Mobiele menu

Proactieve Integrale Ouderenzorg thuis: kennis delen en verspreiden via leernetwerk wijkverpleging Utrecht

Projectomschrijving

Wijkverpleegkundigen en verzorgenden spelen een cruciale rol in de zorg aan ouderen thuis. De zorgvraag en context zijn de laatste jaren sterk veranderd. Dit vraagt om andere competenties van (toekomstige) professionals, zoals wijkgericht samenwerken, indiceren, en preventie. Wijkverpleegkundigen geven aan dat zij behoefte hebben aan kennis om goede zorg te leveren. Studenten ervaren dat wat zij leren over gezondheid niet altijd terugzien in de praktijk. 

Doel van het Leernetwerk Wijkverpleging Utrecht

Het doel van het Leernetwerk Wijkverpleging Utrecht is het verstevigen van de verbinding tussen de praktijk, het onderwijs en onderzoek. Thuiszorgorganisaties, het NUZO ouderennetwerk, Hogeschool Utrecht, MBO Utrecht en Vilans slaan de handen in een. Het leernetwerk gaat aan de slag om proactieve integrale ouderenzorg verder regionaal te implementeren. De reeds ontwikkelde materialen ter bevordering van vroegsignalering van kwetsbaarheid en het integrale programma worden zowel in de praktijk als in het onderwijs ingezet en geëvalueerd.
 

Verslagen


Eindverslag

Het doel van hete leernetwerk Wijkzorg was het bevorderen van kennis voor (wijk)verpleegkundigen, docenten en studenten rondom het optimaliseren van proactieve integrale ouderenzorg in de wijk. Met deze ZonMw subsidie is het leernetwerk verder gegroeid, zowel in omvang als op inhoud. Inmiddels zijn ruim 350 mensen (professionals, docenten) aangesloten en ruim 12 (wijk)zorg organisaties in de regio Utrecht. Afgelopen twee jaar zijn er 6 (fysieke en online) bijeenkomsten georganiseerd met variërende onderwerpen zoals de (overbelaste) mantelzorger, eenzaamheid, middelengebruik, zingeving en ouderenmishandeling. De rode draad van de bijeenkomsten was enerzijds vroegsignalering en anderzijds de samenwerking tussen professionals in de wijkverpleging en het sociaal domein, docenten verpleegkunde en social Work en studenten versterken.
Het resultaat van afgelopen twee jaar Leernetwerk Wijkzorg is recent vormgegeven in een zogeheten Wijkkrant ism Vilans.

Het Utrechtse Leernetwerk Wijkverpleging heet inmiddels het Leernetwerk Wijkzorg. De reden voor deze naamsverandering is om het leernetwerk inclusief te maken. De verbinding tussen het medisch en sociaal domein is inmiddels goed tot stand gekomen, veel meer dan in de oorspronkelijke aanvraag was opgeschreven. Zowel docenten van social work als professionals uit het sociaal domein participeren aan de bijeenkomsten. Tevens is een oudere vanuit het NUZO zeer actief in dit project. Daarnaast werken we intensief samen met Vilans, o.a. op het thema wijkgerichte preventie. Er zijn inmiddels drie bijeenkomsten geweest. De volgende thema's zijn behandeld: Proactief integraal samenwerken in de wijk, vroegsignalering van mantelzorgbelasting, en wijkgerichte preventie. Per bijeenkomst zijn er gemiddeld rond de 70 aanmeldingen. Het betrekken van studenten (mbo en hbo) tijdens de bijeenkomsten is nog een uitdaging.

Samenvatting van de aanvraag

Ouderen willen het liefst maar één ding en dat is zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Wijkverpleegkundigen en verzorgenden spelen hierin een cruciale rol. Echter neemt de complexiteit in de wijk toe, er komen meer kwetsbare ouderen met complexe problematiek, ouderen blijven langer thuis en de arbeidsmarktkrapte zorgt voor continue spanning in het team en de zorgorganisatie. Om in de toekomst duurzame zorg aan ouderen thuis te leveren is een omslag in denken en doen nodig. Een omslag van reactief naar proactieve zorg is noodzakelijk om acute problemen zoals een spoedeisende hulp opname te voorkomen. Uit de kennisagenda wijkverpleging die in dit najaar wordt afgerond blijkt dat wijkverpleegkundigen en verzorgenden een enorme behoefte hebben om kwetsbare ouderen tijdig te signaleren. Kennis is echter de afgelopen jaren ontwikkeld maar vindt nog onvoldoende de weg naar de praktijk en het onderwijs. Op dit moment verloopt de kennisintegratie en circulatie in de praktijk stroef en is deze niet duurzaam en niet systematisch. Een goede kennisinfrastructuur ontbreekt. Deze omslag kan plaatsvinden via het leernetwerk wijkverpleging in de regio Utrecht, waarin professionals uit de praktijk, het onderwijs en onderzoek samenwerken. In Utrecht is sinds 2016 het leernetwerk Wijkverpleging succesvol opgezet door het Instituut Verpleegkundige Studies (IVS) van de Hogeschool Utrecht (HU). Het leernetwerk bestaat uit een dynamisch cohort van ruim 70 wijkverpleegkundigen werkzaam bij verschillende thuiszorgorganisaties in de regio Utrecht. Met deze subsidieaanvraag wil het leernetwerk verder te professionaliseren en door te ontwikkelen waarbij het thema proactieve integrale ouderenzorg centraal staat. Daarnaast wil het netwerk uitbreiden door het mbo erbij te betrekken en een intensieve samenwerking op te zetten tussen docenten en studenten van het mbo en hbo. In dit project werken onderwijs (mbo, hbo, docenten en studenten), wijkverpleging (hbo en mbo) en onderzoekers (Lectoraat Chronisch Zieken & Proactieve Ouderenzorg) intensief samen om de volgende doelstellingen te realiseren: 1. Het toepassen en duurzaam implementeren van reeds ontwikkelde producten en materialen* uit het evidence based proactieve integrale ouderenzorgprogramma OM U (Ouderenzorgproject Midden Utrecht) in de praktijk en in het onderwijs. 2. Het doorontwikkelen en bestendigen van het leernetwerk wijkverpleging in de regio Utrecht door te focussen op het systematisch leren en reflecteren ten aanzien van de uitvoering van proactieve integrale ouderenzorg in de wijk. Vroegsignalering van kwetsbaarheid en integrale samenwerking staan hierin centraal. Tijdens vijf bijeenkomsten worden wijkverpleegkundigen en verpleegkundigen in de wijk getraind in het maken van de omslag van reactief naar proactieve integrale ouderenzorg. Een procesevaluatie wordt uitgevoerd ten aanzien van de barrières en bevorderende factoren van dit traject. Daarnaast wordt geëvalueerd in hoeverre de implementatie van de producten en instrumenten in de praktijk en het onderwijs geslaagd is.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
639003809
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2022
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. J. Bakker
Verantwoordelijke organisatie:
Hogeschool Utrecht