Mobiele menu

Diversiteit in transformatie: Duurzame integratie van diversiteitgevoelig werken in jeugdteams

Projectomschrijving

Gemeenten hebben de opdracht om ouders en jeugd tijdig en effectief te ondersteunen. Bij gezinnen met een migratie-achtergrond vraagt dit soms om extra kennis, vaardigheden of inspanningen. Drie academische werkplaatsen transformatie jeugd (KeTJA Amsterdam, AWTJ Twente, AWTJ Noord-Brabant) hebben in hun eigen regio aan gewerkt aan agendering en professionalisering rond cultuursensitief werken. Daarbij gevoed door elkaar en door landelijke kennis van o.a. Kennisplatform Integratie & Samenleving en Pharos. In Amsterdam stond deskundigheidsbevordering van medewerkers van het Ouder- en Kindteam centraal, waarbij nauw is aangesloten op het onderlinge leren. In Twente is een Kennisteam diversiteit opgericht en van elkaar geleerd in duo-casuïstiek. In Brabant kwam diversiteitgevoelig werken op de agenda door o.a. gezamenlijke ontbijtsessies voor professionals en studenten, en is werk gemaakt van inbedding van kennis in het hoger onderwijs.

Producten

Titel: Antwoord portaalvraag: Marokkaans-Nederlandse vaders over discriminatie
Auteur: Marjolijn Distelbrink en Sherene Farag
Link: https://bit.ly/2Rn8WzS
Titel: Masterthesis Sherene Farag: Een perspectief van hoop en realiteit
Auteur: Sherene Farag
Link: https://bit.ly/2L0lU5p
Titel: Verslag Kennisatelier Kracht uit informele netwerken (Rotterdam)
Auteur: Onbekend
Link: https://bit.ly/2Fj1IZ0
Titel: Verslag terugkomdag OKA's 15 maart 2017
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Sherene Farag
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Antwoord portaalvraag: Methoden wijkgerichte ondersteuning bij opvoeden
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Anna Jansma en Thijs Lindner
Link: https://bit.ly/2IRfTFq
Titel: Nieuwsbericht Kick-off bijeenkomst Diversiteit in Transformatie
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Sherene Farag
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Antwoord portaalvraag: Samenwerkingsvormen met informele ondersteuners
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://bit.ly/2XqK3sk
Titel: Antwoord portaalvraag: Opvoedsteun voor Marokkaanse vaders
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://bit.ly/2Rk10za
Titel: Masterthesis Sharifah Redan: De kracht van het semi-informele
Auteur: Sharifah Redan
Link: https://bit.ly/2NbHs1R
Titel: 'Aan-Tafel' Midden Brabant
Auteur: Divers
Link: https://tinyurl.com/y56nwnfy
Titel: Impressie workshops terugkomdag OKA's diversiteitsgevoelig werken in de wijk
Auteur: Esmae Madhi, Wilma Aarts, Abdellah Mehraz, Cecile Winkelman, Marjolijn Distelbrink
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Impressie interactieve deel terugkomdag OKA's rond diversiteitsgevoelig werken in de wijk
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Cecile Winkelman
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Lezing Trees Pels Inclusief werken in het OKT
Auteur: Trees Pels
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Impressie Terugkomdag OKA's diversiteitsgevoelig werken in de wijk
Auteur: Marjolijn Distelbrink, Trees Pels, Cecile Winkelman, Abdellah Mehraz, Esmae Mahdi, Wilma Aarts
Link: http://www.neja.nl/ketja
Titel: Waardenopvoeding in Diversiteit (Afscheidssymposium Trees Pels)
Auteur: Marjolijn Distelbrink
Link: https://www.youtube.com/watch?v=ipPZtJ9VsuQ
Titel: Samenwerking migrantenorganisaties en opvoedondersteuning (Afscheidssymposium Trees Pels)
Auteur: Elena Ponzoni
Link: https://www.youtube.com/watch?v=tsbhLBqHJKw
Titel: Waardenopvoeding in Diversiteit (NEJA conferentie 2019)
Auteur: Marjolijn Distelbrink en Cecile Winkelman
Link: https://bit.ly/2WQn4CH
Titel: Diversiteit in de samenleving
Auteur: Kennisteam Diversiteit, gemeente Hengelo en Wijkracht
Link: https://www.wijkrachtacademie.nl/kennisteams/kennisteam-diversiteit/

