Mobiele menu

Academische Werkplaats Public Health-jeugd Noordelijk Zuid-Holland (AWP-j NZH). Samen voor de Jeugd, S4O: samen opletten, samen opvoeden, samen optreden, samen opleiden

Projectomschrijving

De Academische Werkplaats Samen voor de Jeugd heeft van 2010 tot 2017 in de regio Noordelijk Zuid-Holland gewerkt aan het opzetten van effectieve samenwerkingsverbanden en het verbeteren van de integrale zorg voor jeugdigen en verzorgers, met het oog op opgroeien thuis, op school en in de buurt. Daarbij zijn verbindingen gelegd tussen praktijk, beleid, onderzoek en opleiding. De projecten van de werkplaats richtten zich op 4 thema’s: inschatten en managen van gezondheidsrisico’s van jeugd, toegang van achterstandsgroepen tot preventieve interventies, coördinatie van de zorg voor gezinnen met complexe problemen en tot slot instellingen als interactief implementatie- en onderwijsnetwerk.

Resultaten

Het begin- en eindpunt van de werkplaatsactiviteiten lag bij het werk in het veld, waarbij veel aandacht is besteed aan de terugkoppeling van onderzoeksresultaten naar de praktijk. Veel van de door de werkplaats ontwikkelde methodieken worden inmiddels succesvol gebruikt door het veld. Een voorbeeld daarvan is de GIZ; het Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften. Daarbij brengen professionals samen met ouders, kinderen en jongeren niet alleen de zorgbehoeften maar ook de krachten binnen en buiten het gezin in kaart en zoeken daar vervolgens de best passende ondersteuning bij. Doordat veel instellingen in de regio deze werkwijze hebben omarmd, sluit de zorg nu beter op elkaar aan. Een ander voorbeeld van een succesvol resultaat is de methodiek Eén Gezin Eén Plan (1G1P), die zorgt voor een planmatige aanpak, samenwerking tussen hulpverleners en het betrekken van ouders en jongeren bij de zorg. Ook is na onderzoek door de werkplaats onder meer de hulp aan migrantengezinnen verbeterd en zijn nieuwe standaardvragenlijsten ontwikkeld voor het Preventief Gezondheidsonderzoek bij kinderen.

Met het magazine In dialoog! hebben 4 werkplaatsen (C4Youth, Inside-Out, Samen voor de Jeugd en AWFZJ) hun ervaringen en resultaten gedeeld om anderen te inspireren meer cliënt- en omgevingsgestuurd te werken.

Vervolg

De Academische Werkplaats Samen voor de Jeugd zet haar activiteiten voort in de Academische Werkplaats SAMEN, het project Gezin aan Zet (2015-2019) is onderdeel van het programma Academische Werkplaatsen Transformatie Jeugd

Opbrengsten van 6 jaar AWJ

Het digitale magazine 'Met elkaar verbonden - De succesformule van de academische werkplaatsen jeugd' zet de opbrengsten van het ZonMw-programma Academische Werkplaatsen Jeugd in de etalage. Projectleiders en stakeholders van de 6 werkplaatsen vertellen zelf over hun ervaringen.

Meer informatie over de resultaten en producten van Academische Werkplaats Samen voor de Jeugd

 

Producten

Titel: AWP-j NZH
Titel: Rapport TNO AWP-j NZH AWPG NZH
Titel: Factsheet AWP-j NZH
Titel: Mediator
Titel: Factsheet AWP-j NZH
Titel: Factsheet AWP-j NZH
Titel: Factsheet AWP-j NZH
Titel: Samen kennis ontwikkelen
Link: http://www.samenvoordejeugd.nl
Titel: Common Assessment Framework
Link: http://www.samenvoordejeugd.nl
Titel: Samen kennis ontwikkelen
Link: http://www.samenvoordejeugd.nl

Verslagen


Eindverslag

Instellingen op jeugdterrein, gemeenten, onderzoeks- en onderwijsorganisaties werkten tussen 2010 en 2016 samen in de Academische Werkplaats Samen voor de Jeugd, regio Noordelijk Zuid-Holland. Het doel was het verbeteren van de integrale zorg voor kinderen en jongeren, zodat zij veilig thuis, op school en in de buurt kunnen opgroeien. De werkplaats ondersteunde lokale samenwerkingsverbanden zoals Centra voor Jeugd en Gezin (CJG) met onderzoeken en projecten. Deze werden uitgevoerd langs de vier thema’s Samen Opletten, Samen Opvoeden, Samen Optreden en Samen Opleiden. De werkplaats voerde zowel kortdurende als langer lopende onderzoeken en projecten uit.

Praktijk, beleid en onderzoek ontwikkelden de methodiek Gezamenlijk Inschatten van Zorgbehoeften (GIZ) die door het Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg (NCJ) in het land wordt geïmplementeerd. Ook werd onderzoek gedaan naar preventieve opvoedinterventies en werden samen met de opvoedinterventie Triple P opvoedmodules voor achterstandsgroepen ontwikkeld en onderzocht. Daarnaast werden het zorggebruik van multiprobleemgezinnen en de verbetering van de werkwijze 1 Gezin 1 Plan onderzocht. Voorbeelden van kortdurende projecten waren onderzoeken naar het bereiken van moeilijk bereikbare doelgroepen door CJG’s en naar regionale interventies voor echtscheidingsproblematiek. De werkplaats had veel aandacht voor het verspreiden en implementeren van de projectresultaten en kennisuitwisseling tussen de partners: zie www.samenvoordejeugd.nl

De werkplaats gaat verder onder de naam SAMEN. De leer-, werk- en onderzoeksgemeenschap gaat een verdere bijdrage leveren aan de transformatie van de zorg. In de Academische Werkplaats Gezin aan Zet ondersteunen de partners de jeugd- (en gezins)teams in de regio’s Holland Rijnland en Den Haag bij het versterken van de regie van gezinnen.

Samenvatting van de aanvraag

Gebrek aan een goed onderbouwd zorgaanbod en beperkte samenwerking tussen professionals leiden ertoe dat de zorg voor jeugd niet optimaal is. Een groot aantal instellingen in de jeugdgezondheidszorg, het jeugdwelzijn, de jeugd geestelijke gezondheidszorg en de jeugdzorg in de regio Noordelijk Zuid-Holland werkt samen aan de verbetering van de zorg voor de jeugd in de Academische Werkplaats Publieke gezondheid-Jeugd. De werkplaats draagt bij aan het verbeteren van de zorg voor jeugd door het verbinden van praktijk, beleid, onderzoek en opleiding. De werkplaats heeft projecten op vier thema’s:

  1. Samen opletten: inschatten en managen van gezondheidsrisico’s van jeugd.
  2. Samen opvoeden: toegang van achterstandsgroepen tot preventieve interventies.
  3. Samen optreden: coördinatie van de zorg voor gezinnen met complexe problemen.
  4. Samen opleiden: de instellingen vormen een interactief implementatie- en onderwijsnetwerk.

De projecten richten zich actief op verspreiding en toepassing van de resultaten.

Meer informatie

Kenmerken

Projectnummer:
159010005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2010
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. P.L. Kocken
Verantwoordelijke organisatie:
TNO