Mobiele menu

Bevorderen onderzoeksrijpheid en onderzoeksbereidheid in de Jeugdgezondheidszorg in zes regio's

Projectomschrijving

Voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) professionals die betrokken zijn bij het onderzoek naar de effectiviteit van kortdurende video-hometraining zijn scholingsbijeenkomsten georganiseerd. Met de scholingen werden verschillende doelen nagestreefd, zoals het bijbrengen van enkele principes van wetenschappelijk onderzoek. De JGZ medewerkers werden er ook bewust van gemaakt dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een wetenschappelijke onderbouwing van hun werk. Daarnaast werden zij gemotiveerd om mee te doen aan het huidige onderzoek en toekomstig onderzoek. Als laatste werd de (nieuwe) procedure binnen het huidige project uitgelegd. Uit de evaluatie bleek dat de scholingen als positief werden ervaren. Na afloop van de scholingen was er een toename van vragen vanuit de JGZ medewerkers; JGZ medewerkers wisten het onderzoeksteam beter te vinden met vragen over gezinnen die mogelijk voor deelname in aanmerking komen. De scholingsbijeenkomsten hebben helaas niet direct geleid tot een verhoging van het aantal gezinnen binnen het onderzoek.

Verslagen


Eindverslag

In het najaar van 2009 zijn scholingsbijeenkomsten gehouden voor JGZ professionals die betrokken zijn bij het onderzoek naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining (ZonMw projectnummer 157001013). Acht van de negen deelnemende JGZ organisaties namen deel. De scholingsbijeenkomsten werden verzorgd door jeugdartsen, onderzoekers en opleiders van TNO, afdeling Jeugd.

Met de scholingen werden de volgende doelen nagestreefd:
1. Het bijbrengen van enkele principes van wetenschappelijk onderzoek;
2. Het bewust maken dat JGZ medewerkers een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de wetenschappelijke onderbouwing van hun handelen, gericht op opvoedingsondersteuning in de vroege kindertijd;
3. Het verhogen van de motivatie van JGZ medewerkers om in toekomstig onderzoek te participeren;
4. Het vergroten van betrokkenheid van de JGZ medewerker bij het project naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining en het verhogen van de verantwoordelijkheid voor het volgen van de onderzoeksprocedure;
5. Het uitleggen en bespreken van de (nieuwe) procedure binnen het project naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining voor de JGZ medewerkers, zodat ze in staat zijn deze toe te passen in de praktijk.

Alle deelnemers hebben na afloop van de scholing een evaluatieformulier ingevuld. De scholingen werden over het algemeen als positief ervaren. De JGZ professionals gaven aan dat zij de scholingsbijeenkomst vooral waardeerden omdat kortdurende video-hometraining opnieuw onder de aandacht werd gebracht. Tevens werd een nieuwe, meer eenvoudige aanmeldingsprocedure besproken die goed aansluit bij de wensen en ervaringen van de JGZ professionals. Na afloop van de scholingen was er een toename van vragen vanuit de JGZ medewerkers; JGZ medewerkers wisten het onderzoeksteam beter te vinden met vragen over gezinnen die mogelijk voor deelname in aanmerking komen. De scholingsbijeenkomsten hebben helaas niet direct geleid tot een verhoging van het aantal gezinnen binnen het onderzoek naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de aanmelding van een gezin voor deelname aan het onderzoek grotendeels bepaald wordt door de mate waarin ouders zorgen ervaren over het huilen van hun baby.

