Mobiele menu

YD-CAN! – Het bevorderen en ondersteunen van de regie en samenwerking (rond de relatie) tussen jonge mensen met dementie, naasten & zorgverleners in de periode rond opname in het verpleeghuis en daarna.

Projectomschrijving

Praktijkkwestie

Circa 12.000 mensen jonger dan 65 jaar hebben in Nederland dementie. Dementie op jonge leeftijd heeft ingrijpende gevolgen, voor de persoon zelf en voor hun naasten.

Doelstelling

YD-CAN! (spreek uit: “It can”), is een actiegericht onderzoek waarin we interventies gaan bedenken, uitvoeren & testen die de regie & samenwerking (rond de relatie) tussen jonge mensen met dementie, naasten & zorgverleners in de periode rond opname in het verpleeghuis en daarna bevorderen.

Werkwijze

Het onderzoek zal vorm krijgen bij Marente in een “leergemeenschap”. Zorgverleners halen uit het dagelijks contact met cliënten & hun naasten ervaringen & verhalen op, en brengen deze in tijdens de bijeenkomsten met de kerngroep. De kerngroep bestaat uit een vertegenwoordiging van cliënten/naasten, zorgprofessionals, docenten, studenten & onderzoekers. Op deze manier hebben alle betrokkenen een rol en is iedereen (indirect) onderdeel van de leergemeenschap, terwijl we de kwetsbare cliënten/naasten beschermen voor onnodige belasting.

Producten

Titel: Dementie op jonge leeftijd: organisatie van post-diagnostische zorg en ondersteuning voor een bijzondere doelgroep
Auteur: Christian Bakker
Titel: Engaging people living with young-onset dementia in research: lessons learned in the Netherlands
Auteur: Christian Bakker
Titel: Dementie op Jonge Leeftijd: postdiagnostische zorg en ondersteuning voor een bijzondere doelgroep
Auteur: Christian Bakker
Titel: Hoe leer ik mijn nieuwe bewoner kennen voor opname? De waarde van betekenisvolle kennismaking.
Auteur: Annette van der Linden
Titel: YD-CAN! Van goed naar beter.
Auteur: Annette van der Linden
Titel: Een frisse blik op de verpleegkundige in het verpleeghuis. Lectorale rede Christian Wallner
Auteur: Christian Wallner
Link: https://www.youtube.com/watch?v=9Cv7-lVfb-0
Titel: ZonMw learning communities: process, experience and value.
Auteur: Zandvliet A, van der Linden A, Wallner C
Titel: Dementie op Jonge Leeftijd: postdiagnostische zorg en ondersteuning voor een bijzondere doelgroep
Auteur: Christian Bakker
Titel: Presentatie YD-CAN! Van goed naar beter.
Auteur: Annette van der Linden, Lotje Bagchus
Titel: Hoe kunnen we meer structuur aanbrengen in de grote verscheidenheid aan (opvattingen over) Learning Communities om daarmee de dialoog over de inrichting, de begeleiding en verduurzaming van LC’s te bevorderen?
Auteur: Chris Wallner (Hogeschool Leiden), Tijmen Schipper, Menno Vos (Windesheim),
Titel: Learning Communities – wat heb je er aan?
Auteur: Christian Wallner
Titel: Waarheid vanuit verschillende perspectieven –Hoe kunnen leergemeenschappen hierbij helpen?
Auteur: Christian Wallner
Titel: Engaging people living with young-onset dementia in research: lessons learned in the Netherlands.
Auteur: Christian Bakker
Titel: Dementie op jonge leeftijd: organisatie van post-diagnostische zorg en ondersteuning voor een bijzondere doelgroep.
Auteur: Christian Bakker
Titel: Ouderenzorg vanuit verpleeghuisperspectief – YD-CAN interventie als best practice.
Auteur: Christian Wallner
Titel: Actieonderzoek in een leergemeenschap: dat is de verbinding tussen onderwijs, onderzoek en praktijk
Auteur: Christian Wallner
Titel: YD-CAN als best practice rond opname in het verpleeghuis
Auteur: Annette van der Linden
Titel: Ouderenzorg vanuit verpleeghuisperspectief - YD-CAN leergemeenschap als best practice.
Auteur: Christian Wallner
Titel: Een frisse blik op de verpleegkundige in het verpleeghuis. (Lectorale rede)
Auteur: Christian Wallner
Link: https://www.hsleiden.nl/binaries/content/assets/hsl/lectoraten/verpleegkundige-intramurale-ouderenzorg/lectorale-rede---christian-wallner-gecomprimeerd.pdf
Titel: YD-CAN Toolbox “betekenisvolle kennismaking”
Titel: Een frisse blik op de verpleegkundige in het verpleeghuis. Lectorale rede Christian Wallner
Link: https://www.youtube.com/watch?v=9Cv7-lVfb-0

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

YD-CAN! (spreek uit: It can!) - Jonge mensen met dementie (Young-onset dementia) [YD] in een Learning [C]ommunity van Profession[A]ls, clienten & [N]aasten. Hoofddoel Bevorderen en ondersteunen van de regie en samenwerking (rond de relatie) tussen jonge mensen met dementie, naasten & zorgverleners in de periode rond opname in het verpleeghuis en daarna. Om de doelstellingen van dit project te kunnen realiseren wordt gekozen voor de methodiek van een Participatief ActieOnderzoek ingebed in een leergemeenschap van ervaringsdeskundigen, zorgprofessionals, docenten, studenten en onderzoekers. Een dergelijke projectopzet leent zich bij uitstek om nieuwe interventies zo vorm te geven en te implementeren dat deze maximaal aan kunnen sluiten bij de wensen en behoeften van eindgebruikers. Door de inbedding van het actieonderzoek in een LG kunnen kennis en ervaringen worden gedeeld en kunnen alle deelnemers in co-creatie mee doen aan het onderzoek. Centraal daarbij staat het benutten en uitwisselen van de ervaringskennis van ervaringsdeskundigen en zorgprofessionals ten aanzien van de ondersteuning in de periode rondom opname in het verpleeghuis. In dit project worden interventies ontwikkeld en geïmplementeerd die de regie en samenwerking rondom de periode van opname en daarna in het verpleeghuis bevorderen en daarmee de relatie tussen jonge mensen met dementie, naasten en zorgverleners ondersteunen. Het project heeft als kennisopbrengst een toolbox met daarin: - Interventies die zijn getest en geëvalueerd, die de regie en samenwerking (rond de relatie) tussen jonge mensen met dementie, naasten & zorgverleners in de periode rond opname in het verpleeghuis en daarna ondersteunen en bevorderen. - Handreiking waarmee andere regio’s aan de slag met de interventies. - Factsheet waarin de belangrijkste bevindingen van de studie inzichtelijk worden gemaakt. - Praktische publicatie in vaktijdschrift - Publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift - Integratie van de toolbox in de bestaande opleidingen voor zorgprofessionals die werkzaam zijn met de doelgroep.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
639003920
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2023
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
dr. C Wallner
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Leiden