Mobiele menu

Effectonderzoek naar het integrale empowermentprogramma POWER voor allochtone jongeren

Projectomschrijving

Vraagstuk

Allochtone jongeren lopen een hoger risico op marginalisatie, wat weer leidt tot probleemgedrag. Interventies gericht op ‘empowerment’ kunnen effect hebben op de sociale vaardigheden en houding van jongeren. Werkt het integrale programma POWER bij allochtone jongeren (12-18 jaar)? Vermindert het hun probleemgedrag? En verbetert POWER maatschappelijk georiënteerde activiteiten als scholing of werk?

Onderzoek

De effecten van POWER bij 155 jongeren zijn vergeleken met een controlegroep van 123 jongeren. Met een follow-up meting na een half jaar is nagegaan gaan of eventuele effecten behouden bleven.

Uitkomst

POWER blijkt niet bij te dragen aan het verminderen van probleemgedrag of het verbeteren van coping-vaardigheden. Dat heeft wellicht te maken met een onvoldoende modelgetrouwe uitvoering van de interventie tijdens het onderzoek.

Een betere programma-integriteit laat de potentieel aanwezige effectieve ingrediënten mogelijk beter tot hun recht komen. Hoopvol is dat POWER een doorgaans moeilijk bereikbare doelgroep weet te bereiken én vast te houden tijdens de uitvoering.

Verslagen


Eindverslag

Allochtone jongeren lopen een verhoogt risico op marginalisatie en daarmee samenhangend probleemgedrag. Een veelgebruikte methodiek om het risico op marginalisatie en samenhangend probleemgedrag te verminderen is ‘empowerment’.

In dit project is de effectiviteit van het empowermentprogramma POWER onderzocht door middel van een RCT. POWER is een integraal empowermentprogramma voor allochtone jongeren (12-18 jaar) die het risico lopen om te marginaliseren of probleemgedrag te vertonen. Het programma bestaat uit vier onderdelen die allen moeten worden uitgevoerd: een jongerencursus, een oudercursus, inbedding in de gemeenschap (community benadering) en een nazorgtraject.

De effecten bij 155 jongeren die POWER hebben gevolgd, zijn vergeleken met een wachtlijst controle groep bestaande uit 123 jongeren. Bij de experimentele groep is bovendien een follow-up meting na een half jaar afgenomen om na te
gaan of eventuele effecten behouden bleven.

De volgende onderzoeksvraag stond centraal. Hebben allochtone jongeren na het volgen van het empowermentprogramma significant minder probleemgedrag, betere copingvaardigheden, een sterker gevoel van controle over eigen leven en is er een toename van maatschappelijk georiënteerde activiteiten zoals scholing, werk of vrijwilligerswerk; en blijft dit effect een half jaar later behouden?

Allochtone jongeren lopen een verhoogt risico op marginalisatie en daarmee samenhangend probleemgedrag. Een veelgebruikte methodiek om het risico op marginalisatie en samenhangend probleemgedrag te verminderen is ‘empowerment’. Onderzoek laat zien dat empowerment interventies effect kunnen hebben op de sociale vaardigheden, het probleem gedrag en de attituden van jongeren. Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er nog onvoldoende kennis om al te spreken van een bewezen effectieve methodiek. In Nederland is het integrale empowermentprogramma POWER ontwikkeld aan de hand van een analyse van buitenlandse empowermentprogramma’s en ontwikkelingspsychologische theorieën over de preventie van marginalisering. POWER is gericht op allochtone jongeren (12 -18 jaar) die dreigen te marginaliseren, hun ouders en hun leefomgeving en heeft als doel het verminderen van probleemgedrag, het verbeteren van copingvaardigheden en controlebeleving en toename van maatschappelijk georiënteerde activiteiten zoals scholing, werk of vrijwilligerswerk. Op dit moment heeft POWER de status van veelbelovende interventie. In dit project zal de effectiviteit van POWER door middel van een RCT worden onderzocht. De effecten van POWER zullen worden vergeleken met een wachtlijst controle groep. Bij de experimentele groep zal bovendien een follow-up meting na een half jaar worden afgenomen om na te gaan of eventuele effecten behouden blijven. Als uitkomstmaten worden meegenomen: probleemgedrag, copingvaardigheden, locus-of-control, en deelname aan maatschappelijk georiënteerde activiteiten zoals school en werk. Na afloop van het project zullen nieuwe inzichten in de materialen van POWER worden verwerkt.

Samenvatting van de aanvraag

Allochtone jongeren lopen een verhoogd risico op marginalisatie en daarmee samenhangend probleemgedrag. Een veelgebruikte methodiek om het risico op marginalisatie en samenhangend probleemgedrag te verminderen is ‘empowerment’. Onderzoek laat zien dat empowerment interventies effect kunnen hebben op de sociale vaardigheden, het probleem gedrag en de attituden van jongeren. Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is er nog onvoldoende kennis om al te spreken van een bewezen effectieve methodiek. In Nederland is het integrale empowermentprogramma POWER ontwikkeld aan de hand van een analyse van buitenlandse empowermentprogramma’s. POWER is gericht op allochtone jongeren (12 -18 jaar) die dreigen te marginaliseren en heeft als doel het verminderen van probleemgedrag, het verbeteren van copingvaardigheden en controlebeleving en toename van maatschappelijk georiënteerde activiteiten zoals scholing, werk of vrijwilligerswerk. Op dit moment heeft POWER de status van veelbelovende interventie. In het voorgestelde project zal de effectiviteit van POWER door middel van een RCT worden onderzocht. De effecten van POWER zullen worden vergeleken met een wachtlijst controle groep. Bij de experimentele groep zal bovendien een follow-up meting na een half jaar worden afgenomen om na te gaan of eventuele effecten behouden blijven. Als uitkomstmaten worden meegenomen: probleemgedrag, copingvaardigheden, locus-of-control, en deelname aan maatschappelijk georiënteerde activiteiten zoals school en werk. Na afloop van het project zullen nieuwe inzichten in de materialen van POWER worden verwerkt.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157001002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2007
2011
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Dr. S.A. Onrust
Verantwoordelijke organisatie:
Trimbos-instituut