Verslagen


Eindverslag

Gemeenten hebben de opdracht om ouders en jeugd tijdig en effectief te ondersteunen. Bij gezinnen met een migratie-achtergrond vraagt dit soms om extra kennis, vaardigheden of inspanningen. Drie academische werkplaatsen transformatie jeugd (KeTJA Amsterdam, AWTJ Twente, AWTJ Noord-Brabant) hebben in hun eigen regio aan gewerkt aan agendering en professionalisering rond cultuursensitief werken. Daarbij gevoed door elkaar en door landelijke kennis van onder andere Kennisplatform Integratie & Samenleving en Pharos. In Amsterdam stond deskundigheidsbevordering van medewerkers van het Ouder- en Kindteam centraal, waarbij nauw is aangesloten op het onderlinge leren. In Twente is een Kennisteam diversiteit opgericht en van elkaar geleerd in duo-casuïstiek. In Brabant kwam diversiteitgevoelig werken op de agenda door onder andere gezamenlijke ontbijtsessies voor professionals en studenten, en is werk gemaakt van inbedding van kennis in het hoger onderwijs.

In dit tweejarige project werken 5 academische werkplaatsen en landelijke experts samen om diversiteitgevoelig werken in voorzieningen voor jeugd en gezin verder te brengen. De werkplaatsen wisselen kennis, inzichten en goede voorbeelden met elkaar uit. Dit gebeurde in jaar 1 onder andere in twee gezamenlijke bijeenkomsten. In jaar 1 zijn verder lokale verkenningen uitgevoerd naar behoeften, wat er al is en wat nog beter kan, en naar aansluitmogelijkheden voor diversiteitstrajecten. Dit resulteerde in (concept) plannen voor uitvoering van lokale trajecten in de vier hoofdregio's (Amsterdam, Twente, Utrecht en Noord-Brabant). Die richten zich inhoudelijk op professionalisering of bereik van moeilijk bereikbare groepen (met mogelijkheden van samenwerking met informele partijen als aandachtspunt). Specifiek aandachtspunt bij de lokale trajecten is de borging van de kennis in het werk van de voorzieningen die jeugd en gezin ondersteunen.

Samenvatting van de aanvraag

Het achterblijven van het bereik, de toegankelijkheid en effectiviteit voor migrantengroepen van preventieve voorzieningen voor jeugd en gezin is een hardnekkig probleem. Investeren in verbetering hierin, in verankering van diversiteitgevoeligheid in bestaande werkwijzen is urgent. Temeer daar de komst van nieuwe groepen vluchtelingenouders en -kinderen gemeenten voor deels nieuwe ondersteuningsvragen stelt. De transformatie van het jeugdbeleid biedt nieuwe kansen op beter maatwerk, vanwege de opdracht om meer outreachend te werken en aan te sluiten bij de eigen kracht van burgers en hun netwerken. Daarbij is er ook al veel kennis beschikbaar over diversiteitgevoelig werken en de implementatie daarvan, en allerhande producten om in de praktijk mee aan de slag te gaan. Maar toch is duurzame inbedding van diversiteitgevoelig werken, mede door de drukte rondom de invoering van het nieuwe jeugdstelsel, niet vanzelfsprekend.

We beogen aan verspreiding en duurzame integratie van de beschikbare kennis en producten bij te dragen met een alliantie waarvan 5 academische werkplaatsen transformatie jeugd deel uitmaken (Amsterdam, Utrecht, Twente, Noord-Brabant en Nijmegen), die elk tot opdracht hebben transformatieprocessen in hun regio met kennis te ondersteunen. Enkele van deze werkplaatsen hebben eerder specifieke expertise opgedaan op het terrein van diversiteit in het jeugdbeleid. Daarnaast maken drie gerenommeerde organisaties met ervaring op het gebied van methodiekontwikkeling en verduurzaming van diversiteitsbeleid deel uit van de alliantie, SIPI, Al Amal en landelijk expertisecentrum Pharos.

