Mobiele menu

Digitaal vakmanschap

Projectomschrijving

Binnen de hulpverlening aan jongeren worden vaak digitale tools ingezet. Voorbeelden van digitale tools zijn een online vragenlijst waarbij een jongere de resultaten ook online kan bekijken en een gecombineerd online en face to face zorgprogramma. In dit project ‘Digitaal vakmanschap’ gaan we aan de slag met zes ontwikkelde tools.

Wat willen we bereiken?

  1. Onderzoekers & ontwikkelaars weten wat maakt dat een digitale tool werkt en waarom jongeren het wel of niet leuk vinden.
  2. Professionals weten welke digitale tools jongeren leuk vinden en hoe ze deze tools kunnen gebruiken.

Hoe gaan we dat doen?

Op basis van wat we in de zes projecten geleerd hebben, gaan we een overzicht maken van wat jongeren leuk vinden aan digitale tools en wat de werking van een digitale tool vergroot. Dit overzicht vullen we aan met informatie uit artikelen en rapporten. Samen met jongeren, ouders, professionals, onderzoekers en ontwikkelaars worden de leukste en beste suggesties uitgekozen en op basis daarvan wordt een handleiding voor onderzoekers & ontwikkelaars gemaakt en een infographic voor professionals.

Verslagen


Eindverslag

DIGITAAL VAKMANSCHAP
Binnen de hulpverlening aan jongeren worden vaak digitale tools ingezet. Voorbeelden van digitale tools zijn een online vragenlijst waarbij een jongere de resultaten ook online kan bekijken en een gecombineerd online en face-to-face zorgprogramma. In dit project ‘Digitaal vakmanschap’ zijn twee producten ontwikkeld aan de hand van de resultaten van zes projecten:
(1) Een handleiding voor onderzoekers & ontwikkelaars om een digitale tool te ontwikkelen. De kennis en ervaring die opgedaan is in de zes projecten wordt gekoppeld aan werkzame bouwstenen uit de literatuur en bewezen effectieve methodieken om digitale tools te ontwikkelen.
(2) Professionals weten welke digitale tools jongeren leuk vinden en hoe ze deze tools kunnen gebruiken.

HOE HEBBEN WE DIT GEDAAN?
Op basis van wat we in de zes projecten geleerd hebben, literatuuronderzoek, interviews met onderzoekers, vragenlijsten bij jongeren en focusgroepen met jongeren hebben we de handleiding en infographic gemaakt. Samen met jongeren, onderzoekers en ontwikkelaars zijn de werkzame bouwstenen geordend en geprioriteerd zodat ontwikkelaars de juiste keuzes kunnen maken bij het maken van digitale tools en professionals samen met de jongeren die digitale tools uit kunnen kiezen die aansluit en doeltreffend is.

Samenvatting van de aanvraag

Het doel van deze Verspreidings- en Implementatie Impuls (VIMP) is om de verworven kennis binnen zes projecten van het ZonMw Programma Effectief werken in de jeugdsector gebundeld te verspreiden in de praktijk. Hierbij kiezen wij ervoor om (1) een handleiding te ontwikkelen waarin beschreven wordt wat de kenmerken van een doeltreffende digitale tool zijn en (2) een infographic met daarin verzamelde tips en tricks die professionals helpt om aan te sluiten op de wensen en behoeften van jongeren in een online behandeling. Er is hiervoor gekozen omdat de gemene deler van de zes projecten de ontwikkelde digitale tools zijn. Het gaat om digitale tools die professionals en/of jongeren beter in staat stellen om het verloop van de zorgverlening te monitoren, om geïnformeerde beslissingen te maken en om de zorg beter af te stemmen op de unieke, individuele zorgbehoeften van jongeren. Juist in deze tijd, waarin veel zorg niet meer face-to-face is maar online wordt aangeboden met behulp van digitale tools, probeert iedereen zelf het wiel uit te vinden. Dat is inefficiënt en leidt niet per definitie tot goed of doeltreffende werkvormen. De volgende zes projecten zijn betrokken bij de VIMP: - I need to Know. Ontwikkeling van een interactieve tool voor jongeren om meer zicht te krijgen op behandelresultaat (INKT) (projectnummer 729410008) - Digitale tool Zelfredzaamheidsschaal voor Jeugdigen (Digi ZRJ) (projectnummer 729410004) - Monitoren van het verloop van de hulp aan gezinnen met meervoudige problemen met de OBVL-K (projectnummer 729300106) - Feedbacksysteem voor de Lerende Databank Jeugd (LDJ) (projectnummer 729410002) - Doepressie blended; innovatief e-mental health programma voor klinisch depressieve adolescenten op maat! (projectnummer 729410007) - Onderzoek naar de validiteit en betrouwbaarheid van het Actuarieel Risicotaxatie Instrument voor Jeugdbescherming (ARIJ) (projectnummer 729300108) De verzamelde kennis en expertise uit de zes project wordt samengevat in twee producten: 1. Een handleiding voor toekomstige ontwikkelaars van digitale tools. Ontwerpers van digitale tools missen het overzicht van doeltreffende kenmerken van digitale tools in eHealth (Bakker e.a, 2016). Voor het ontwikkelen van goede digitale tools die doeltreffend ingezet kunnen worden in de behandeling van jongeren is deze kennis essentieel. 2. Een Infographic met tips en tricks voor het gebruiken van digitale tools in online behandeling. In eerder studies is gevonden dat eHealth goed aansluit bij jongeren, maar dat professionals nog beperkingen zien. Door tips en tricks te geven aan professionals hoe digitale tools ingezet kunnen worden en duidelijke richtlijnen te formuleren wanneer digitale tools doeltreffend zijn, kunnen professionals aansluiten bij de wensen en behoeften van jongeren. De handleiding en infographic worden onderbouwd met wetenschappelijke literatuur en aangevuld met ervaringen die opgedaan zijn in de zes ZonMw-projecten en getoetst bij jongeren en ouders.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
729210007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. CH. van Nieuwenhuizen
Verantwoordelijke organisatie:
Tilburg University