Versterking van zorg voor kwetsbare kinderen
Projectomschrijving
De Academische Werkplaats Jeugd in Twente ‘Versterking van zorg voor kwetsbare kinderen’, heeft van 2010 tot 2016 gewerkt aan het ontwikkelen van een structurele samenwerking en kennisinfrastructuur, waarin praktijk en beleid enerzijds en onderwijs en wetenschap anderzijds dichter bij elkaar werden gebracht. De samenwerking tussen de Jeugdgezondheidszorg (JGZ), eerstelijnspartners en Twentse Centra voor Jeugd en Gezin (CJG’s) speelde daarbij een belangrijke rol. De werkplaats heeft onderzoek ingezet om concrete vragen uit de 14 betrokken gemeenten te beantwoorden, om vervolgens de opgedane kennis te verspreiden en te implementeren.
Resultaten
Naast 2 promotietrajecten, op de thema’s postpartum depressie en preventie van kindermishandeling, is ook een aantal ‘klein-en-fijn projecten’ uitgevoerd; projecten die acute praktijk- of beleidsvragen uitwerken met behulp van kortdurend onderzoek. De resultaten hiervan kunnen direct in de praktijk worden toegepast. Zo wordt dankzij een onderzoek naar de hulp bij scheidingen de begeleide omgangsregeling en het maatschappelijk werk nu eerder ingezet. Ook andere projecten hebben veranderingen in de praktijk opgeleverd. Naar aanleiding van een onderzoek naar de wijze waarop de jeugdgezondheidszorg schoolgaande adolescenten kan ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl, zijn verschillende scholen contactmomenten gaan organiseren. Een onderzoek naar de manier waarop de jeugdgezondheidszorg extra zorg aan migrantenkinderen kan bieden, is aanleiding geweest om deze zorg daadwerkelijk beter te organiseren en heeft ook inhoudelijke input voor de toolkit ‘Diversiteitsgevoelig werken en opleiden’ opgeleverd. Verder is het contact tussen jeugdartsen en kinderartsen rond de zorg voor kinderen met astma verbeterd op basis van een project van de AWJTwente.
Vervolg
De Academische Werkplaats Jeugd in Twente zet haar activiteiten voort in de AWJTwente: versterking van zorg voor kinderen in armoede (2015-2019) binnen het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd.
Opbrengsten van 6 jaar AWJ
Het digitale magazine Met elkaar verbonden zet de opbrengsten van het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Jeugd in de etalage. Projectleiders en stakeholders van de 6 werkplaatsen vertellen zelf over hun ervaringen.
Meer informatie over de resultaten en producten van Academische Werkplaats Jeugd in Twente
- www.awjtwente.nl
- Factsheet deelproject ’Preventie van kindermishandeling’
- Factsheet deelproject ’Screening op Post Partum Depressie’
- Factsheet deelproject ‘Begeleide Omgangsregeling’
- Factsheet deelproject ‘Ondersteuning van schoolgaande adolescenten’
- Factsheet deelproject ‘Jeugdgezondheidszorg voor migrantenkinderen’
- Factsheet deelproject ‘Afstemming eerste- en tweedelijnszorg voor kinderen met astma’
- Factsheet deelproject ‘Aandachtsfunctionarissen kindermishandeling: een handreiking voor gemeenten’
- Factsheet deelproject ‘Niet verschenen kinderen in de jeugdgezondheidszorg’
Producten
Auteur: A. Konijnendijk
Auteur: A. Konijendijk
Auteur: A. van der Zee - van den Berg
Link: http://bit.ly/2pk5lGu
Auteur: L. Alberts A. van der Zee-van den Berg
Link: http://bit.ly/2oYF7GH
Auteur: A. Konijnendijk M. Boere-Boonekamp A. Need R. Haasnoot
Link: http://bit.ly/2oYrtmT
Auteur: A. Konijnendijk
Auteur: A. Konijnendijk
