Mobiele menu

Issue Killers Traineeship (IK-Traineeship)

Projectomschrijving

De MDT-reis

Toegenomen ongelijkheid, de afname van de biodiversiteit en andere maatschappelijke vraagstukken. Daar gaan deelnemers tijdens het reguliere IK-Traineeship mee aan de slag in de vorm van campagnes. Met deze campagnes gaan de jongeren op een vernieuwende, niet polariserende manier maatschappelijke thema’s onder de aandacht brengen onder alle lagen van de Nederlandse bevolking.
Op deze manier kunnen jongeren hun stem laten horen en een actieve bijdrage leveren aan een inclusieve en duurzame samenleving. Iets wat ze zelf ook steeds belangrijker vinden.

De jongeren werken in projectteams van 15 deelnemers onder begeleiding van reclamebureaus. Ze doe mee aan 4 trainingen, 2 workshops en 8 inspiratiesessies en er is wekelijks contact met hun begeleider. Tijdens elke editie krijgen de jongeren bovendien begeleiding van TheRockGroup, Royal Tropical Institute en toonaangevende reclamebureaus. Zowel op het gebied van proces en teamdynamiek als op de inhoud. Na het afronden van het traject ontvangen de jongeren een bewijs van deelname met daarop hun ontwikkelde vaardigheden. Op die manier kunnen ze een vliegende start maken op de arbeidsmarkt.

Er vinden 4 edities plaats en elk traject duurt 12 weken. De tijdsinvestering ligt tussen de 160-320 uur in totaal.

Betekenis

  • Voor jongeren

De deelnemers doen met dit traineeship een leerzame, maatschappelijke relevantie én uitdagende praktijkervaring op. Ze leren hun kennis en vaardigheden inzetten voor maatschappelijke vraagstukken waar ze op een concrete en zichtbare manier hun bijdrage aan leveren. Iets wat zorgt voor een gevoel van trots. Tijdens het maken van de campagnes leren ze om ingewikkelde materie om te zetten naar iets concreets voor een brede doelgroep. Een vaardigheid die goed van pas komt bij een toekomstige baan. Ook bouwen ze een multidisciplinair netwerk op, wat hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot.

  • Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving

De thema’s die aan bod komen sluiten aan op de duurzaamheidsagenda van de VN: de  Sustainable Development Goals (SDGs). Het doel is om wereldwijs een einde te maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. De MDT-reis draagt bovendien bij aan de thema’s inclusie, betrokkenheid en sociale cohesie. Dit doen we door jongeren uit verschillende disciplines en met verschillende achtergronden te werven, waardoor ze van elkaar kunnen leren en zien hoe maatschappelijke thema’s relevant zijn in elkaars leven. Tijdens het testen van de campagne ontmoeten ze daarnaast mensen uit alle lagen van de bevolking.

Doelgroep

Jongeren tussen de 18-27 jaar die op MBO, HBO en WO niveau gaan studeren, studeren of hebben gestudeerd.

Regio

Landelijk

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Tijdens het ‘Issue Killers Traineeship’ zullen jongeren middels campagnes de grote abstracte vraagstukken van deze tijd, zoals toegenomen ongelijkheid en afname van biodiversiteit, concreet maken. Doel van de campagnes is om op een vernieuwende, niet polariserende manier maatschappelijke thema’s die voor jongeren van belang zijn onder de aandacht te brengen bij Nederlanders uit alle lagen van de bevolking. Dit initiatief speelt naadloos in op de behoefte van jongeren om een actieve rol te spelen in de vorming van een duurzame, inclusieve samenleving. Het politieke beleid is gericht op korte termijn en de stem van jongeren komt onvoldoende aan bod bij ingrijpende beslissingen. Hierdoor ontstaan existentiële risico’s voor hun toekomst en die van toekomstige generaties. Dit initiatief faciliteert de brede behoefte van jongeren om de maatschappelijke vraagstukken die voor hen van belang zijn op de kaart zetten, een nieuw geluid te laten horen en concreet handelingsperspectief te bieden. Tijdens elke editie worden de jongeren begeleid door TheRockGroup (TRG) en KIT Royal Tropical Institute (KIT) op proces, teamdynamiek en maatschappelijke inhoud. Daarnaast werken jongeren onder begeleiding van reclamebureaus aan de campagnes. Ze nemen deel aan trainingen, wonen expertsessies bij, en leren hoe ze hun individuele kwaliteiten kunnen inzetten voor een duurzame samenleving.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
07430052110011
Looptijd: 77%
Looptijd: 77 %
2022
2024
Projectleider en penvoerder:
B.A.W. Tulleners
Verantwoordelijke organisatie:
TheRockGroup