Mobiele menu

Verspreiding Antimicrobial Stewardship And Pets (VASAP) - project

Projectomschrijving

Het VASAP-project is een vervolg op het onlangs afgeronde Antimicrobial Stewardship and Pets (ASAP)-project, waarin een Antimicrobial Stewardship Programma (ASP) is ontwikkeld en geïmplementeerd in 44 Nederlandse gezelschapsdierenartsenpraktijken.

Doel

Het doel van het VASAP-project is om de meest succesvolle onderdelen uit het ASAP-project op een praktisch haalbare, laagdrempelige en efficiënte wijze uit te rollen onder meer gezelschapsdierenartsenpraktijken.

Onderzoeksopzet

Om dit te bewerkstellingen zal een interactieve online training opgezet worden die in kleine groepen aangeboden zal worden. De training beoogt inzicht te geven in de achtergronden van antibioticaresistentie en verantwoord antibioticumgebruik en biedt dierenartsen handvaten voor de dagelijkse praktijk. De training zal eveneens als (keuze)module in de Master Gezelschapsdieren aangeboden worden aan studenten diergeneeskunde. Deelnemers uit het ASAP-project en verschillende stakeholders zullen betrokken zijn bij het VASAP-project.

Resultaten

Er is een flyer ontwikkeld, waarbij aandacht wordt gevraagd voor het zorgvuldig omgaan met het gebruik van antibiotica. Deze flyer is vooral verspreid onder dierenartsen en staat ook op website www.diergeneeskunde.nl.

Verslagen


Eindverslag

Binnen VASAP is een interactieve, online module ontwikkeld gebaseerd op de meest succesvolle componenten uit het afgeronde ZonMw project Antimicrobial Stewardship and Pets. Het hoofddoel is om bij gezelschapsdierenartsen verantwoord antibioticumgebruik te stimuleren en om bewustwording van het eigen antibioticum voorschrijfgedrag te creëren.
De module bestaat o.a. uit theorie, het maken van opdrachten en (digitale) discussies met collega-dierenartsen. Per module van 5 weken starten er ca. 5-10 dierenartsen tegelijkertijd.
Alle onderdelen/opdrachten kunnen op een eigen gekozen tijdstip uitgevoerd worden en via een online platform kunnen onderling vragen en ervaringen uitgewisseld worden. Tijdens de module zijn twee vaste momenten ingepland voor een interactieve, online meeting met vakinhoudelijk betrokkenen. Deelnemers gaven aan dat hun kennis over antibioticumresistentie was toegenomen en dat ze in de dagelijkse gezelschapsdierenpraktijk bewuster met antibiotica omgingen.