Link: http://bit.ly/2qmwqaz
Auteur: A. Konijnendijk M. Boere-Boonekamp A. Need R. Haasnoot M. Fleuren
Link: http://bit.ly/2oYHjxO
Auteur: Afstemming met het werkveld
Link: http://bit.ly/2qmdlVW
Auteur: S. Drossaert G. Veurink F. Sieverink H. Peters M. Cerneus
Link: http://bit.ly/2puUJTu
Auteur: A. Konijnendijk M. Boere-Boonekamp R. Haasnoot A. Need
Link: http://bit.ly/2oYqLWS
Auteur: A. Konijnendijk M. Boere-Boonekamp A. Need R. Haasnoot
Link: http://bit.ly/2puOBuv
Auteur: A. Konijendijk
Auteur: A. Konijnendijk M. Boere-Boonekamp R. Haasnoot A. Need
Link: http://bit.ly/2oVKNAr
Auteur: R. Haasnoot R. Rijlaarsdam A. Konijnendijk S. Haafkes F. Marinus
Link: https://prezi.com/juys2ejitbv6/preventie-leuven/
Auteur: Konijnendijk, Annemieke A.J., Boere-Boonekamp, Magda M., Haasnoot-Smallegange, Riet M.E., Need, Ariana
Magazine: Journal of Evaluation in Clinical Practice
Link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jep.12155/full
Auteur: Konijnendijk, Annemieke A.J., Boere-Boonekamp, Magda M., Fleuren, Margot A.H., Haasnoot, Maria E., Need, Ariana
Magazine: Child Abuse & Neglect
Link: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014521341500410X
Auteur: E. A. K. M. de Gauw M. J. H. Plentinger-Hagemeier H. M. Peters M. E. R. Haasnoot-Smallegange
Magazine: Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg
Auteur: E.M. Oosterkamp-Szwajcer M.T. Cerneus-Hoffman M. Elferink I. Harmsen M. Kamp M.M.M. Krijnsen
Magazine: TSG Tijdschrift voor Gezondheidswetenschappen
Link: http://bit.ly/2pLPfXh
Auteur: A. Konijnendijk M. Timmer
Link: http://bit.ly/2oYokn5
Auteur: Oosterkamp-Szwajcer, E.M. Elferink, M. Harmsen, I. Kamp, M.R.
Link: http://bit.ly/2nFyo3T
Auteur: Oosterkamp, E.M. Jansen, M. Holsbrink-Engels, G.A.
Link: http://bit.ly/2oY5M6R
Auteur: Karen de Vries
Link: http://bit.ly/2omjn8r
Auteur: Wieteke Stooker
Link: http://bit.ly/2ppdkiE
Auteur: J. van der Helden L. Natter L. Metske E. Oosterkamp-Szwajcer M. Rouwette G. Holsbrink-Engels
Link: http://bit.ly/2oYk2wi
Auteur: M. Wierenga M. van Londen M. de Winter M. Boere-Boonekamp A. Konijnendijk
Link: http://bit.ly/2pxICqT
Auteur: D. Loch M. Pieterse A. Konijnendijk
Link: http://bit.ly/2qsX68P
Auteur: E.M. Oosterkamp-Szwajcer R. Bijker C. Krabbenbos
Link: http://bit.ly/2pkhs6t
Auteur: A. van der Zee - van den Berg
Link: http://bit.ly/2oMGH2u
Auteur: C. Olde Reuver of Briel M. Boere-Boonekamp K. Douw R. Haasnoot
Link: http://bit.ly/2oMCewV
Auteur: Jack de Swart Karin Keur Nicole ter Huurne Daphne Pleiter
Link: http://bit.ly/2o5pq2S
Auteur: E.M. Oosterkamp-Swajcer K. Lansink M. Piekartz F. Pril S. Veelers
Link: http://bit.ly/2pzD7sm
Auteur: Oosterkamp-Szwajcer, E.M. Blokzijl-Voshol, M. Gabay, D. Sögüt, P.
Link: http://bit.ly/2p1aF20
Auteur: Marije Minkjan Mieke Hartlief Helma Hendriks
Link: http://bit.ly/2nYcVpD
Auteur: M. Bakker R. Oudbier M. Boere-Boonekamp A. Konijnendijk
Link: http://bit.ly/2pM3JGG
Auteur: J. de Swart K. Keur N. ter Huurne D. Pleiter
Link: http://bit.ly/2pkbiDi
Auteur: ZonMw, M. Senten Academische Werkplaats Jeugd in Twente
Link: http://www.awjtwente.nl/images/Kwetsbare_kinderen_AWJTwente.pdf
Auteur: E. Oosterkamp-Szwajcer M. Jansen G. Holsbrink-Engels
Link: http://bit.ly/2oY5M6R
Auteur: Lian Vree Egberts Susan Damhuis
Link: http://bit.ly/2onHViV
Auteur: R. Joosse S. Kelders A. Konijnendijk
Link: http://bit.ly/2qmop5l
Auteur: Overkamp, I.
Link: http://bit.ly/2nZql15
Auteur: D. Blomer M. Pieterse A. Konijnendijk
Link: http://bit.ly/2oMONba
Auteur: M. Cerneus J. Waleczek
Link: http://www.awjtwente.nl
Verslagen
Eindverslag
Binnen de Academische Werkplaats Jeugd in Twente (AWJT) werken GGD Twente, Universiteit Twente, Saxion, UMCG en de 14 Twentse gemeenten samen aan betere zorg voor kwetsbare kinderen.
Het hoofddoel van de werkplaats is een structurele samenwerking en kennisinfrastructuur te ontwikkelen waarin praktijk en beleid enerzijds en onderwijs en wetenschap anderzijds dichter bij elkaar worden gebracht. De AWJT wil kansen bieden voor het stimuleren van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van effectieve interventies en goede ketensamenwerking om de zorg voor jeugd effectiever te maken.
Al sinds 2010 richt de AWJT zich op kwetsbare kinderen. De komende jaren blijven de partners samenwerken toegespitst op de gezondheid en welzijn van kinderen die in armoede leven.
Samenvatting van de aanvraag
De academische werkplaats Jeugd in Twente ‘versterking van zorg voor kwetsbare kinderen’ heeft de volgende doelstellingen: Op basis van wetenschappelijke onderbouwing verbeteren van de keten tussen Jeugdgezondheidszorg (JGZ) en samenwerkende organisaties binnen de Twentse Centra voor Jeugd en Gezin (CJG’s). •Op basis van wetenschappelijke onderbouwing inzetten van effectieve interventies, zodat kinderen in risicosituaties beter bereikt worden. Binnen de academische werkplaats is aandacht voor samenwerking tussen de JGZ, eerstelijnpartners en samenwerkingspartners van de Twentse CJG’s. Praktijk en beleid enerzijds en wetenschap en onderwijs anderzijds worden in de academische werkplaats dichter bij elkaar gebracht. Dit wordt bewerkstelligd door een kennisinfrastructuur in Twente op te zetten die de volgende resultaten moet opleveren: •Een kwaliteitsslag in de onderbouwing en uitvoering van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) door promotietrajecten op de thema's postpartum depressie en kindermishandeling in te zetten. Via het promotietraject ‘postpartum depressie (PPD)’ wordt de implementatie van een methode voor vroegsignalering van depressie en toeleiding naar opvoedingsondersteuning onderzocht. Hierbij zal specifiek aandacht worden geschonken aan kinderen met een lage sociaal economische status (SES) en niet-westerse etniciteit. In het promotietraject ‘kindermishandeling” wordt de plaats van het CJG in de keten onderzocht, met specifieke aandacht voor samenwerking binnen het formele en informele netwerk. Versterking van de uitvoering van de richtlijnen richt zich op vaardigheden van de professionals, ontwikkelen van instrumenten en het bereik van ouders van diverse SES en afkomst. Binnen beide promotietrajecten wordt onderzoek gebruikt voor het opstellen van beleid en vice versa. Scholing van onderzoekers die deels ook in de praktijk werkzaam zijn beïnvloedt onderzoek en werkveld. Daarnaast vinden er proces- en effectevaluaties plaats van methodieken uit de praktijk. •Wetenschappelijk onderbouwde keuzes rondom urgente problematiek die door gemeenten en het werkveld wordt ervaren door zogeheten 'Klein-en-Fijn' projecten. Hierbij wordt binnen drie maanden een gefundeerd antwoord gegeven op urgente problematiek. •Empirische onderbouwing van benodigde kerncompetenties voor professionals die werkzaam zijn binnen de CJG’s: Samen met gemeenten, JGZ-professionals en verschillende kennisinstituten wordt onderzocht welke kerncompetenties passen bij de JGZ-professionals. In samenwerking met het pedagogisch servicecentrum (PSC) wordt onderzocht of de beschreven kerncompetenties beantwoorden aan de eisen van de praktijk. •Een kwaliteitsslag in de aandacht voor wetenschappelijk onderzoek bij studenten die bij de JGZ GGD Regio Twente de opleiding tot jeugdarts doen, coschappen lopen, afstuderen of bij overige professionals die binnen het CJG werken. Dit gebeurt onder ander door een keuzeblok onderzoek en methodologie te ontwikkelen en aan te bieden. •Kennisverspreiding en –uitwisseling van bovengenoemde resultaten binnen Twente en naar andere regio’s van het land. Onder andere door jaarlijks een symposium te organiseren voor beleidsmedewerkers en bestuurders van gemeenten, praktijkprofessionals in de (Twentse) CJG’s en eerstelijnsprofessionals, studenten, co-assistenten en aios en verschillende kennisinstituten elders.