijk actieplan. Zij beoordelen de gebruiksvriendelijkheid van de DIGIZ net zo hoog als die van de GIZ.

Conclusie

DIGIZ kan bijdragen aan het actief betrekken van gezinnen en het verbeteren van een open en transparante wederzijdse communicatie tussen zorgprofessionals en cliënten om gezamenlijk de krachten en zorgbehoeften te beoordelen en te beslissen over resultaatgerichte ondersteuningsplannen, zodat gezinnen passende, tijdige en effectieve ondersteuning ontvangen.

Verslagen


Eindverslag

Doel: De werkzaamheid van de GIZ-methodiek versterken middels digitalisering. Deze DIGIZ heeft de voordelen van de GIZ en extra functionaliteiten die voldoen aan de gebruikerseisen.

Methode: De DIGIZ is ontwikkeld via een user-centered design (UCD) aanpak en getest in een implementatiestudie, met professionals en cliënten van twee JGZ organisaties (GGD HM, JGZ ZHW) en een jeugdhulporganisatie, Kwadraad.

Resultaten : In vergelijking met de GIZ, geven cliënten en professionals gesprekken met de DIGIZ en hogere waardering ten aanzien van 1) gezamenlijk identificeren van de krachten en zorgbehoeften, 2) openheid en transparantie van de wederzijdse communicatie, en 3) het stellen van een persoonlijk actieplan. Zij beoordelen de gebruiksvriendelijkheid van de DIGIZ net zo hoog als die van de GIZ.

Conclusie: DIGIZ kan bijdragen aan het actief betrekken van gezinnen en het verbeteren van een open en transparante wederzijdse communicatie tussen zorgprofessionals en cliënten om gezamenlijk de krachten en zorgbehoeften te beoordelen en te beslissen over resultaatgerichte ondersteuningsplannen, zodat gezinnen passende, tijdige en effectieve ondersteuning ontvangen.

Cliënten (ouders en jongeren) en professionals waarderen de GIZ-methodiek positief: het draagt bij aan de kwaliteit van het contact tussen professionals en cliënten, gezamenlijke besluitvorming, motivatie en eigen kracht cliënten. Zij hebben echter ook behoeften t.a.v. de methodiek, zoals verbeteren gebruikersgemak, mogelijkheid tot zelfmonitoring, beschikbaarheid passende voorlichting, en efficiënt vastleggen en delen gespreksverslag. Zij vragen expliciet om een Digitale GIZ, die nieuwe behoeften vervullen.

Om de werkzaamheid van de GIZ te vergroten en het gebruik te stimuleren wordt een Digitale GIZ ontwikkeld en getest in een proefimplementatie bij GGD HM, JGZ ZHW en Kwadraad. Onderzoeksvragen luiden:
1. Wat zijn de (belangrijkste) behoeften van professionals, cliënten en gemeenten, tav GIZ en hoe vertaalt zich dat naar eisen voor de DIGIZ?
2. Hoe draagt de Digitale GIZ bij aan de belangrijkste behoeften van professionals, cliënten en gemeenten tbv kwaliteit en efficiëntie van het zorgproces?’

Om antwoord te krijgen op deze vragen wordt bij de drie deelnemende praktijkorganisatie eerst een nulmeting verricht bij GIZ gebruikers en een behoefteanalyse adhv video-observaties van de contactmomenten met de GIZ. Dit resulteert in een pakket met eisen, geprioriteerd naar nut en haalbaarheid. Vervolgens wordt aan de hand eisen met hoogste prioriteit de DIGIZ ontwikkeld en beproefd in een pilot (eveneens met video-observaties). Verbeterpunten die hier uit volgen worden verwerkt en tenslotte wordt een proefimplementatie met een verbeterde DIGIZ verricht van zes maanden.

Samenvatting van de aanvraag

ACHTERGROND EN RELEVANTIE

De GIZ-methodiek (Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften) is een taxatiemethodiek voor professionals van basis-, eerstelijns- en tweedelijns jeugdvoorzieningen, incl JGZ, jeugdzorg, jGGZ. Het biedt een visuele gesprekstools, bestaand uit geplastificeerde schema’s . Deze gaan gepaard met specifieke GIZ competenties van de GIZ uitvoerder bijgebracht via trainingen.

