Mobiele menu

Adaptation and Effects of Social-VR as a Tool for Overcoming Social Distance in Higher Education

Projectomschrijving

De maatregelen die zijn genomen om de pandemie van Covid-19 te bestrijden, hebben een negatief effect op het sociale leven van universiteitsstudenten, wat schadelijke gevolgen kan hebben voor hun psychologisch welzijn en hun motivatie. Dit project stelt voor om een groep studenten te voorzien van consumer-grade VR-toestellen en toegang te geven tot een nieuwe "VR-campus"-toepassing. Studenten zullen gedurende twee maanden worden betrokken bij een reeks van samenwerkingstaken en sociale activiteiten op deze VR campus, en hun impact op het welzijn en de motivatie van de studenten zal worden onderzocht. De resultaten zullen de praktische aspecten onthullen waarmee rekening moet worden gehouden voor een bredere toepassing van consumer-grade Virtual Reality technologie om de moeilijke sociale, (mentale) gezondheids- en onderwijssituatie van studenten als gevolg van de Corona-crisis te verbeteren.

Verslagen


Eindverslag

De maatregelen die zijn genomen ter bestrijding van de Covid-19 pandemie hebben een negatief effect op het sociale leven van studenten in het hoger onderwijs, waaronder nadelige effecten op hun motivatie en psychologisch welzijn. Sociale virtual reality (VR)-technologie is bijzonder geschikt om gevoelens van sociale aanwezigheid op te wekken die, indien geïntegreerd in de activiteiten van het hoger onderwijs, zouden kunnen helpen om die negatieve gevolgen van de pandemie te verminderen. De aanvaardbaarheid en de effecten van sociale VR in het hoger onderwijs zijn echter nog nauwelijks onderzocht. Dit project wil deze leemte opvullen door een groep studenten te voorzien van VR-apparatuur van consumentkwaliteit en hen toegang te geven tot een nieuw "VR-klaslokaal", en de aanvaardbaarheid van de technologie en de impact ervan op het sociale en psychologische welzijn van studenten te onderzoeken. Gedurende twee maanden voerden de deelnemers een reeks sociale VR-gerelateerde activiteiten uit, waaronder het verkennen van bestaande sociale VR-platforms, het uitvoeren van een klein experimenteel onderzoek naar enkele psychologische aspecten van het gebruik van sociale VR, en het presenteren van hun resultaten tijdens een virtuele postersessie. Het stond hen ook vrij om andere VR apps te gebruiken wanneer het hen uitkwam tijdens de cursusperiode. Dit stelde ons in staat om gebruikspatronen, voordelen en beperkingen van sociale VR, en voor- en nadelen in vergelijking met andere online onderwijsoplossingen, zoals videoconferenties, te observeren. De verzamelde metingen omvatten kwantitatieve (online enquêtes) en kwalitatieve (interviews) verslagen van hun ervaringen, evenals een door deelnemers tijdens de onderzoeksperiode bij te houden gebruikersdagboek. De resultaten onthullen praktische aspecten om te overwegen voor een bredere toepassing van VR-technologie op consumentenniveau om de moeilijke sociale situatie en onderwijssituatie van studenten als gevolg van de coronacrisis te verbeteren.

Samenvatting van de aanvraag

De maatregelen die zijn genomen om de pandemie van Covid-19 te bestrijden, hebben een negatief effect op het sociale leven van universiteitsstudenten, wat schadelijke gevolgen kan hebben voor hun psychologisch welzijn en hun motivatie. Dit project stelt voor om een groep studenten te voorzien van consumer-grade VR-toestellen en toegang te geven tot een nieuwe "VR-campus"-toepassing. Studenten zullen gedurende twee maanden worden betrokken bij een reeks van samenwerkingstaken en sociale activiteiten op deze VR campus, en hun impact op het welzijn en de motivatie van de studenten zal worden onderzocht. De resultaten zullen de praktische aspecten onthullen waarmee rekening moet worden gehouden voor een bredere toepassing van consumer-grade Virtual Reality technologie om de moeilijke sociale, (mentale) gezondheids- en onderwijssituatie van studenten als gevolg van de Corona-crisis te verbeteren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
10430042010009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. Barreda Ángeles PhD
Verantwoordelijke organisatie:
Vrije Universiteit Amsterdam