Samenvatting van de aanvraag

Het VASAP-project is een verspreidings- en implementatie impuls behorend bij het afgeronde Antimicrobial Stewardship And Pets (ASAP)-project. Dit project dat van eind 2014 tot begin 2019 liep, heeft geleid tot de ontwikkeling van een interventieprogramma op het gebied van antimicrobial stewardship voor gezelschapsdierenpraktijken. Dit programma is vervolgens geïmplementeerd en geëvalueerd in 44 Nederlandse gezelschapsdierenpraktijken. Na de implementatie van het interventieprogramma tijdens het ASAP-project was een significante daling van het antibioticumgebruik zichtbaar. Door dierenartsen kennis aan te reiken (over achtergrond van verantwoord antibioticumgebruik en over communicatie met eigenaren) en door dierenartsen feedback te geven over hun eigen voorschrijfgedrag gaven dierenartsen aan bewuster om te gaan met antibiotica en concrete wijzigingen te hebben doorgevoerd in hun antibioticumbeleid. De ontwikkeling en implementatie van een dergelijk uitgebreid interventieprogramma is niet eerder gedaan in gezelschapsdierenpraktijken en gezien de positieve ervaringen was één van de aanbevelingen dan ook om een soortgelijk interventieprogramma aan te bieden aan zoveel mogelijk gezelschapsdierenartsen. Het doel van deze VIMP-aanvraag is om de meest succesvolle onderdelen uit het ASAP-project op een praktisch haalbare, laagdrempelige en efficiënte wijze uit te rollen onder gezelschapsdierenartsen en daarmee de bewustwording rondom het voorschrijven van antibiotica bij deze doelgroep te vergroten. Om een zo groot mogelijke groep dierenartsen te bereiken is in het VASAP-project gekozen voor een online learning strategie. Met online learning is het relatief makkelijk om een grote groep mensen te bereiken op een laagdrempelige manier. Binnen het VASAP-project zal een interactieve, online training voor gezelschapsdierenartsen worden ontwikkeld. Deze online training wordt gebaseerd op de meest succesvolle onderdelen van het interventieprogramma uit het ASAP-project. Tijdens de evaluatie en afsluitende workshop van het ASAP-project gaven deelnemers een hoge waardering aan beide nascholingsavonden (over achtergrond van verantwoord antibioticumgebruik en over communicatie met eigenaren) en de individuele feedback op het praktijkbeleid en voorschrijfgedrag. Deze onderdelen zullen verwerkt worden in de online training. De training zal bestaan uit 5 modules en opgezet worden volgens het Small Private Online Course (SPOC)-model. In de training komen verschillende (interactieve) onderwijsvormen aan bod (o.a. quiz, video, chatsessie). De hoofdonderzoeker zal fungeren als moderator van de training. Dierenartsen gaan actief aan de slag met hun eigen voorschrijfbeleid en praktijkmanagementsysteem en tijdens chatsessies, geleid door de moderator, is er de mogelijkheid van elkaars ervaringen te leren (zgn. social learning). De training geeft inzicht in de achtergronden van antibioticaresistentie en verantwoord antibioticumgebruik en biedt dierenartsen handvaten voor prudent antibioticagebruik in de dagelijkse praktijk. De interactie met collega’s schept een band van herkenning en zorgt voor een andere, frisse blik op het eigen praktijkbeleid. Door opdrachten en (individuele) feedback komt er een denkproces en (zelf)reflectie op gang. Deelnemers moeten in een vastgestelde periode de online training volgen, maar kunnen binnen die periode de verschillende onderdelen in hun eigen tijd doorlopen. De training zal meerdere keren per jaar aangeboden worden aan kleine groepen om goede begeleiding en social learning te kunnen garanderen. Dierenartsen die hebben deelgenomen aan het ASAP-project zullen betrokken zijn bij het opzetten van deze online training om ervoor te zorgen dat de training goed aansluit bij de dagelijkse praktijk (zgn. peer-to-peer learning). Deze dierenartsen zullen tevens fungeren als rolmodel en pleitbezorger om te zorgen dat de training zoveel mogelijk gezelschapsdierenartsen bereikt. De werving van dierenartsen voor de online training zal via de bestaande kanalen (KNMvD, CPD, dierenartsenketens, bestaande intervisienetwerken) lopen. Verschillende partijen, waaronder de 2 grootste dierenartsenketens, hebben reeds interesse getoond in deze training en zullen deze actief promoten onder hun praktijken. Aan het eind van het VASAP-project zal de online training geëvalueerd en mogelijk verder geëxploiteerd worden via een bestaande partij die nascholing voor dierenartsen aanbiedt (bv. Permanente Educatie Gezelschapsdieren (PEGD) of Evidensia Academy). Afhankelijk van de evaluatie kan overwogen worden om de online training aan te passen en als Massive Open Online Course (MOOC) aan te bieden. Hiermee zal een groter publiek bereikt kunnen worden, maar zal de extra opbrengst van de interactieve sessies (zgn. social learning) kleiner zijn. Eveneens zal deze als module in de Master Gezelschapsdieren aangeboden worden aan studenten diergeneeskunde, zodat deze al in hun opleiding hiermee in aanraking komen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
2053000031
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2022
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. E.M. Broens
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht