Mobiele menu

Clinical Assessment as Therapy in managing Medically Unexplained Symptoms

Projectomschrijving

Patiënten met Somatisch Onverklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK) zijn vaak niet tevreden met de zorg die ze van hun huisarts krijgen. Het ontbreekt aan een effectieve behandeling die acceptabel is voor patiënten en makkelijk in te passen is in het spreekuur van de huisarts.

Doel

Het doel van dit project was de ontwikkeling van een effectieve behandeling bij SOLK, waarbij de arts-patiënt-communicatie en de arts-patiënt-relatie centraal staat. Deze elementen hebben namelijk grote invloed op gezondheidsuitkomsten. We hebben een evidence-based communicatietraining ontwikkeld, geïmplementeerd en geëvalueerd voor huisartsen in opleiding.

Werkwijze

De ontwikkeling, implementatie en evaluatie van de communicatietraining bestond uit 4 stappen:

  1. Verkennen van belangrijke en relevante communicatie-elementen in SOLK consulten volgens patiënten met SOLK en huisartsen.
  2. Verkennen van de meest belangrijke communicatie-elementen in SOLK consulten volgens SOLK experts.
  3. Ontwikkelen van een evidence-based communicatietraining voor huisartsen met behulp van de intervention mapping methode. De training bestond uit het volgen van een e-learning en 2 onderwijsdagen. Tijdens de onderwijsdagen oefenden AIOS met elkaar en met acteurs.
  4. Implementatie en evaluatie van de communicatietraining. We hebben de training geïmplementeerd in de huisartsopleiding van het Radboudumc en het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Interview

Onderzoeker en huisarts Juul Houwen vertelt waar het misgaat in de communicatie tussen huisartsen en patiënten. Benieuwd wat de 5 belangrijkste tips zijn? En waarom het hem weinig moeite kostte om deelnemers voor zijn onderzoek te vinden?

> Lees het interview

Aanbevelingen

  1. Focus als huisarts op arts-patiënt communicatie. De meest belangrijke communicatie-elementen zijn daarin: het volledig exploreren van de klacht, communiceren met empathie, creëren van een gedeelde probleemdefinitie, geven van uitleg en het nemen van regie.
  2. Evalueer als huisarts de werkhypothese SOLK continu opnieuw.
  3. Reflecteer als huisarts op de eigen houding ten opzichte van patiënten met SOLK.
  4. De ontwikkelde SOLK training moet worden geïmplementeerd in de Nederlandse huisartsenopleiding.

Producten

Titel: Medically unexplained symptoms: the person, the symptoms and the dialogue
Auteur: Houwen, Juul, Lucassen, Peter L B J, Stappers, Hugo W, Assendelft, Pim J J, van Dulmen, Sandra, olde Hartman, Tim C
Magazine: Family Practice
Titel: Explanations for medically unexplained symptoms: a qualitative study on GPs in daily practice consultations
Auteur: Terpstra, Tom, Gol, Janna M, Lucassen, Peter L B J, Houwen, Juul, van Dulmen, Sandra, Berger, Marjolein Y, Rosmalen, Judith G M, olde Hartman, Tim C
Magazine: Family Practice
Titel: Which difficulties do GPs experience in consultations with patients with unexplained symptoms: a qualitative study
Auteur: Houwen, Juul, Lucassen, Peter L. B. J., Verwiel, Anna, Stappers, Hugo W., Assendelft, Willem J. J., olde Hartman, Tim C., van Dulmen, Sandra
Magazine: BMC Family Practice
Titel: Improving GP communication in consultations on medically unexplained symptoms: a qualitative interview study with patients in primary care
Auteur: Houwen, Juul, Lucassen, Peter LBJ, Stappers, Hugo W, Assendelft, Willem JJ, van Dulmen, Sandra, Hartman, Tim C olde
Magazine: British Journal of General Practice
Titel: Symptom management for medically unexplained symptoms in primary care: a qualitative study
Auteur: Gol, Janna, Terpstra, Tom, Lucassen, Peter, Houwen, Juul, van Dulmen, Sandra, Olde Hartman, Tim C, Rosmalen, Judith
Magazine: British Journal of General Practice
Titel: Quantifying implicit uncertainty in primary care consultations: A systematic comparison of communication about medically explained versus unexplained symptoms
Auteur: Stortenbeker, Inge, Houwen, Juul, van Dulmen, Sandra, olde Hartman, Tim, Das, Enny
Magazine: Patient Education and Counseling
Titel: Quantifying positive communication: Doctor’s language and patient anxiety in primary care consultations
Auteur: Stortenbeker, Inge A., Houwen, Juul, Lucassen, Peter L.B.J., Stappers, Hugo W., Assendelft, Willem J.J., van Dulmen, Sandra, olde Hartman, Tim C., Das, Enny
Magazine: Patient Education and Counseling
Titel: The association between patients’ expectations and experiences of task-, affect- and therapy-oriented communication and their anxiety in medically unexplained symptoms consultations
Auteur: Houwen, Juul, Moorthaemer, Bas J. E., Lucassen, Peter L. B. J., Akkermans, Reinier P., Assendelft, Willem J. J., olde Hartman, Tim C., Dulmen, Sandra
Magazine: Health expectations
Titel: Medically unexplained symptoms: time to and triggers for diagnosis in primary care consultations
Auteur: Houwen, Juul, Lucassen, Peter LBJ, Dongelmans, Stijn, Stappers, Hugo W, Assendelft, Willem JJ, van Dulmen, Sandra, olde Hartman, Tim C
Magazine: British Journal of General Practice

