Mobiele menu

Het COVID-19 Openbaar Vervoer Capaciteitsmodel: een beleidsondersteunend instrument voor de optimalisatie van de coronacapaciteit van het openbaar vervoer

Projectomschrijving

Doel

De COVID-19 pandemie heeft grote gevolgen voor het openbaar vervoer. In dit project is een nieuw openbaar vervoersmodel voor het openbaar vervoer in Twente ontwikkeld. Het model optimaliseert het busvervoer op basis van onder meer het aantal reizigers en de kosten van de inzet van bussen. De effecten van de pandemie zijn onderzocht voor verschillende reizigersgroepen, tijdsperiodes (spits, dal), routes en locaties.

Resultaten

Uit toepassingen van het model blijkt dat het voor de onderzochte buslijnen in Twente mogelijk is om te voldoen aan de beperktere vervoersvraag tijdens de pandemie (niveau van April 2020) wanneer alle zitplaatsen in de bussen beschikbaar zijn. Verder kan het openbaar vervoer in Twente tijdens de pandemie efficiënter worden georganiseerd door het beperken van het vervoersaanbod buiten de spits en het verschuiven van de vervoersvraag tijdens de ochtendspits door het wijzigen van starttijden van fysieke onderwijsactiviteiten in het hoger onderwijs.

Verslagen


Eindverslag

De COVID-19 pandemie heeft grote gevolgen voor het openbaar vervoer. In dit project is een nieuw openbaar vervoersmodel voor Twente ontwikkeld. Het model optimaliseert het busvervoer op basis van onder meer het aantal busreizigers en de kosten van de inzet van bussen. De effecten van de pandemie zijn onderzocht voor verschillende reizigersgroepen, tijdsperiodes (spits, dal), routes en locaties. Uit toepassingen van het model blijkt dat het voor de onderzochte buslijnen in Twente mogelijk is om te voldoen aan de beperktere vervoersvraag tijdens de pandemie (niveau van April 2020) wanneer alle zitplaatsen in de bussen beschikbaar zijn. Verder kan het openbaar vervoer in Twente tijdens de pandemie efficiënter worden georganiseerd door het beperken van het vervoersaanbod buiten de spits en het verschuiven van de vervoersvraag tijdens de ochtendspits door het wijzigen van starttijden van fysieke onderwijsactiviteiten in het hoger onderwijs.

Samenvatting van de aanvraag

Vanaf 2 juni 2020 zal met de langzame versoepeling van de maatregelen de vraag naar mobiliteit weer gaan toenemen. Om verspreiding van het virus te minimaliseren, is een openbaarvervoerprotocol opgesteld met daarin onder meer regels voor de maximale bezetting van bussen en treinen (coronacapaciteit). Keolis Nederland heeft dringend behoefte aan modellen die de invloed van COVID-19 maatregelen inzichtelijk maken, om hierop de dienstverlening op een zo effectief mogelijke manier vorm te kunnen geven in de nabije toekomst. Doel van het project is de ontwikkeling en toepassing van een nieuw openbaar vervoersmodel - het COVID-19 Openbaar Vervoer Capaciteitsmodel - voor Twente. Het model optimaliseert het aanbod van openbaar vervoer (de frequentie van voertuigen per verbinding in het netwerk), rekening houdende met kosten, opbrengsten en de coronacapaciteit van verschillende voertuigen. In scenario analyses worden gevolgen van de groei van de vervoersvraag onderzocht. In de scenario’s gaan we uit van de groei van de vervoersvraag van 25%, 50% en 100% van het pre-COVID-19 niveau per reizigersgroep. Resultaten worden gedifferentieerd naar verschillende reizigersgroepen, tijdsperiodes (spits, dal), routes en locaties. Het project is direct te starten en resultaten zijn opschaalbaar. Het model is in de andere concessiegebieden van Keolis maar ook in concessiegebieden van andere vervoerders toepasbaar. Het model maakt gebruik van gegevens die volgens landelijke standaarden worden verzameld (o.a. OV-Chipkaart gegevens). Het COVID-19 OV Capaciteitsmodel wordt als Open Source software ter beschikking gesteld inclusief een beknopte handleiding voor het gebruik.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
10430042010018
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2020
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. K. Gkiotsalitis
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Twente