Mobiele menu

Mobility4all: Slow motorised traffic for visually impaired people.

Projectomschrijving

Mobiliteit voor iedereen
Wettelijk gezien worden er geen eisen gesteld aan het gezichtsvermogen bij het gebruik van brom- en scootmobielen en slechtziende mensen zouden ze dus vrijelijk kunnen gebruiken. Desalniettemin melden steeds meer cliënten zich bij revalidatie-instellingen met vragen op dit gebied.

 

Doel
Het doel van dit onderzoeksproject is om inzicht te verkrijgen in de visuele functies en de cognitieve- en motorische parameters die verantwoorde verkeersdeelname mogelijk maken (deel 1). Daarnaast wordt in kaart gebracht welke barrières mensen met een visuele beperking ervaren bij deelname aan langzaam gemotoriseerd verkeer (deel 2).

 

Werkwijze
In deel 1 worden 4 groepen ouderen (60-75 jaar) met verschillende visuele beperkingen en een controlegroep onderzocht. Alle deelnemers worden getest op visuele functie, cognitieve functies, experimentele taken, motorische taken, gevaarherkenningstaken, rijsimulatortaken en een praktische rijtest in een scootmobiel. In deel 2 worden cliënten die zich melden bij één van de revalidatie-instellingen met een hulpvraag gevraagd naar hun praktische ervaringen en wordt hun rijprestatie in kaart gebracht.

 

Doelgroep
Cliënten, gemeenten, verzekeraars.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Mobility impairments have huge impact on quality of life for both social and economical reasons [R1-R4, P1]. This application addresses the fitness to participate in slow motorised traffic (8-50 km/h) in partially sighted people. The existence of a visual impairment might limit the practical use of slow motorised vehicles, like a mobility scooter (8-25 km/h; 5-15 miles/h) or a micro car (45 km/h; 30 miles/h) and hence restrict mobility. Since there are no legal restrictions with respect to vision for driving a mobility scooter or a micro car, visually impaired people are free to use these vehicles. Nevertheless, many people with visual impairments contact one of the rehabilitation centres with specific questions about this subject, indicating that they experience limitations with respect to participation in slow motorised traffic. For improvement of rehabilitation services it is important to have good knowledge of these limitations and to gain insight in the relevant visual function parameters required for safe participation in slow motorised traffic. To achieve this, our proposed study consists of two parts: The first part is an experimental study with 80 visually impaired volunteers and 40 controls in a driving simulator. In this part of the study we focus on the influence of visual function parameters on practical driving performance at various speeds, while controlling for. cognitive and motor performance and the capacity to compensate for loss of visual function. The second part is an observational cohort study in which we follow all clients that contact one of the rehabilitation centres of Royal Dutch Visio or Bartiméus with specific questions regarding participation in slow motorised traffic. In this cohort we identify the actual barriers that are experienced to use a slow motorised vehicle and record the rehabilitation intervention that is provided as well as the resulting outcomes. For both parts of the study we take the International Classification of Functioning, disability and health (ICF) as a starting point [A1-A2]. In this ICF-model (visual) functions, facilitators and barriers with respect to independent participation in slow motorised traffic can be ordered. Our project investigates the involved function parameters as well as the relevant personal and environmental factors, to accomplish an evidence-based advice on the best choice of slow motorised vehicle and safe speed. Eventually, this should lead to removing the practical barriers for driving a slow motorised vehicle, optimization of individual independent mobility options and improvement of social participation.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
94309004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2012
2019
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Dr. B.J.M. Melis-Dankers
Verantwoordelijke organisatie:
Koninklijke Visio