Mobiele menu

Overkoepelende aanvraag: Implementatie van de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) bij 3-16 jarigen binnen de JGZ

Projectomschrijving

Producten

Titel: Factsheet Strengths and Difficulties questionnaire (SDQ)
Auteur: Meinou H. C. Theunissen, TNO Child Health, Leiden Marianne S. de Wolff, TNO Child Health, Leiden Amy van Grieken, Erasmus MC afdeling Maatschappelijke gezondheidszorg Cathelijne Mieloo, Erasmus MC afdeling Maatschappelijke gezondheidszorg en Gemeente Rotterdam Onderzoek & Business Intelligence
Link: https://www.ggdghorkennisnet.nl/?file=30696&m=1477563867&action=file.download
Titel: Handleiding voor het gebruik van de Strengths and Difficulties Questionnaire binnen de Jeugdgezondheidszorg
Auteur: Meinou H. C. Theunissen, TNO Child Health, Leiden Marianne S. de Wolff, TNO Child Health, Leiden Amy van Grieken, Erasmus MC afdeling Maatschappelijke gezondheidszorg Cathelijne Mieloo, Erasmus MC afdeling Maatschappelijke gezondheidszorg en Gemeente Rotterdam Onderzoek & Business Intelligence
Link: https://www.ggdghorkennisnet.nl/?file=30694&m=1477563633&action=file.download
Titel: Toelichting data- en analysemethoden
Auteur: Meinou H. C. Theunissen, TNO Child Health, Leiden Marianne S. de Wolff, TNO Child Health, Leiden Amy van Grieken, Erasmus MC afdeling Maatschappelijke gezondheidszorg Cathelijne Mieloo, Erasmus MC afdeling Maatschappelijke gezondheidszorg en Gemeente Rotterdam Onderzoek & Business Intelligence
Link: https://www.ggdghorkennisnet.nl/?file=30695&m=1477563867&action=file.download

Verslagen


Eindverslag

INLEIDING
Volgens het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ) dienen psychosociale problemen bij kinderen op uniforme wijze te worden opgespoord. Gevalideerde signaleringsinstrumenten zijn hiertoe onontbeerlijk. De JGZ beschikte tot dusverre alleen over een valide signaleringsinstrument voor de groep van 7-12 jarige kinderen, namelijk de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). De afgelopen jaren is de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ook valide bevonden voor andere leeftijdsgroepen in Nederland, zoals 3-4 jarigen, basisschoolleerlingen en adolescenten. Er ontbreken echter afkapwaarden voor de JGZ om de SDQ ook daadwerkelijk te gebruiken voor deze leeftijdsgroepen.

DOEL
Het doel van dit project is faciliteren van gebruik van de SDQ in de JGZ door middel van:
- Informeren van de JGZ over het gebruik van de SDQ
- Ondersteuning van implementatie van de SDQ middels het ontwikkelen van een SDQ handleiding voor de JGZ voor de leeftijdsgroep 3-17 jarigen.
- Een scholing voor JGZ-medewerkers in het gebruik van de SDQ

WERKWIJZE
Verschillende bestaande datasets van TNO Child Health, Erasmus MC en Radboud Universiteit zijn gebruikt om op uniforme wijze afkapwaarden te berekenen. Dit project is begeleid door een expertgroep waarin onderzoekers, vertegenwoordigers van de landelijke organisaties (GGD-GHOR NL, ActiZ, NCJ) en vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen (AJN, V&VN) aan hebben deelgenomen.

