Projectomschrijving

De MDT-reis

“Waarom doen we dit soort toffe dingen niet in mijn stad?” Het enthousiasme van de helden van de proeftuin Community Heroes 070 in Den Haag lag aan de basis van dit vervolgproject. Deze MDT wordt uitgebreid met 5 andere gemeenten waaronder Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Helder en Weert.  De deelnemende helden maken impact op hun omgeving met allerlei activiteiten bij maatschappelijke organisaties.

De reis als Community Hero begint met een feestelijke kick off. De jongeren leren elkaar kennen, vormen teams en verdelen onderling de taken. In de eerste helft van deze reis krijgen zij vaste workshops en trainingen zoals  ‘Keuzes maken’ en ‘Teamwork’. Maar er is ook aanbod op maat, afhankelijk van wat jongeren willen leren. Denk aan vloggen, of leren solliciteren. Het wedstrijdelement in deze MDT daagt de jongeren uit om het beste uit zichzelf te halen.  

Halverwege het traject presenteren de teams hun plannen tijdens de Shark Tank Power Pitch. En dan kan de uitvoering beginnen. Onder intensieve begeleiding van een lifecoach gaan zij met hun activiteiten zoveel mogelijk sociale impact maken. Dat kan een bingo voor senioren zijn.  Of een sportevenement voor kinderen met een beperking waardoor ze de dag van hun leven hebben. Wie wil en de competenties bezit mag de volgende MDT-groep helpen begeleiden.

Betekenis

  • Voor jongeren

Tijdens deze MDT-reis ontdekken jongeren waar ze nu echt warm voor lopen. Ze testen hun talenten en ondernemingszin en ontwikkelen zich op een manier die bij hen past. Tijdens een afsluitingsgala ontvangen zij een certificaat, maken ze kans op de prijs voor het beste of tofste idee en een videopitch om zichzelf te profileren. Hierbij zijn ook werkgevers aanwezig met wie zij kunnen speeddaten. Volgens de jongeren die meededen is de allergrootste beloning toch dit: de grote waardering die ze krijgen voor hun inzet, de nieuwe vriendschappen die vaak ontstaan en de bijzondere ervaringen die ze opdoen.  

  • Voor de deelnemende organisaties en/of de samenleving

Dit project bindt maatschappelijke/sociale partners aan jonge mensen. De deelnemende organisaties krijgen er werkende handen bij en leren ook wat er nodig is om jongeren aan zich te binden. De ‘wedstrijd’ tussen de teams triggert de jongeren om vol in actie te komen voor organisaties en de samenleving. Zij raken betrokken bij hun omgeving en ontwikkelen een verantwoordelijkheidsgevoel voor hun naasten.

Doelgroep

Jongeren van 14-27 jaar

Regio

Den Haag, Amsterdam, Haarlem, Weert, Den Helder en Leide

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website