Projectomschrijving

De MDT-reis

In dit reguliere MDT-traject ontdekken jongeren hun talenten, ontmoeten ze andere jongeren en maken ze impact. Het programma bestaat uit 3 delen: het groepsprogramma, de IMPACT-weken en persoonlijke coaching.

Het groepsprogramma duurt 6 weken en de deelnemers ontmoeten elkaar tijdens de BAAS Commitmentday. Ook volgen ze 4 trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Als afsluiting organiseren ze als groep de kick-off van de IMPACT-weken.

De IMPACT-weken duren ook 6 weken. Tijdens deze weken doen de jongeren vrijwilligerswerk dat bij hun interesse en persoonlijke doelen past. Ze worden gematcht via de vrijwilligerscentrales. Ook organiseren ze een maatschappelijke activiteit en kunnen ze kiezen voor het IMPACT-project dat in samenwerking met een lokale organisatie/bedrijf wordt aangeboden. Tijdens terugkomdagen delen de jongeren hun ervaringen en tips.

De deelnemers worden gekoppeld aan een persoonlijke coach met wie ze aan hun persoonlijke doelen werken. Zo worden ze BAAS over hun eigen toekomst.
Als afsluiter van het MDT-traject organiseren de jongeren zelf een eindfeest. Ook ontvangen ze een certificaat.

Naast dit reguliere MDT-traject is er ook nog ‘BAAS Special Edition’ waarin de jongere het eigen BAAS-programma samenstelt, met hulp van een individuele coach. Daarnaast wordt MDT BAAS uitgebreid met HUISBAAS. Naast het aanbod van een woning doen de deelnemende jongeren automatisch mee aan het programma MDT BAAS. HUISBAAS is specifiek bedoeld voor thuisloze jongeren.

Betekenis

  • Voor jongeren

De deelnemers leren hun talenten kennen én inzetten. Hierdoor vergroot hun eigenwaarde. Door iets voor anderen te kunnen betekenen worden de jongeren bovendien geholpen om mee te doen in de samenleving. Ze voelen zich gezien en gewaardeerd. Door de werkervaring die ze opdoen hebben ze een betere uitgangspositie voor de toekomst en op de arbeidsmarkt.

  • Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving

Jongeren die weer meedoen aan de maatschappij betekent meer inclusie en betrokkenheid. Ook zorgt het ervoor dat jongeren minder beroep op financiële bijstand en hulpverlening hoeven te doen. De jongeren brengen frisse blikken en ideeën mee naar de deelnemende organisaties en bedrijven. Denk aan communicatievraagstukken om jongeren zelf te bereiken. Een ander voordeel is dat jongeren zich in de toekomst kunnen inzetten in sectoren waar een tekort aan personeel is.

Doelgroep

Dak- en thuisloze jongeren en kwetsbare jongeren tussen 17 t/m 27 jaar, mét/zonder werk/school die niet weten wat ze willen in de toekomst en dreigen vast te lopen of vastgelopen.  

Regio

Zuidoost-Zuid-Holland (Molenlanden, Gorinchem) en Utrecht (Vijfheerenlanden,
Nieuwegein, IJsselstein, Houten en Lopik).

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website