De focus van onze activiteiten voor kennisdeling en implementatie ligt op 1) professionalisering van de uitvoerenden in de teams jeugd en 2) samenwerking met informele en professionele voorzieningen en expertise uit migrantenkring. Daarbij zal extra aandacht uitgaan naar (doorvertaling van beschikbare kennis en producten t.b.v.) de ondersteuning van vluchtelingenjeugd- en gezinnen. Voorwaarde voor een duurzame aanpak is dat inbedding plaatsvindt in bestaande werkwijzen. Daartoe richten we ons vooral op inbedding van principes voor diversiteitgevoelig werken in de leidende principes aan de hand waarvan de teams hun ondersteuning van jeugdigen en gezinnen inrichten, en in de systemen van werkend leren die in alle regio’s worden ontwikkeld. De activiteiten vinden plaats in vier regio’s. Nijmegen participeert als linking pin naar een andere alliantie binnen deze ZonMW ronde. Ouders en jeugdigen uit de doelgroepen worden betrokken via de bestaande inspraakstructuren en de betrokken praktijkorganisaties met een groot bereik onder de doelgroepen.

Het plan van aanpak voorziet in 4 stappen:

1. Behoeftenanalyse door verkenning van de lokale stand van zaken op het terrein van beschikbare kennis/producten, invoering van diversiteitsbeleid en vooral van de problemen/behoeften in de vier regio’s.

2. Kick-off bijeenkomst voor uitwisseling van de lokale kennis en vragen/ behoeften, met vertegenwoordigers van kennisinstellingen, gemeenten, uitvoeringsorganisaties en migrantengroepen. In de bijeenkomst staan twee vragen centraal: welke kennis, producten, ervaringen, trainingen etc heb je te bieden voor andere regio’s? En: welke kennis etc. zou je willen gebruiken in je regio? Duurzame inbedding van kennis en kunde vormt in de lokale trajecten die volgen op de kick off bijeenkomst steeds een belangrijk punt van aandacht.

3. Vervolgplan en uitvoering per regio

Op basis van de uitkomsten van de kick off bijeenkomst wordt per regio een vervolgplan gemaakt en uitgevoerd, waarbij de aansluiting tussen de lokale vraag en beschikbare expertise, instrumenten enz. centraal staat. In verschillende regio’s kunnen verschillende accenten liggen. Waar relevant en mogelijk, zullen (vertegenwoordigers van) ouders en jeugd die de doelgroep vormen worden betrokken bij de plannen. De lokale trajecten worden door de partners zelf geëvalueerd, aan de hand van een daartoe centraal ontwikkelde vragenlijst. De bevindingen worden vastgelegd en gedeeld, zodat er breder lering uit kan worden getrokken, zoals over de betrokkenheid van ouders en jeugdigen.

4. Producten en slotbijeenkomst

Eindproduct van het werk is een gezamenlijke (digitale) handreiking, waarin handvatten geboden worden voor implementatie en verankering van de kennis en producten in 1) de belangrijkste principes die leidraad vormen voor de werkwijze van de teams en 2) in hun systemen van lerend werken. In een breed toegankelijke slotbijeenkomst worden de lokale bevindingen uitgedragen, evenals via de sites van de partners en een artikel in een vaktijdschrift. Ook tussentijds plaatsen zij blogs, artikelen etc. om hun kennis te delen. Het NJI (partner in de AWTJ Utrecht) wordt eveneens betrokken voor landelijke kennisverspreiding.

Kenmerken

Projectnummer:
737200014
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2016
2019
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.J. Distelbrink
Verantwoordelijke organisatie:
Verwey-Jonker Instituut