Verslagen


Eindverslag

In dit project hebben we een evidence-based communicatie training ontwikkeld, geïmplementeerd en geëvalueerd voor huisartsen in opleiding voor het behandelen van patiënten met SOLK. De ontwikkeling, implementatie en evaluatie bestond uit vier stappen: Stap 1. Het exploreren van belangrijke en relevante communicatie elementen in SOLK consulten volgens patiënten met SOLK en huisartsen. Stap 2. Het exploreren van de meest belangrijke communicatie elementen in SOLK consulten volgens SOLK experts. Stap 3. Ontwikkelen van een evidence-based communicatie training. Met behulp van de intervention mapping methode hebben we op een systematische manier een communicatie training ontwikkeld voor huisartsen voor het behandelen van patiënten met SOLK. De training bestaat uit het volgen van E-learning (duur 6 uur, inhoud: kennis, attitude en vaardigheden) en het volgen van twee onderwijsdagen (duur 6 uur). Tijdens de onderwijsdagen oefenen AIOS met elkaar en met acteurs en nemen ze deel aan groepsdiscussies. Stap 4. Het implementeren en het evalueren van de communicatie training. We hebben de training geïmplementeerd in de huisartsopleiding Radboudumc en UMCG.
Huisartsen hebben een belangrijke rol in het behandelen van patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijk klachten (SOLK). Ze vinden deze consulten echter vaak lastig en ervaren problemen in de communicatie met deze patiënten. Het doel van de gehele studie is het ontwikkelen van een evidence-based communicatie interventie voor huisartsen voor het behandelen van patiënten met SOLK. We maken gebruik van de intervention mapping methode om de interventie systematisch te ontwikkelen. De ontwikkeling van deze interventie bestaat uit 4 stappen. In de eerste stap hebben we consulten met patiënten met SOLK opgenomen op video. Deze video’s hebben we samen terug gekeken met de huisarts en de patiënt. Vervolgens voegden we de feedback van huisartsen en patiënten samen met de uitkomsten van focus¬groepen (patiënten met SOLK, huisartsen, SOLK-experts en onderwijsdeskundigen). Met de resultaten uit de eerste twee stappen hebben we een test communicatie en training (voor huisartsen in opleiding) ontwikkeld (3e stap). Op dit moment zijn we bezig met de 4e en laatste stap, de pilot studie. De door ons ontwikkelde training zal bestaan uit het volgen van een e-learning, die zich richt op kennis, attitude en communicatie vaardigheden ten aanzien van patiënten met SOLK en het volgen van een onderwijsdag waarin o.a. communicatie vaardigheden worden geoefend met trainingsacteurs. Huisartsen in opleiding (Radboudumc en UMCG) hebben inmiddels het onderwijs gevolgd, we zijn op dit moment de feedback van huisartsen in opleiding aan het analyseren.