Samenvatting van de aanvraag

OPBRENGST Volgens het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg (JGZ) dienen psychosociale problemen bij kinderen op uniforme wijze te worden opgespoord. Gevalideerde signaleringsinstrumenten zijn hiertoe onontbeerlijk. De JGZ beschikte tot dusverre alleen over een valide signaleringsinstrument voor de groep van 7-12 jarige kinderen. De afgelopen jaren is de Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) ouderversie in Nederland gevalideerd voor 3-4 jarigen, basisschoolleerlingen en 13-14 jarigen. De SDQ kindversie is gevalideerd voor 11-16 jarigen en de leerkrachtversie voor 4-7 jarigen. Op al deze leeftijden bleek de SDQ een valide vragenlijst te zijn voor de vroegsignalering van psychosociale problemen. Deze overkoepelende VIMP levert de volgende eindproducten op: - Een factsheet en nieuwsbrieven worden ontwikkeld en verspreid om JGZ-medewerkers te informeren over de voordelen van het gebruik van de SDQ. - Een scholing van JGZ-medewerkers dat is opgezet volgens het ‘train-de-trainer’ principe. - Een evaluatierapport waarin wordt nagegaan in hoeverre na 1 jaar de doelen van de VIMP zijn gehaald. DOEL Het doel van deze overkoepelende VIMP is faciliteren van gebruik van de SDQ in de JGZ door middel van: - Informeren van de JGZ over het gebruik van de SDQ - Ondersteuning van implementatie van de SDQ middels het ontwikkelen van een SDQ handleiding en een train-de-trainer module voor gebruik van de SDQ in de JGZ. PLAN VAN AANPAK Voorbereiding Expertgroep Een expertgroep wordt opgericht waarin onderzoekers, vertegenwoordigers van de landelijke organisaties (ActiZ en GGD-Nederland, NCJ), vertegenwoordigers van de beroepsverenigingen (AJN, V&VN, NVDA) en JGZ-hoofden deelnemen. Deze expertgroep heeft o.a. de volgende taken: - Advies geven over de verspreiding van de resultaten. - Advies geven over welke afkapwaarden het beste gebruikt kunnen worden in de JGZ. - Advies geven over de wijze waarop de SDQ het beste ingezet kan worden tijdens JGZ-contactmomenten. Verspreiding en adoptie Tijdens de uitgevoerde validatie studies is draagvlak gecreëerd binnen het JGZ-veld. Nu komt het aan op verdere verspreiding, adoptie en implementatie van de SDQ door de JGZ-organisaties.De verspreiding en adoptie fasen moeten leiden tot een besluit tot adoptie van een innovatie, in dit geval tot gebruik van de SDQ. Activiteiten die bij deze verspreiding en adoptiefase horen en die uitgevoerd zullen worden, zijn: - Presentatie van de resultaten tijdens een congres (waarschijnlijk JGZ jaarcongres 2015) - Presentatie van de resultaten van het onderzoek tijdens overleg hoofden JGZ - Plaatsen van de resultaten op GGD kennisnet en relevante nieuwsbrieven - Verspreiding van een factsheet. Faciliteren van de implementatie In deze fase ontwikkelen we een scholing voor JGZ-aandacht functionarissen. Met deze training kan de implementatie van de SDQ in de JGZ worden ondersteund. Training voor de JGZ-aandacht functionarissen In deze fase worden JGZ-medewerkers vaardigheden geleerd om de SDQ te gebruiken. Het principe van ‘train-de trainer’ wordt gebruikt. Elke JGZ-organisatie wordt benaderd met de vraag om een JGZ aandacht functionaris af te vaardigen voor de implementatie van de SDQ in de eigen organisatie. Deze JGZ-aandachtfunctionarissen worden getraind in het gebruik van de SDQ en geïnformeerd over hoe de lijst in de JGZ geïmplementeerd gaat worden. Deze functionarissen geven vervolgens aan JGZ-medewerkers in de eigen organisatie informatie over het gebruik van de SDQ, deze informatieverstrekking zal plaatsvinden tijdens monodisciplinaire overleggen, teamoverleg of carrouseloverleg. Een plan voor de scholing van de JGZ aandacht functionarissen wordt opgezet in samenwerking met de expertgroep. Projectstructuur Het project bestaat uit een samenwerkingsverband van TNO Child Health, Radboud Universiteit Nijmegen en Erasmus MC. Deze aanvraag bestaat uit drie deel VIMPS en een overkoepelende VIMP. De drie deel-VIMPS richten zich op het bepalen van de afkappunten en het schrijven van de handleiding voor de volgende SDQ versies en leeftijdsgroepen. - de SDQ 3-4 jaar ouderversie en de SDQ 7-12 jaar ouderversie (hoofdaanvrager TNO) - de SDQ 5-7 jaar ouder- en leerkrachtversie (hoofdaanvrager Erasmus MC) - de SDQ 13-14 ouderversie, 11-16 kindversie (hoofdaanvrager TNO) ACTIES EN PLANNING Voorbereiding (31 december 2014 – 1 juli 2015) Verspreiding en adoptie (1 april 2015 – 1 juli 2015) Faciliteren implementatie (1 juli 2015 – 1 november 2015) Evaluatie en verslaglegging (1 november 2015 -31 december 2015) EVALUEREN We evalueren of we de doelen van de VIMP hebben gehaald middels het afnemen van een korte vragenlijst onder JGZ-organisaties. Hierin zullen we nagaan of we middels onze activiteiten meer bekendheid hebben gegenereerd voor de producten die zijn ontwikkeld (de handleiding en de training). Daarnaast zullen we in deze vragenlijst inventariseren hoeveel partijen de intentie hebben om de SDQ te implementeren.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
15700095020
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2015
2016
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. M.H.C. Theunissen
Verantwoordelijke organisatie:
TNO