Mobiele menu

Kennis en Keten. Ethische deskundigheidsbevordering in de jeugdketenzorg

Projectomschrijving

Professionals die in de jeugdzorg aan het werk zijn hebben veel praktijkkennis en -inzicht over wat ethisch goed werk is in de jeugdzorg. Bij het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht is er, omgekeerd, veel expertise over de theorie van beroepsethiek. Tussen beide partijen – tussen praktijk en theorie – is maar weinig uitwisseling zodat ze onvoldoende van elkaar kunnen leren. Dit project heeft tot doel om de uitwisseling over beroepsethiek te bevorderen tussen beide partijen door langdurig gemeenschappelijk na te denken over en samen onderzoek te doen naar één bepaald onderwerp waar in de praktijk veel haken en ogen aan zitten: de samenwerking tussen professionals bij zorg voor éénzelfde jeugdige (en zijn gezin) (ketenzorg). Beide partijen worden letterlijk wijzer van die samenwerking. Het onderzoek draagt zo bij aan beter werk in de praktijk van de jeugd(keten)zorg. Ook vloeien er plannen uit voort voor scholing in beroepsethiek en nieuwe beroepsethische theorie.

Producten

Titel: Woorden met waarde
Titel: Maatwerk
Titel: Even stilstaan.
Auteur: Mariëtte van den Hoven Jos Kole
Link: http://www.swpbook.com/1736

Verslagen


Eindverslag

Professionals die in de jeugdzorg aan het werk zijn hebben veel praktijkkennis en inzicht over wat goed werk is in de jeugdzorg. Bij het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht is er, omgekeerd, veel expertise over de theorie van beroepsethiek. Tussen beide partijen, praktijk en theorie, is soms maar weinig uitwisseling zodat ze onvoldoende van elkaar kunnen leren. Dit project heeft tot doel om kennis te vermeerderen door het beter te delen. Dit geldt voor jeugdzorgwerkers onderling (good practices kunnen beter gedeeld worden als het over beroepsethische reflectie gaat), over beroepsverenigingen (die vaak monodisciplinair gericht zijn) en voor ethici die in verschillende domeinen van de toegepaste ethiek kennis opdoen die ook voor de jeugdzorg relevant is. In het zich ontwikkelende veld van ketensamenwerking in de jeugdzorg willen wij op die manier een bijdrage leveren aan de morele reflectie van beroepsbeoefenaars. Het project heeft geleid tot een bundel 'Even Stilstaan' (SWP 2014) en een website (https://sites.google.com/site/ethiekindejeugdzorg/)

--

Samenvatting van de aanvraag

Professionals die in de jeugdzorg aan het werk zijn hebben veel praktijkkennis en -inzicht over wat ethisch goed werk is in de jeugdzorg. Bij het Ethiek Instituut van de Universiteit Utrecht is er, omgekeerd, veel expertise over de theorie van beroepsethiek. Tussen beide partijen – tussen praktijk en theorie – is maar weinig uitwisseling zodat ze onvoldoende van elkaar kunnen leren. Dit project heeft tot doel om de uitwisseling over beroepsethiek te bevorderen tussen beide partijen door langdurig gemeenschappelijk na te denken over en samen onderzoek te doen naar één bepaald onderwerp waar in de praktijk veel haken en ogen aan zitten: de samenwerking tussen professionals bij zorg voor éénzelfde jeugdige (en zijn gezin) (ketenzorg). Beide partijen worden letterlijk wijzer van die samenwerking. Het onderzoek draagt zo bij aan beter werk in de praktijk van de jeugd(keten)zorg. Ook vloeien er plannen uit voort voor scholing in beroepsethiek en nieuwe beroepsethische theorie.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157031003
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2014
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M.A. van den Hoven
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Utrecht