Mobiele menu

Versterking van de implementatie en borging van Taakspel

Projectomschrijving

Verslagen


Eindverslag

Het doel van dit project was disseminatie van de inzichten uit de volgende drie studies: 1) het effectonderzoek naar Taakspel in het so, door Yulius, 2) het implementatieonderzoek naar Taakpsel in het po, door de GGD Amsterdam en 3) het effect- en implementatieonderzoek uit naar Taakspel in het vmbo, door de CED-Groep en Risbo.

In dit project zijn de resultaten uit de onderzoeken verspreid onder gebruikers en andere stakeholders door het publiceren van artikelen en ontwikkelen van flyers. Daarnaast zijn de leerkrachttrainingen en de licentietrainingen vernieuwd met de laatste inzichten uit de onderzoeken. Voor een betere inbedding van Taakspel zijn er een intake instrument en een verdiept intake instrument ontwikkeld. De instrumenten zijn gericht op het geven van informatie over Taakspel en de borging van Taakspel, zodat de scholen een weloverwogen keuze kunnen maken voor het wel of niet invoeren van Taakspel. Door vooraf te kijken naar aspecten die van belang zijn voor een goede borging van Taakspel, wordt de kans op een succesvolle invoering sterk vergroot.
Om onderwijsadviseurs en intern begeleiders te ondersteunen bij de implementatie en borging van Taakspel zijn praktische handvatten in de vorm van een Toolkit en een borgingsvragenlijst ontwikkeld.

Samenvatting van de aanvraag

Versterking van de implementatie en borging van Taakspel in de praktijk De afgelopen jaren is onderzoek gedaan in opdracht van ZonMw naar Taakspel bij verschillende doelgroepen: - basisonderwijs (bao),GGD-Amsterdam, - voortgezet speciaal onderwijs (SO/VSO),Yulius Rotterdam) - voortgezet onderwijs (VMBO), Risbo, Erasmus Universiteit Rotterdam, CED-Groep. Uit deze door ZonMW gefinancierde onderzoeken met Taakspel bleek dat optimale implementatie van de interventie bevorderd wordt door een bredere inbedding in de schoolcultuur. Voor verhoging van de effectiviteit is een goede borging noodzakelijk, dit moet al bij de implementatie worden meegenomen. Uit de onderzoeken blijkt dat deze aspecten van belang zijn voor de effectiviteit van Taakspel. Het doel van dit project is het verspreiden van de inzichten uit het Taakspelonderzoek bij bovengenoemde doelgroepen en het ontwikkelen van praktische handvatten en instrumenten voor invoering. Met als resultaat dat Taakspel in de praktijk succesvol(ler) geïmplementeerd wordt. Het project bestaat uit drie componenten: A. Inbedding (voortraject) B. Borging (natraject) C. Disseminatie Opbrengsten van het project A: Inbedding (implementatievoortraject) • Algemeen intake-instrument (vaststellen need and readiness to change) • Verdiepte intake-instrument (idem) Om de implementatie en effectiviteit te bevorderen wordt een voortraject uitgevoerd dat gericht is op het vaststellen van ‘readiness to change’ voor een gedragsveranderingsinterventie als Taakspel. Hiervoor wordt een algemeen intake-instrument ontwikkeld dat leidt naar een beredeneerde keuze tot invoering van het Taakspelprogramma. Naast het algemene intake-instrument wordt een verdiepte intake ontwikkeld, specifiek gericht op de implementatie van het programma Taakspel, aangepast per schoolsoort. Denk aan een checklist als onderdeel van dit instrument waarin onder andere de benodigde tijdsinvestering van de leraren staat en waarin vermeld staat dat iemand Taakspel moet coördineren, wat deze rol inhoudt, welke vakken binnen het vo wel of niet geschikt zijn voor de uitvoering van Taakspel en wat dit vraagt aan inzet en mandaat binnen de school. Dit voortraject is gericht op een bredere inbedding van Taakspel in de school, zodat het een integraal onderdeel is van de zorg en het pedagogisch klimaat. De instrumenten voor dit voortraject zijn online beschikbaar en aanvullend op de gebruikelijke intakegesprekken en Taakspeltraining. B:Borging (natraject) • Praktische handvatten voor degene die Taakspel coördineert • Borgingsaspecten worden verwerkt in het Verdiepte intake-instrument Ten behoeve van de borging ontwikkelen we handvatten voor scholen en Taakspelcoördinatoren, zodat de coördinator wordt ondersteund in zijn rol en borging van Taakspel binnen de school goed kan organiseren. Dit is een aanvulling op de Taakspelelementen die op borging gericht zijn. De borging wordt vooraf geregeld en is onderdeel van de checklist die gebruikt wordt voorafgaand aan de implementatie van Taakspel (verdiepte intake-instrument). Op die manier wordt een complete implementatiecirkel gevormd van voortraject, uitvoering en borging. De Taakspelcoördinator heeft daarnaast voor de uitvoering van zijn/haar taak steun aan de praktische handvatten die worden ontwikkeld. C: Disseminatie Disseminatie van onderzoeksresultaten is een steeds belangrijker onderdeel van de gehele onderzoekscyclus, zeker als het praktijkgericht onderzoek betreft. Binnen het onderwijs wordt benadrukt dat men moet werken met bewezen effectieve interventies. Wanneer er informatie beschikbaar is over het meer of minder effectiever inzetten van een interventie die op zichzelf in de juiste omstandigheden effectief is, dan is het noodzakelijk dat het onderwijsveld daar kennis van neemt. We ondernemen in dit project verschillende activiteiten die de kennis over de onderzoeksresultaten vergroten. •Opbrengst Diverse materialen en aanpassingen die ertoe leiden dat de resultaten uit de genoemde onderzoeken worden bekendgemaakt aan en benut door het onderwijsveld. Zie voor de concrete producten en aanpassingen hierboven. De doelgroep van het project bestaat uit alle toekomstige gebruikers van Taakspel (leraren, leerlingen, schooldirecties) en alle schoolbegeleiders die deze gebruikers opleiden, (na)scholen en die de invoering begeleiden. Zij krijgen kennis van en inzicht in de (randvoorwaarden voor) implementatie van Taakspel en zij krijgen bovendien instrumenten en handvatten als hulpmiddelen bij implementatie. Niet alleen is disseminatie van inzichten uit onderzoek van belang voor de toekomstige gebruikers en schoolbegeleiders, het is ook belangrijk voor de andere stake-holders van Taakspel: beleidsmakers, commissieleden, onderzoekers, opleiders van lerareninstituten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095021
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. M. ten Heggelen
Verantwoordelijke organisatie:
CED-Groep