De GIZ is ingevoerd bij de JGZ en jeugdteams in Zuid-Holland. Professionals, GIZ coördinatoren, bestuurders, wetenschappers en cliënten worden systematisch gepeild hoe zij de methodiek waarderen. Cliënten (ouders van kinderen van 0-23 jaar, jeugdigen vanaf 8 tot 23 jaar) en professionals waarderen de methodiek positief. Zij beamen de bijdrage van de methodiek aan de kwaliteit van het contact tussen professionals en cliënten, gezamenlijke besluitvorming, motivatie en eigen kracht cliënten. Tijdens de peilingen zijn echter ook de volgende behoeften naar voren gekomen:

- vergroten gebruiksvriendelijkheid look-and-feel van GIZ -schema’s

- mogelijkheid tot zelfmonitoring cliënt

- als professional altijd passende voorlichting en interventies bij de hand hebben

- efficiënt rapporteren van GIZ-inschattingen en vervolgstappen in het digitale dossier en PGD

- het uitwisselen van GIZ-inschattingen tussen verschillende organisaties

- inzicht in de zorgbehoeften van cliënten en het aanwezige zorgaanbod tbv beleid

Zij vragen expliciet om een Digitale GIZ die nieuwe behoeften vervullen.

Doelstelling van dit project is verbeteren van het dialoog tussen professionals en cliënten. Daarmee een succesvollere integrale, onderbouwde inschatting van de zorgbehoeften en passende zorg, uit het eigen netwerk, en versterkte eigen kracht. Daarnaast beleidsmatige keuzes door gemeenten gefundeerd met gegevens over zorgbehoeften en -aanbod.

Om deze doelstelling te bereiken wordt een Digitale GIZ ontwikkeld en getest in een proefimplementatie bij GGD HM, JGZ ZHW en Kwadraad. Deze Digitale GIZ kent alle voordelen van de GIZ en extra functies die bijdragen aan het vervullen van de behoeften die gebruikers hebben bij het de methodiek.

De onderzoeksvragen luiden:

1. Wat zijn de behoeften van professionals, cliënten en gemeenten, tav GIZ?

a. Hoe gebruiken professionals en cliënten de GIZ en wat zijn voor hen de kansen en belemmeringen voor het het gebruik van de GIZ?

b. In welke mate herkennen professionals en cliënten de behoeften tav de GIZ (zie probleemstelling) en welke gewicht geven zij hier aan?

c. Wat voor een aanvullende behoeften hebben professionals en cliënten tav een Digitale GIZ?

d. Welke behoeften hebben gemeenten tav de GIZ ten behoeve van beleidsmatige keuzes?

2. Hoe draagt de Digitale GIZ bij aan de belangrijkste behoeften van professionals, cliënten en gemeenten tbv kwaliteit en efficiëntie van het zorgproces?

a. Hoe draagt de Digitale GIZ bij aan de visuele presentatie en interactie?

b. Hoe draagt de Digitale GIZ bij de digitale participatie van cliënten door het zelf bijhouden van de krachten en zorgbehoeften over de tijd (zelfmonitoring)?

c. Hoe draagt de Digitale GIZ bij aan toegang voor professionals tot voorlichting en interventies, passend bij de GIZ-inschatting?

d. Hoe draagt de Digitale GIZ bij aan het efficiënt rapporteren van GIZ-inschattingen en vervolgstappen in het digitale dossier en burgerdossier c.q. persoonlijk gezondheidsdossier (PGD)?

e. Hoe draagt de Digitale GIZ bij aan het uitwisselen van GIZ-inschattingen tussen professionals van verschillende organisaties?

f. Welke waardering geven professionals en cliënten aan de zorgverlening tav tevredenheid, kwaliteit en efficiëntie?

3. In welke mate kan de Digitale GIZ inzicht bieden aan organisaties en gemeenten in de zorgbehoeften van cliënten, ingezette acties en resultaten tbv beleid.

4. Wat zijn de kansen en belemmeringen voor het implementeren van de Digitale GIZ?

METHODE

Om de doelstelling te realiseren verricht de projectgroep de ontwikkeling en een proefimplementatie van de Digitale GIZ. Deze is te gebruiken via laptop of tablet tijdens contactmomenten tussen professionals en cliënten en het zorgtraject daarna. Het kent alle voordelen van de analoge GIZ plus de voordelen die digitalisering biedt.

VERWACHT RESULTAAT

Met dit onderzoek wordt bijgedragen aan het borgen en versterken van de GIZ methodiek en daarmee de verdere uitrol bij de deelnemende praktijkorganisatie en in andere gemeenten die werken met de GIZ. Volgens Alares (2010) vergroten technische innovaties de doelmatigheid. Onze verwachting is dat de GIZ als sociale innovatie door de technische innovatie wordt verstrekt.

EXPERTISE EN ORGANISATIE

De projectgroep heeft ruime ervaring met het gezamenlijk verrichten van onderzoek in de JGZ, o.a. in het kader van de GIZ-methodiek. De projectgroep bestaat uit GGD Hollands Midden (GGD HM), JGZ Zuid-Holland West (JGZ ZHW), Kwadraad, Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), Eaglescience Software B.V. en NCJ en wordt gecoördineerd door TNO.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729410005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2019
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. O.A. Blanson Henkemans
Verantwoordelijke organisatie:
TNO