Effectiveness and cost-effectiveness of medical team training based on Crew Resource Management principles to improve patient safety at intensive care units
Projectomschrijving
Zes IC’s uit topklinische ziekenhuizen doen mee aan de studie. Drie afdelingen worden getraind en drie IC’s dienen als controle afdeling. De evaluatie bestaat uit een voor- en nameting. In deze metingen wordt gekeken naar het effect van CRM op verkregen inzichten, gedrag en de organisatie.
Deze studie geeft op systematische wijze inzicht in de werking en de kosteneffectiviteit van CRM. Dit zal implicaties hebben voor een mogelijke brede inzet van CRM in andere ziekenhuizen of ziekenhuisafdelingen in Nederland.
Verslagen
Eindverslag
In deze studie werd de effectiviteit en kosteneffectiviteit van Crew Resource Management (CRM) op patiëntveiligheid op de Intensive Care (IC) onderzocht. CRM stimuleert het gebruik van niet-klinische vaardigheden, zoals leiderschap, bewustzijn van risico’s en communicatie. Een eenduidig effect van CRM in de zorg is echter nog nooit aangetoond. Zes IC’s uit topklinische ziekenhuizen deden mee aan de studie. Drie afdelingen werden getraind en drie IC’s dienden als controle afdeling. De evaluatie bestond uit een voor- en nameting. In deze metingen wordt gekeken naar het effect van CRM op verkregen inzichten, houding en gedrag van professionals, cultuur op de afdelingen en patintuitkomsten.
De training werd zeer goed ontvangen en heeft geleid tot verbeteringen attitude, foutencultuur en werktevredenheid. Na de training werden veiligheidsinitiatieven na enige maanden daadwerkelijk opgepakt en ingevoerd. Binnen 1 jaar na de training vonden we geen effect op gedrag van medewerkers en patientenuitkomsten en was de training niet kosteneffectief met betrekking tot het reduceren van IC ligduur verminderen van heropnames binnen binnen 24 uur en sterfte op IC.
We concluderen dat CRM de implementatie van veiligheidsmanagement initiatieven kan ondersteunen. Echter het blijft onduidelijk in hoeverre CRM effect heeft op patientuitkomsten.
Dit project verloopt grotendeels volgens het voorgenomen plan en conform de planning. Door de grote belangstelling voor Team Resource Management in het veld verloopt de studie goed en wordt er naar de resultaten uitgekeken.
Naar aanleiding van een pilotstudie in 1 ziekenhuis is de training en het design iets bijgesteld.
In de training ligt nog meer nadruk op een adequate vorobereiding en een goede inbedding middels een kernploeg die door de trainers ondersteund wordt. Ook is de trainnig uitgebreid met video-feedback mogelijkheden.
In het onderzoek is de methode om adverse events te bepalen, namelijk continue complicatieregistratiegegevens in plaats van observatie. Verder zijn er metingen toegevoegd rond implementatie van TRM en de invloed van TRM op procesbeheersing.
Samenvatting van de aanvraag
Zes IC’s uit topklinische ziekenhuizen doen mee aan de studie. Drie afdelingen worden getraind en drie IC’s dienen als controle afdeling. De evaluatie bestaat uit een voor- en nameting. In deze metingen wordt gekeken naar het effect van CRM op verkregen inzichten, gedrag en de organisatie.
Deze studie geeft op systematische wijze inzicht in de werking en de kosteneffectiviteit van CRM. Dit zal implicaties hebben voor een mogelijke brede inzet van CRM in andere ziekenhuizen of ziekenhuisafdelingen in Nederland.