Versterking van de implementatie en borging van Taakspel
Projectomschrijving
Verslagen
Eindverslag
Het doel van dit project was disseminatie van de inzichten uit de volgende drie studies: 1) het effectonderzoek naar Taakspel in het so, door Yulius, 2) het implementatieonderzoek naar Taakpsel in het po, door de GGD Amsterdam en 3) het effect- en implementatieonderzoek uit naar Taakspel in het vmbo, door de CED-Groep en Risbo.
In dit project zijn de resultaten uit de onderzoeken verspreid onder gebruikers en andere stakeholders door het publiceren van artikelen en ontwikkelen van flyers. Daarnaast zijn de leerkrachttrainingen en de licentietrainingen vernieuwd met de laatste inzichten uit de onderzoeken. Voor een betere inbedding van Taakspel zijn er een intake instrument en een verdiept intake instrument ontwikkeld. De instrumenten zijn gericht op het geven van informatie over Taakspel en de borging van Taakspel, zodat de scholen een weloverwogen keuze kunnen maken voor het wel of niet invoeren van Taakspel. Door vooraf te kijken naar aspecten die van belang zijn voor een goede borging van Taakspel, wordt de kans op een succesvolle invoering sterk vergroot.
Om onderwijsadviseurs en intern begeleiders te ondersteunen bij de implementatie en borging van Taakspel zijn praktische handvatten in de vorm van een Toolkit en een borgingsvragenlijst ontwikkeld.