Samenvatting van de aanvraag

Background: Medically unexplained symptoms (MUS) are common in all kinds of medical specialties and represent a wide variety of unspecified symptoms without detectable underlying disease, thereby inducing a large volume of healthcare consumption. Patients with MUS suffer from their symptoms, are functionally impaired, and are at risk for potentially harmful additional testing and treatment procedures. Furthermore, MUS patients are dissatisfied with the care they receive as they do not receive the care they need, they do not feel recognized and they lack empathy and support from their general practitioner (GP). Although the burden of MUS for patients, healthcare and society is high, effective and acceptable evidence based treatment strategies in primary care are still lacking. Lack of involvement of patients with MUS in designing treatment strategies might have contributed to the absence of acceptable effective interventions. In the current medico-technical era, clinical researchers mainly focus on specific therapeutic interventions for distinct diseases, neglecting the benefits of the consultation process itself. We hypothesize that the clinical assessment (history taking, physical examination, request of additional testing, explanation of what is wrong, and advice) of symptoms and non-specific therapeutic elements (such as expectations, positive communication, empathy and support) during the consultation process are a promising guide towards an effective, acceptable and feasible treatment strategy for patients with MUS in primary care. Aim: My aim is to develop a Clinical Assessment as Therapy in managing Medically Unexplained Symptoms (CATMUS) intervention, a theory- and evidence-based effective communication intervention for General Practitioners (GPs), which is also acceptable for patients with MUS and feasible in daily general practice. This new treatment model, to be applied within the primary care setting, will focus on the therapeutic benefits of the consultation process itself. Method: In order to develop this new and innovative communication intervention for GPs, we will use the Intervention Mapping (IM) approach, a systematic approach to intervention development containing the following steps. STEP 1 (needs assessment) is an innovative video consultation study in which patients and GPs observe and comment on their own video-recorded MUS consultation. One week after recording the videotaped consultation in daily practice, patients and GPs are invited to comment on the consultation(s) independently. These comments will be analysed qualitatively in order to get insight into issues leading to a successful MUS consultation. STEP 2 (change objectives) is a focus group study with focus groups with experts in the field of MUS and communication, GPs and patients. In these focus groups we will define the most important communication determinants during encounters with patients with MUS and explore how these communication determinants can be changed or adapted in order to improve communication skills in the MUS consultation. STEP 3 (test version) is the development of the test version of the new communication intervention using the concrete suggestions and tools provided by the focus group discussions and the body of knowledge of all existing interventions currently known in primary care. The test intervention will be tested for feasibility and acceptability by 5 trained GPs each treating 4 standardized (simulated) MUS patients (SPs) with this intervention in the communication laboratory. STEP 4 (CATMUS pilot RCT): is a pilot RCT (including 50 MUS patients and 10 GPs) in order to evaluate recruitment and trial retention, acceptability (in GPs and MUS patients) and potential treatment effects of the CATMUS intervention for a full trial. Patients with MUS will be selected by the GP. The 5 GPs in the intervention arm will be trained to treat 5 patients each with the CATMUS intervention; the other 5 GPs will treat the patients as normal. The included patients will be followed for half a year and will be asked to complete questionnaires at baseline, 3 and 6 months. Patient identification and recruitment, trial retention and acceptability of the intervention will be established. Innovation: This is the first time that an intervention for MUS patients will be developed (1) with intensive participation of MUS patients, (2) with the clinical assessment as the focus of improvement, and (3) with conscious use of non-specific elements as therapeutic agents. Especially the explicit use of non-specific therapeutic elements is promising in medicine and will be an answer to a better personalized healthcare for MUS patients and the raise of health care expenditures nowadays.

Kenmerken

Projectnummer:
839110010
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. T.C. Olde Hartman
Verantwoordelijke organisatie:
Radboudumc
Afbeelding

Onderzoek naar huisartsgeneeskunde door aioto's

Om de behandeling van patiënten te verbeteren, financieren we onderzoeksprojecten die vragen uit de dagelijkse praktijk beantwoorden. Doordat de onderzoeken worden uitgevoerd door artsen in opleiding tot onderzoeker dragen ze ook bij aan de academisering van de opleidingen. Lees meer over deze onderzoeken.