A patient and professional based multimedial campaign as innovative implementation strategy to improve low back pain guideline adherence. A cost-effectiveness evaluation.
Projectomschrijving
Producten
Auteur: Suman, Arnela, Schaafsma, Frederieke G., Elders, Petra J.M., van Tulder, Maurits W., Anema, Johannes R.
Magazine: BMC Public Health
Link: http://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-015-1876-1
Auteur: Suman, Arnela, Dikkers, Marije F., Schaafsma, Frederieke G., van Tulder, Maurits W., Anema, Johannes R.
Magazine: Implementation Science
Auteur: Suman, Arnela, Schaafsma, Frederieke G., Buchbinder, Rachelle, van Tulder, Maurits W., Anema, Johannes R.
Magazine: Journal of Occupational Rehabilitation
Link: http://link.springer.com/article/10.1007/s10926-016-9673-y
Auteur: A.Suman, F.Schaafsma, M.van Tulder, H.Anema
Auteur: A.Suman, F.Schaafsma, M. van TUlder, H.Anema
Auteur: A.Suman, F.Schaafsma, M.van Tulder, H.Anema, P.Elders
Auteur: A.Suman, M.Dikkers, F.Schaafsma, M. van TUlder, H.Anema
Auteur: Arnela Suman, Frederieke Schaafsma, Maurits van Tulder, Johannes Anema
Verslagen
Eindverslag
Lage rugpijn is een veelvoorkomend probleem in Nederland. Veel verschillende zorgverleners, waaronder bijvoorbeeld huisartsen, fysiotherapeuten en bedrijfsartsen, kunnen betrokken zijn bij de behandeling van een patiënt met lage rugklachten. Het is belangrijk dat deze zorgverleners met elkaar samenwerken om een eenduidig behandelplan op te stellen en de patiënt helder en compleet te kunnen begeleiden. Om deze samenwerking te stimuleren is de ‘Ketenzorgrichtlijn voor aspecifieke lage rugklachten’ (KKCZ 2010) geïmplementeerd bij huisartsen, bedrijfsartsen en fysiotherapeuten in de regio Amsterdam. De richtlijn is geïmplementeerd door middel van een multifaceted strategie waarbij een eHealth campagne met een interactieve website voor patiënten gecombineerd werd met multidisciplinaire nascholingen voor zorgprofessionals. De campagne was gericht op het verbeteren van de cognities en gedachten over rugpijn van de patient door middel van videoboodschappen en duidelijke tips hoe om te gaan met rugpijn. Het onderzoek toont aan dat de campagne niet direct heeft geleid tot ervaren verbeteringen in de gedachten en belevingen van de rugpijn bij de patiënt of tot meer samenwerking tussen de zorgverleners. Het aantal doorverwijzingen van de huisarts naar de 2e lijn bleef vrijwel gelijk, behalve in beperkte mate naar de neuroloog. Gemiddeld genomen leidt deze strategie vanuit een maatschappelijk perspectief wel tot een kostenbesparing per patiënt door een positief effect op productiviteit. Zowel de patiënten als de zorgprofessionals waren tevreden over de campagne en de multidisciplinaire training.