Mobiele menu

Effectiveness and efficiency of a consultation skills training programme for medical specialists focused on patients with medically unexplained physical symptoms (MUPS).

Projectomschrijving

Voor 30-50% van de lichamelijke klachten, die patiënten presenteren kan geen medische verklaring gegeven worden. Veel patiënten met langdurige onverklaarde klachten voelen zich niet serieus genomen door hun dokter, terwijl artsen zich vaak tekort voelen schieten in hun medisch handelen en/of de klachten niet kunnen aanvaarden als reëel.

Effectieve consultvoering bij deze patiëntengroep leidt tot preventie van somatoforme stoornissen, verbetering van welzijn van patiënten en kostenbesparing door het voorkomen van overbodig medisch specialistisch ingrijpen. Een training consultvaardigheden voor specialisten, toegespitst op deze omvangrijke patiëntengroep, kan hieraan bijdragen.

Het Erasmus MC beoogt deze training voor medisch specialisten te ontwikkelen en de effectiviteit en doelmatigheid hiervan te onderzoeken via een Randomised Controlled Trial met individuele randomisatie op artsniveau, interventie op artsniveau en effectmeting op patiënt- en artsniveau.

De training consultvaardigheden beslaat 4 dagdelen en gaat in september 2011 van start.

Producten

Titel: Omgaan met lichamelijk onverklaarde klachten
Titel: Omgaan met lichamelijk onverklaarde klachten
Link: http://www.lichamelijkonverklaardeklachten.nl/project
Titel: Handleiding voor de trainer
Titel: Training specialists to write appropriate reply letters to general practitioners about patients with medically unexplained physical symptoms; A cluster-randomized trial.
Auteur: Weiland, Anne, Blankenstein, Annette H., Willems, Mariëtte H.A., Van Saase, Jan L.C.M., Van Daele, Paul L.A., Van der Molen, Henk T., Langbroek, Ginger B, Bootsma, Aart, Vriens, Els M., Oberndorff-Klein Woolthuis, Ardi, Vernhout, René M., Arends, Lidia R.
Magazine: Patient Education and Counseling
Titel: Training medical specialists in communication about Medically Unexplained Physical Symptoms: Patient OUtcomes from a Randomized Controlled trial
Auteur: Anne Weiland PhD, Annette H. Blankenstein MD PhD, Jan L.C.M. Van Saase, MD PhD, Henk T. Van der Molen PhD, David Kosak MSc, René M. Vernhout MSc, Lidia R. Arends, PhD.
Magazine: The International Journal of Person Centered Medicine
Titel: Training Medical Specialists to Communicate Better with Patients with Medically Unexplained Physical Symptoms (MUPS). A Randomized, Controlled Trial
Auteur: Weiland, Anne, Blankenstein, Annette H., Van Saase, Jan L. C. M., Van der Molen, Henk T., Jacobs, Mariël E., Abels, Dineke C., Köse, Nedim, Van Dulmen, Sandra, Vernhout, René M., Arends, Lidia R.
Magazine: PLoS ONE
Titel: Geaccrediteerde SOLK-communicatie training voor aios en medisch specialisten
Auteur: Dr. Anne Weiland
Link: http://www.erasmusmc.nl/onverklaarde-klachten
Titel: Hoofdstuk 13 Het consult en de arts-patiëntcommunicatie
Auteur: Dr. Anne Weiland
Titel: Een goede arts-patiëntrelatie bij SOLK is van belang
Auteur: Weiland, A.
Titel: Training Medical Specialists in Communication with Patients with Medically Unexplained Physical Symptoms
Auteur: Anne Weiland
Titel: Blended SOLK training
Auteur: Dr. Anne Weiland
Link: http://www.erasmusmc.nl/onverklaarde-klachten

Verslagen


Eindverslag

Onbegrepen klachten komen veel voor; 40% van de klachten, waarmee patiënten zich voor de eerste maal presenteren op een poliklinisch spreekuur, zijn voor de specialist niet medisch te verklaren. Patiëntgerichte communicatie speelt een belangrijke rol in het effectief geruststellen van deze patiënten, het achterweg laten van onnodige verwijzingen en de preventie van chronische klachten. Artsen vinden communiceren met deze patiënten lastig. Patiënten voelen zich aan de andere kant vaak niet serieus genomen. Een training communicatie gericht op deze doelgroep kan bijdragen aan de oplossing van dit probleem.
In de training wordt aandacht besteed aan gespreksvaardigheden; hoe kan je als specialist beter aansluiten bij de denkwereld van de patiënt? Welke woorden en voorbeelden gebruik je en welke vragen kun je stellen waardoor de patiënt zich serieus genomen voelt? Maar ook: hoe krijg je oog voor wat er in de patiënt omgaat,hoe beïnvloeden denkwijze en leefstijl van de patiënt de klachten, hoe voorkom je dat de klachten erger worden en dat de kwaliteit van leven nog verder afneemt?
Artsen die meedoen nemen vooraf en na de training een spreekuur op met een videocamera, waarin ze patiënten met (deels) onverklaarde klachten spreken. Patiënten worden door de arts gevraagd per mail een vragenlijst in te vullen. Onderzoekers meten zo de tevredenheid over het consult, de ernst van hun klachten, dagelijks functioneren, ongerustheid en benodigde zorg van de patiënt.

