Mobiele menu

Taal voor Allemaal in Maastricht

Projectomschrijving

De gemeente Maastricht wil dat iedereen meedoet en helpt mensen hierbij. Ook jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) die moeite hebben met leren. De gemeente geeft hierover informatie. Bijvoorbeeld via een brief of in een gesprek. De gemeente praat en schrijft soms in moeilijke taal. Om ervoor te zorgen dat iedereen mee kan doen, wil de gemeente Maastricht leren om beter met de LVB-jongeren te communiceren volgens de regels van ‘Taal voor Allemaal’. LVB-jongeren die moeite hebben met leren gaan andere jongeren vragen hoe de gemeente met hen praat en schrijft. En wat ze daarvan vinden, wat wel en niet goed gaat en wat zij daarin belangrijk vinden. De LVB-jongeren bespreken de resultaten met de gemeente. Daarna gaan de LVB-jongeren en de gemeente een aantal informatieproducten opnieuw maken volgens de regels van 'Taal voor Allemaal'. Er wordt ook getest of de nieuw opgestelde teksten leiden tot een beter begrip. Tenslotte krijgen medewerkers van de gemeente een cursus 'Taal voor Allemaal'. Samenwerkingspartners in dit project zijn de gemeente Maastricht, Zuyd Hogeschool en Koraal Groep.

Kortdurend praktijkgericht onderzoek bij gemeenten

Dit project is onderdeel van een serie kortdurende onderzoeken voor gemeenten, binnen het programma Gewoon Bijzonder. Hier vindt u een overzicht van alle projecten in deze serie.

Producten

Titel: Taal voor allemaal
Auteur: Hout video, Gemeente Maastricht, Zuyd Hogeschool, Koraal
Link: https://youtu.be/6i6kMrjZh9s
Titel: Zo begrijpelijk dat iedereen wint
Auteur: Reichrath, E., Moonen, X., Willemsen. F., Nooijens, I.
Magazine: Sociaal Bestek
Link: https://sociaalbestek.nl/edities/
Titel: Taal voor allemaal in Maastricht
Auteur: Enid Reichrath
Magazine: Nieuwsbrief Kenniscentrum Movisie
Link: https://www.movisie.nl/artikel/taal-allemaal-maastricht
Titel: Wanneer u mij niet begrijpt, moet ik duidelijker zijn
Auteur: Xavier Moonen en Enid Reichrath
Magazine: Markant
Link: https://www.vgn.nl/markant
Titel: Gemeente Maastricht past brieven aan voor mensen met lees- en leerproblemen
Auteur: Enid Reichrath en Xavier Moonen
Magazine: VNG magazine
Titel: Taal voor allemaal in Maastricht
Auteur: Enid Reichrath
Titel: Animatiefilmpjes over de bijstand
Auteur: Gemeente Maastricht en ikbenarthur.com

Verslagen


Eindverslag

In het project Taal voor allemaal in Maastricht ging de gemeente Maastricht aan de slag met het omvormen van brieven. Met als doel om met beter passende taal beter aan te sluiten op de taalmogelijkheden en taalvoorkeuren van jongeren en jongvolwassenen die moeite hebben met lezen en leren. Zodat de dienstverlening van de gemeente beter aankomt en aansluit bij de burgers.

Het project heeft geleid tot 4 nieuwe brieven. Deze zijn getest door jongeren met lees- en leerproblemen.
Ook maakten we aanvullend op 1 van de brieven 3 aparte animatiefilmpjes als ondersteuning aan die brief. Het betrof een lange brief met daarin veel verschillende onderwerpen.

De jongeren zelf hadden een actieve en zeer belangrijke rol. Als adviseurs van de projectgroep, als deelnemers in een peiling en als testers van de brieven. Hun reacties op de brieven waren enorm waardevol en leerzaam.

Drie van de vier brieven bleken inderdaad beter in de nieuwe stijl.

De regels van Taal voor allemaal © van Xavier Moonen werden toegepast bij het herschrijven van de brieven. Dit zijn regels waarmee de kern van een tekst geschreven wordt op het laagste leesniveau. De regels gaan ook over bijvoorbeeld lettergrootte, regelafstand, uitlijning.
Daarbij is gewerkt met een getrapt taalmodel. De kern is kort en krachtig en voor iedere lezer te begrijpen en te bevatten. Extra informatie staat op een hoger leesniveau voor de mensen die interesse hebben om erover door te lezen.

Gemeente Maastricht werkte samen met Zuyd Hogeschool en Koraal. Het lectoraat 'Inclusie van mensen met een verstandelijke beperking' verzorgde de projectleiding.

