Bevorderen onderzoeksrijpheid en onderzoeksbereidheid in de Jeugdgezondheidszorg in zes regio's
Projectomschrijving
Voor de jeugdgezondheidszorg (JGZ) professionals die betrokken zijn bij het onderzoek naar de effectiviteit van kortdurende video-hometraining zijn scholingsbijeenkomsten georganiseerd. Met de scholingen werden verschillende doelen nagestreefd, zoals het bijbrengen van enkele principes van wetenschappelijk onderzoek. De JGZ medewerkers werden er ook bewust van gemaakt dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan een wetenschappelijke onderbouwing van hun werk. Daarnaast werden zij gemotiveerd om mee te doen aan het huidige onderzoek en toekomstig onderzoek. Als laatste werd de (nieuwe) procedure binnen het huidige project uitgelegd. Uit de evaluatie bleek dat de scholingen als positief werden ervaren. Na afloop van de scholingen was er een toename van vragen vanuit de JGZ medewerkers; JGZ medewerkers wisten het onderzoeksteam beter te vinden met vragen over gezinnen die mogelijk voor deelname in aanmerking komen. De scholingsbijeenkomsten hebben helaas niet direct geleid tot een verhoging van het aantal gezinnen binnen het onderzoek.
Verslagen
Eindverslag
In het najaar van 2009 zijn scholingsbijeenkomsten gehouden voor JGZ professionals die betrokken zijn bij het onderzoek naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining (ZonMw projectnummer 157001013). Acht van de negen deelnemende JGZ organisaties namen deel. De scholingsbijeenkomsten werden verzorgd door jeugdartsen, onderzoekers en opleiders van TNO, afdeling Jeugd.
Met de scholingen werden de volgende doelen nagestreefd:
1. Het bijbrengen van enkele principes van wetenschappelijk onderzoek;
2. Het bewust maken dat JGZ medewerkers een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de wetenschappelijke onderbouwing van hun handelen, gericht op opvoedingsondersteuning in de vroege kindertijd;
3. Het verhogen van de motivatie van JGZ medewerkers om in toekomstig onderzoek te participeren;
4. Het vergroten van betrokkenheid van de JGZ medewerker bij het project naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining en het verhogen van de verantwoordelijkheid voor het volgen van de onderzoeksprocedure;
5. Het uitleggen en bespreken van de (nieuwe) procedure binnen het project naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining voor de JGZ medewerkers, zodat ze in staat zijn deze toe te passen in de praktijk.
Alle deelnemers hebben na afloop van de scholing een evaluatieformulier ingevuld. De scholingen werden over het algemeen als positief ervaren. De JGZ professionals gaven aan dat zij de scholingsbijeenkomst vooral waardeerden omdat kortdurende video-hometraining opnieuw onder de aandacht werd gebracht. Tevens werd een nieuwe, meer eenvoudige aanmeldingsprocedure besproken die goed aansluit bij de wensen en ervaringen van de JGZ professionals. Na afloop van de scholingen was er een toename van vragen vanuit de JGZ medewerkers; JGZ medewerkers wisten het onderzoeksteam beter te vinden met vragen over gezinnen die mogelijk voor deelname in aanmerking komen. De scholingsbijeenkomsten hebben helaas niet direct geleid tot een verhoging van het aantal gezinnen binnen het onderzoek naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de aanmelding van een gezin voor deelname aan het onderzoek grotendeels bepaald wordt door de mate waarin ouders zorgen ervaren over het huilen van hun baby.
Bij zes van de zeven JGZ organisaties zijn in het najaar van 2009 scholingsbijeenkomsten gehouden voor JGZ professionals die betrokken zijn bij het onderzoek naar ouders met zorgen over huilen en de effectiviteit van kortdurende video-hometraining. De scholingsbijeenkomsten werden verzorgd door jeugdartsen, onderzoekers en opleiders van TNO, afdeling Jeugd. Met de scholingen werden de volgende doelen nagestreefd:
1. Het bijbrengen van enkele principes van
wetenschappelijk onderzoek;
2. Het bewust maken dat JGZ medewerkers een
belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de
wetenschappelijke onderbouwing van hun handelen,
gericht op opvoedingsondersteuning in de vroege
kindertijd;
3. Het verhogen van de motivatie van JGZ medewerkers
om in toekomstig onderzoek te participeren;
4. Betrokkenheid van de JGZ medewerker bij het
project naar ouders met zorgen over huilen en de
effectiviteit van kortdurende video-hometraining
(ZonMw projectnummer 157001013) te vergroten en de
verantwoordelijkheid voor het volgen van de
onderzoeksprocedure verhogen;
5. De JGZ medewerker is goed op de hoogte van de
(nieuwe) procedure binnen het project naar ouders
met zorgen over huilen en de effectiviteit van
kortdurende video-hometraining (ZonMw
projectnummer 157001013) en in staat deze toe te
passen in de praktijk.
Alle deelnemers hebben na afloop van de scholing een evaluatieformulier ingevuld. De scholingen werden over het algemeen als positief ervaren. De JGZ professionals gaven aan dat zij de scholingsbijeenkomst vooral waardeerden omdat kortdurende video-hometraining opnieuw onder de aandacht werd gebracht. Tevens werd een nieuwe, meer eenvoudige aanmeldingsprocedure besproken die goed aansluit bij de wensen en ervaringen van de JGZ professionals.