Kennis en Keten. Ethische deskundigheidsbevordering in de jeugdketenzorg
Projectomschrijving
Producten
Verslagen
Eindverslag
Professionals die in de jeugdzorg aan het werk zijn hebben veel praktijkkennis en inzicht over wat goed werk is in de jeugdzorg. Bij het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht is er, omgekeerd, veel expertise over de theorie van beroepsethiek. Tussen beide partijen, praktijk en theorie, is soms maar weinig uitwisseling zodat ze onvoldoende van elkaar kunnen leren. Dit project heeft tot doel om kennis te vermeerderen door het beter te delen. Dit geldt voor jeugdzorgwerkers onderling (good practices kunnen beter gedeeld worden als het over beroepsethische reflectie gaat), over beroepsverenigingen (die vaak monodisciplinair gericht zijn) en voor ethici die in verschillende domeinen van de toegepaste ethiek kennis opdoen die ook voor de jeugdzorg relevant is. In het zich ontwikkelende veld van ketensamenwerking in de jeugdzorg willen wij op die manier een bijdrage leveren aan de morele reflectie van beroepsbeoefenaars. Het project heeft geleid tot een bundel 'Even Stilstaan' (SWP 2014) en een website (https://sites.google.com/site/ethiekindejeugdzorg/)
--