Samenvatting van de aanvraag

Doelstelling project: Verbeteren van medisch specialistische zorg voor patiënten met somatisch onvoldoende verklaarde klachten (SOLK) door ontwikkelen en onderzoeken van de effectiviteit en doelmatigheid van training consultvaardigheden voor medisch specialisten gericht op patiënten met SOLK. Vraagstelling: 1. Wat is het effect van een training consultvaardigheden voor medisch specialisten gericht op patiënten met SOLK op ongerustheid, beloop van klachten en functioneren bij patiënten met SOLK in vergelijking met ongetrainde medisch specialisten? 2. Leidt de training consultvaardigheden voor medisch specialisten gericht op patiënten met SOLK ertoe dat specialisten deze vaardigheden meer toepassen bij patiënten met SOLK in vergelijking met ongetrainde medisch specialisten? 3. Is de training consultvaardigheden kosten-effectief? Studie opzet: RCT met individuele randomisatie op artsniveau, interventie op artsniveau en effectmeting op patiënt- en artsniveau. Studiepopulatie: 1. Medisch specialisten en aios van Erasmus MC. 2. Poliklinische patiënten met klachten, die de deelnemende specialist beoordeelt als SOLK. Interventie: Training consultvaardigheden gericht op patiënten met SOLK voor medisch specialisten. Uitkomstmaten: Vraag 1. Op patiëntniveau meten we met vragenlijsten: ongerustheid over klachten met Whitely Index; ernst huidige klacht met VAS schaal; distress, depressie, angst en somatisatie met 4-DKL; functioneren met SF-36. Vraag 2. Op artsniveau meten we de toepassing van consultvaardigheden door observatie van videoconsulten en gegevens uit patiëntendossiers. Vraag 3. Een economische evaluatie wordt uitgevoerd vanuit maatschappelijk perspectief. Als kosten worden meegenomen de kosten van interventie, gezondheidszorg (consulten, opname, thuiszorg, medicijnen), persoonlijke aard en productieverlies (absenteeism en presenteeism). Het onderzoeksteam registreert de interventiekosten, de overige volumina meten we met patiëntvragenlijsten. Sample size en power: Om op artsniveau een verbetering in toegepaste consultvaardigheden van 20% te kunnen aantonen met een tweezijdige alfa van 5% en een beta van 10%, zijn naar schatting 55 artsen per groep nodig. Rekening houdend met 10% uitval streven we naar het insluiten van 60 artsen per groep. Op patiëntniveau is de power dan ruim voldoende. Op de SF-36 wordt een verschil van 10% klinisch relevant geacht. Om dit aan te tonen zijn 110 patiënten per groep nodig. Wij plannen 129 patiënten per meting per groep beschikbaar te hebben voor analyse. Tijdpad: Maand 1-2 voorbereiding, 3-20 dataverzameling en interventie, 21-24 analyse en rapportage. SUMMARY Objective: To improve medical specialistic care for patients with medically unexplained physical symptoms (MUPS) by developing and researching the effectiveness and efficiency of a consultation skills training programme for medical specialists focused on MUPS-patients. Study questions: 1.What is the effect of training medical specialists in MUPS-focused consultation skills on illness worries, course of symptoms, and daily functioning of MUPS-patients in comparison with non-trained specialists? 2.Do trained doctors use more effective communication compared to non-trained ones? 3.Is the training course cost-effective? Design: RCT with individual randomisation and intervention on doctor-level and effect measurement on patient- and doctor-level. Study population: 1. Medical specialists and trainees of Erasmus MC. 2. Out-patients with MUPS, diagnosed by the participating specialist. Intervention: MUPS-focused consultation skills training course for medical specialists. Outcome measures: Q 1: On patient-level with questionnaires we measure: illness worries with Whitely Index; current symptom severity with VAS; distress, depression, anxiety and somatisation with 4-DSQ; daily functioning of patients with SF-36. Q 2: On doctor-level we measure the application of consultation skills by observation of video-taped consultations and facts from patientfiles. Q 3: An economic evaluation will be performed from societal perspective. Costs of training programme, health care utilization, personal expenses, production loss will be measured. The researchteam registers costs of intervention; we measure the other volumina by patient questionnaires. Sample size calculation: To detect a 20% improve in consultation skills of doctors with a 5% two-sided alpha and a 10% beta, an estimated number of 55 doctors per group will be needed. Allowing for 10% drop-out of doctors we aim to recruit 60 doctors per group. On patient level a sufficient study power will be reached. On the SF-36 outcome measure a minimal difference of 10% is considered relevant and can be detected with 110 patients per group. We plan 129 patients per group per measurement to be available for analysis. Time-schedule: Month 1-2 preparation, 3-20 datacollection and intervention, 21-24 analysis and report.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
171101012
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2011
2015
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Prof. dr. J.C.L.M. van Saase
Verantwoordelijke organisatie:
Erasmus MC