PERFECT (D):Primary care Electronic Referrals: Focus on Efficient Consultation using Telemedicine in Dermatology
Projectomschrijving
Huisartsen verwijzen een deel van de patiënten met een huidaandoening door naar de specialist (dermatoloog) in het ziekenhuis voor het stellen van de juiste diagnose of het kiezen van de optimale behandeling.. In het AMC is onderzocht of het doorsturen van de patiënt zelf vervangen kan worden door het doorsturen van foto’s van de aangedane huid aangevuld met nadere gegevens die de huisarts kan verzamelen. De dermatoloog geeft vervolgens op basis van de (elektronisch) aangeleverde informatie advies aan de huisarts over de behandeling. Het onderzoek heeft uitgewezen dat het toepassen van deze zogeheten teledermatologie de huisarts in een deel van de gevallen – met name patiënten met eczeem- beter in staat stelt de patiënt adequaat te behandelen. De patiënt hoeft bovendien niet naar het ziekenhuis en er is geen wachttijd (de dermatoloog reageert binnen 24 uur op het verzoek van de huisarts). De totale kosten van teledermatologie en klassiek doorverwijzen zijn ongeveer gelijk.
Producten
Auteur: Berghout RM, Eminovic N, de Keizer NF, Birnie E. Evaluation of general practitioner's time investment during a store-and-forward teledermatology consultation. International Journal of Medical Informatics 2007, in press LET OP: tijdschrift doorgegeven aan ZonMW: Internation Journal of Medical Informatics. Maar niet mogelijk om verder te gaan zonder een tijdschrift... daarom Lancet...
Magazine: International Journal of Medical Informatics
Auteur: Eminovic N, de Keizer NF, Bindels PJ, Hasman A. Maturity of teledermatology evaluation research: a systematic literature review. British Journal of Dermatology 2007; 156(3):412-419. LET OP: tijdschrift doorgegeven aan ZonMW: British Journal of Dermatology. Maar niet mogelijk om verder te gaan zonder een tijdschrift... daarom Lancet...
Magazine: British Journal of Dermatology
Verslagen
Eindverslag
Samenvatting van de aanvraag
Objective: To investigate whether teledermatology, used as an electronic referral system can reduce the costs of the outpatient care resulted from a referral. Study design: multi centre RCT where general practitioners (GPs) are randomised. Intervention group GPs refer dermatological patients using semi structured electronic referral (images + patient history) and having the possibility to request feedback from a teledermatologist prior to the hospital visit. Control group GPs refer their patients according to conventional referral procedure other than teledermatology. Study population(s)/ datasets: GPs referring dermatological patients to a non-private dermatologist. GPs include patients who are being referred to a dermatologist for a non-urgent skin condition. Intervention: semi-structured electronic referral form supported by digital images of skin condition with a possibility to ask a dermatologist for an advice on treatment/investigations prior to the consultation. Outcome measures: total costs of the conventional and teledermatological care, proportion of inappropriate referrals, delay in treatment, patient satisfaction Power/data analysis: Expected difference of 10% (50% more than control group), ICC=0.1, number required GPs = 70, 2000 patients. Economic evaluation: Cost minimisation study as we expect health outcomes to be equal for all patients after 3 months follow-up. Time schedule: Pilot started in December 2003; January 2004: training and starting up in Almere with 56 included GPs and three dermatologists. March 2004: recruitment GPs and dermatologists other region(s, start up April 2004. July 2004: interim analysis + start cost study. September 2004 ? January 2005: data collection on costs. July 2005: end inclusion. July 2005 ? October 2005: data analysis. March 2006: First draft paper. July 2006: first draft paper on cost minimisation. Key words: telemedicine, dermatology, primary care, referrals, cost minimisation Samenvatting Doel / vraagstelling: Dit onderzoek wordt opgezet om te onderzoeken of het gebruik van store-and-forward teledermatologie als electronische wijze van verwijzen tot een kostenbesparing kan leiden. Studie-opzet: multicenter RCT waarbij de huisartsen gerandomiseerd worden. Interventie groep huisartsen verwijzen hun dermatologische patiënten d.m.v. een semi-gestructureerd, electronisch formulier met de bijgevoegde digitale beelden. Deze huisartsen hebben tevens de mogelijkheid om de dermatoloog voor advies te vragen voordat de patient naar het ziekenhuis gaat. Controle groep huisartsen verwijzen volgens de conventionele manier van verwijzen. Studiepopulatie / databronnen: Huisartsen die hun dermatologische patiënten verwijzen naar een niet particuliere dermatoloog. De huisartsen includeren de patiënten die voor een non-urgente aandoening naar de dermatoloog verwezen worden. Interventie: Semi-gestructureerd, electronisch verwijsformulier ondersteunend door digitale beelden van de huid aandoening met de mogelijkheid om het advies van de dermatoloog te vragen alvorens het consult. Uitkomstmaten: totale kosten van de conventionele en teledermatologische zorg, aantal ?misplaatste? verwijzingen, vertraging in de behandeling, patient satisfaction Power-/data-analyse: Verwacht verschil van 10% (50% meer dan controle groep), ICC=0.1, aantal huisartsen=70, 2000 patiënten. Economische evaluatie: Kosten minimalisatie studie wordt toegepast aangezien er verwacht wordt dat er geen verschil in de toestand van de patiënten uit beide groepen zal zijn na een follow-up na 3 maanden. Tijdplanning: Pilot gestart in december 2003; Januari 2004: training en opzetfase in Almere met 56 huisartsen en drie dermatologen. Maart 2004: recruitment huisartsen en dermatologen andere regio?s, start April 2004. Juli 2004: interim analysis+ start kosten studie. September 2004-januari 2005: data verzameling van kosten. Juli 2005: einde inclusie. Juli 2005 - oktober 2005: analyse van de gegevens. Maart 2006: eerste draft artikel. Juli 2006 : eerste draft artikel kosten minimalisatie.