Bij zes van de zeven JGZ organisaties zijn in het najaar van 2009 scholingsbijeenkomsten gehouden voor JGZ professionals die betrokken zijn bij het onderzoek naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining. De scholingsbijeenkomsten werden verzorgd door jeugdartsen, onderzoekers en opleiders van TNO, afdeling Jeugd. Met de scholingen werden de volgende doelen nagestreefd:

1. Het bijbrengen van enkele principes van
wetenschappelijk onderzoek;
2. Het bewust maken dat JGZ medewerkers een
belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de
wetenschappelijke onderbouwing van hun handelen,
gericht op opvoedingsondersteuning in de vroege
kindertijd;
3. Het verhogen van de motivatie van JGZ medewerkers
om in toekomstig onderzoek te participeren;
4. Betrokkenheid van de JGZ medewerker bij het
project naar ouders met zorgen over huilen en de
effectiviteit van kortdurende video-hometraining
(ZonMw projectnummer 157001013) te vergroten en de
verantwoordelijkheid voor het volgen van de
onderzoeksprocedure verhogen;
5. De JGZ medewerker is goed op de hoogte van de
(nieuwe) procedure binnen het project naar ouders
met zorgen over huilen en de effectiviteit van
kortdurende video-hometraining (ZonMw
projectnummer 157001013) en in staat deze toe te
passen in de praktijk.

Alle deelnemers hebben na afloop van de scholing een evaluatieformulier ingevuld. De scholingen werden over het algemeen als positief ervaren. De JGZ professionals gaven aan dat zij de scholingsbijeenkomst vooral waardeerden omdat kortdurende video-hometraining opnieuw onder de aandacht werd gebracht. Tevens werd een nieuwe, meer eenvoudige aanmeldingsprocedure besproken die goed aansluit bij de wensen en ervaringen van de JGZ professionals.

Samenvatting van de aanvraag

Het doel van het onderhavige project is om de onderzoeksbereidheid van praktijkmedewerkers binnen zes Jeugdgezondheidszorg(JGZ)-organisaties te vergroten en de medewerkers zich meer vertrouwd te laten voelen met hun eigen rol in wetenschappelijk onderzoek. Het betreft praktijkmedewerkers van de zes JGZ-organisaties die deelnemen aan het onderzoek 'De effectiviteit van kortdurende video-hometraining in de jeugdgezondheidszorg bij gezinnen met overmatige spanning als gevolg van een excessief huilende baby' (kort: het K-VHT project). Naast algemene deskundigheidsbevordering in wetenschappelijk onderzoek, wordt specifieke aandacht gegeven aan de rol die de JGZ medewerkers spelen in het K-VHT project. Een tweede doel van de huidige aanvraag kan hierbij aansluitend geformuleerd worden als het vergroten van de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van de JGZ medewerkers bij het K-VHT project, ten behoeve van een verhoogde instroom van deelnemers in de studie. Voor betreffende organisaties worden scholingsbijeenkomsten (1 per organisatie) georganiseerd gericht op algemene onderzoekskennis en specifieke kennis ten aanzien van het onderzoek in het K-VHT project. De scholingsbijeenkomsten worden verzorgd door jeugdartsen, onderzoekers en opleiders van TNO en de AIT. De doelgroep voor de scholingen bestaat uit (1) JGZ-verpleegkundigen en -artsen die gezinnen werven voor het onderzoek en (2) de video-hometrainers (VHT-ers) die in geworven gezinnen de interventie uitvoeren. Naast de scholingsbijeenkomsten is er voor de VHT-ers de mogelijkheid van extra supervisie door ervaren supervisors van de AIT. Het beoogde resultaat van de scholingsbijeenkomsten is als volgt: 1. De JGZ medewerkers kennen een aantal principes van wetenschappelijk onderzoek; 2. De JGZ medewerkers zijn zich meer bewust dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de wetenschappelijke onderbouwing van hun handelen, gericht op opvoedingsondersteuning in de vroege kindertijd; 3. De motivatie van JGZ medewerkers om in toekomstig onderzoek te participeren wordt verhoogd; 4. De JGZ medewerker voelt zich meer betrokken bij het K-VHT project en voelt zich meer verantwoordelijk voor het volgen van de onderzoeksprocedure; 5. De JGZ medewerker is goed op de hoogte van de procedure binnen het K-VHT project en in staat deze toe te passen in de praktijk.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
157030012
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2009
2010
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. F.D. Pannebakker
Verantwoordelijke organisatie:
TNO