Samenvatting van de aanvraag

De samenvatting volgt zoveel mogelijk de taalregels van Taal voor Allemaal (Moonen, 2015). In het kort: Taal voor allemaal in Maastricht Rechten De rechten van mensen met een beperking zijn belangrijk. Deze rechten staan in een wet. De wet zegt dat iedereen mee mag doen. Die wet is gekomen toen de regering haar handtekening zette. Onder een set aan regels van de Verenigde Naties. Iedereen doet mee  De gemeente Maastricht wil dat iedereen in Maastricht mee doet. Ook jongeren die moeite hebben met leren. De gemeente wil dat jongeren leren om zoveel mogelijk zelf te doen. Jongeren kiezen dan zelf wat ze willen doen. Een school, werk en hobby’s. Moeilijke woorden De gemeente Maastricht helpt mensen. Hulp bij het vinden van werk. Hulp bij het oplossen van problemen.  Om dat te kunnen doen, geeft de gemeente informatie. Informatie staat in een folder of een brief. Informatie krijg je ook in gesprekken. Iedereen moet de gemeente begrijpen. En iedereen moet weten wat je aan de gemeente kunt vragen. De gemeente praat soms met moeilijke woorden. En de gemeente schrijft soms met moeilijke woorden. Zorgen De gemeente Maastricht maakt zich zorgen. Begrijpen jongeren die moeite hebben met leren de woorden van de gemeente? Weten de jongeren waarmee de gemeente kan helpen? Maastricht wil beter praten en schrijven De gemeente wil van jongeren weten of zij de woorden en teksten van de gemeente begrijpen. En of de jongeren nu weten wat de gemeente voor hen doet. Als jongeren iets nodig hebben van de gemeente. Of als zij een vraag hebben aan de gemeente.   De gemeente wil leren om betere brieven en folders te schrijven. En wil leren om beter met de jongeren te praten. Dat gaat de gemeente doen op de manier van Taal voor Allemaal. Dat zijn regels voor makkelijke taal. Regels voor praten en schrijven. Taal voor Allemaal Zuyd Hogeschool heeft Taal voor Allemaal bedacht. Het gaat om makkelijke taal. Veel mensen begrijpen makkelijke taal. Als jongeren die moeite hebben met leren de taal begrijpen. Dan zullen veel meer mensen het beter ook beter begrijpen. We weten al veel over Taal voor Allemaal. Dat gaan we in dit project gebruiken. Taal voor Allemaal bestaat uit 3 dingen: 1. Taal-regels gebruiken. 2. Foto’s, plaatjes of filmpjes gebruiken. 3. Jongeren die moeite hebben met leren, keuren de teksten en de foto’s of plaatjes. Ze kijken of het goed opgeschreven is.    Samenwerken De gemeente Maastricht werkt niet alleen in dit project ‘Taal voor Allemaal in Maastricht’. Zuyd Hogeschool en Koraal Groep helpen de gemeente. En jongeren die moeite hebben met leren doen mee. Ze krijgen een belangrijke rol. Ook nog een paar anderen helpen de gemeente. Bijvoorbeeld de universiteit van Amsterdam. Zuyd Hogeschool weet veel over taal voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Over Taal voor Allemaal. Ook weet de school veel over hoe je onderzoek moet doen. Koraal Groep helpt jongeren die moeite hebben met leren in Maastricht. En Koraal Groep leert medewerkers schrijven en praten in makkelijke taal. Wat we gaan doen? In het project gaan we 3 dingen doen: 1. Aan jongeren vragen Jongeren die moeite hebben met leren gaan zelf onderzoek doen. Zij gaan andere jongeren vragen hoe de gemeente met hen praat. En hoe de gemeente schrijft. Ze stellen deze vragen aan de jongeren: • Wat vinden jullie van brieven van de gemeente? • En van folders of de website? • Wat vinden jullie van gesprekken met medewerkers van de gemeente? • Over hoe die gesprekken gaan. • Weten jullie wat de gemeente voor jullie doet? Of kan doen? • Weten jullie bij wie je moet zijn als je een vraag hebt? • Wat gaat goed? Wat kan beter? 2. Praten met de gemeente Jongeren praten met de gemeente. • Ze vertellen wat goed gaat en wat beter kan. • Ze vertellen wat ze belangrijk vinden. • Ze vertellen hoe de gemeente het beste met hen praat. • Ze vertellen hoe zij nieuws van de gemeente willen krijgen. 3. Taal voor Allemaal leren gebruiken Jongeren en medewerkers van de gemeente gaan brieven en folders opnieuw maken. Ze volgen dan de regels van Taal voor Allemaal. Jongeren die moeite hebben met leren, keuren of de nieuwe brief goed is. En de jongeren keuren of de nieuwe folder goed is. Medewerkers van de gemeente krijgen een cursus over schrijven voor jongeren die moeite hebben met leren. En ze krijgen les over praten met deze jongeren. De medewerkers leren de regels van Taal voor Allemaal. Zuyd hogeschool en de jongeren helpen hierbij. Wat doen de jongeren nog meer? 1 of 2 jongeren doen mee in de projectgroep. De projectgroep zorgt ervoor dat het project volgens plan loopt. Laten zien We leren veel in dit project Taal voor Allemaal in Maastricht. Dit laten we aan andere Nederlandse mensen zien. Verschillende mensen komen bij elkaar in Maastricht in november 2017. Andere mensen zien dan hoe je makkelijker praat en schrijft. We willen dat andere mensen ook gaan werken met de regels van met Taal voor Allemaal.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
845006004
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2018
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. E. Reichrath
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Maastricht