Mobiele menu

Leven vol kruispunten. Een onderzoek naar kritische kruispunten in het leven van jongeren met een LVB en de resultaten van een methodiek om hen proactief te ondersteunen.

Projectomschrijving

Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) lopen in verschillende levensfasen tegen (soms ingewikkelde) levensvragen aan. Dit project van MEE Ijsseloevers, Windesheim Flevoland, jongeren met een LVB en de gemeenten Noordoostpolder en Almere, levert meer inzicht op in deze levensvragen. Er worden 20 interviews afgenomen met jongeren met een LVB en 2 focusgroepen met ouders en professionals. Hiermee wordt een preventieve ondersteuningsmethodiek voor jongeren met een LVB ontwikkeld: Levenscoaching. Ook biedt dit onderzoek aanknopingspunten voor gemeenten en zorgverleners voor het zo goed mogelijk inrichten van zorg en ondersteuning voor deze jongeren. Voor de jongeren levert dit project een beter ondersteuningsaanbod op binnen de Flevolandse context. De levenscoachingsmethodiek wordt onderzocht en onderbouwd en beschikbaar gesteld. Door dit onderzoek in de gemeenten Noordoostpolder en Almere uit te voeren kunnen cultuurspecifieke en generieke elementen van deze methodiek benoemd worden.

Kortdurend praktijkgericht onderzoek bij gemeenten

Dit project is onderdeel van een serie kortdurende onderzoeken voor gemeenten, binnen het programma Gewoon Bijzonder. Hier vindt u een overzicht van alle projecten in deze serie.

Verslagen


Eindverslag

Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) lopen in verschillende levensfasen tegen belangrijke levensvragen aan. Deze zijn in aanleg niet heel anders dan die van mensen zonder een beperking maar door het hebben van een beperking is het vaak complexer en ingewikkelder om met deze levensvragen om te gaan. MEE heeft hiervoor de methodiek levenscoach ontwikkeld. De levenscoach wordt niet alleen ingeschakeld op het moment dat er een specifieke hulpvraag is, maar is voor langere tijd betrokken en ondersteunt de cliënt proactief. Uit dit onderzoek blijkt dat cliënten en professionals tevreden zijn over het inzetten van een levenscoach met als belangrijkste voordeel dat de drempel om hulp in te roepen wordt verlaagd en daardoor eerder hulp geboden kan worden. Het onderzoek heeft verschillende aanbevelingen opgeleverd voor het door ontwikkelen van de methodiek levenscoach, m.b.t. werkzaamheden levenscoach, de te stellen kaders en hoe dit goed binnen organisaties te implementeren.

Samenvatting van de aanvraag

Samenvatting Dit project wordt gezamenlijk uitgevoerd door MEE Ijsseloevers, jongeren en jongvolwassenen met een LVB in Almere en NoordOostpolder, Gemeente Almere , Gemeente NoordOostpolder en Het Lectoraat klantenperspectief in ondersteuning en zorg van Windesheim Flevoland. Probleemstelling "Dat je een goede toekomst krijgt met een goede baan, ooit een eigen woning. Ik moet een keer zelfstandig worden. Ik heb af en toe een schop nodig, ik ben te gemakkelijk. Ik zou misschien wel willen dat iemand wat meer achter mij aan zit. Ik kan het wel". Uit eerder onderzoek en uit het vooronderzoek voor deze aanvraag, waarbij jongeren met een LVB spraken met onderzoekers en beleidsmakers, blijkt dat zij in verschillende levensfasen tegen belangrijke levensvragen aanlopen. Deze levensvragen zijn, zoals dit citaat laat zien, niet heel anders dan die van mensen zonder een LVB, maar het hebben van een LVB maakt het voor deze jongeren complexer en ingewikkelder om met deze cruciale momenten in het leven om te gaan. Hierdoor lopen zij het risico om terugkerend in moeilijke situaties te komen. MEE Ijsseloevers startte met de pilot Levenscoach van MEE in de gemeente NOP. Vanaf januari 2017 zal ook in de gemeente Almere met deze aanpak gewerkt worden. Hierbij wordt uitgegaan van een ‘chronisch hulpverleningsproces’ in plaats van een ‘lineair hulpverleningsproces’. Niet het oplossen van een probleem op basis van een hulpvraag staat centraal, maar het er zijn voor een jongere met een LVB op het moment dat er zich een levensvraag aandient. Het doel is dat er een eindje met de jongere meegelopen kan worden en (in)formele netwerken tijdig geactiveerd kunnen worden om zo een stapeling of verergering van problemen te voorkomen, met de bijbehorende inzet van duurdere dan wel zwaardere zorg. De inzet van een Levenscoach is nieuwe aanpak. Er is echter nog weinig bekend over hoe dergelijke vormen van zorg en ondersteuning eruit zouden moeten zien, op welke wijze deze bijdragen aan de levensvragen van deze doelgroep en wat de randvoorwaarden zijn voor de implementatie van dergelijke aanpakken. Daarom is het nodig om verder te verkennen tegen welke levensvragen mensen met een LVB aanlopen, wat hen helpt om hiermee om te gaan, wat zij nodig hebben en op welke wijze de inzet van een Levenscoach hier al dan niet aan bijdraagt. Doel van dit project Voor deze aanvraag hebben wij gesproken met een aantal jongeren die gebruik maken van een Levenscoach. Zij hebben hun ervaringen met de Levenscoach en hun ideeën over wat belangrijke momenten zijn in hun leven waar ze ondersteuning bij kunnen gebruiken gedeeld. Ze dachten mee over belangrijke thema’s voor dit onderzoek door middel van een diepte-interview. Op basis van deze gesprekken hebben wij de volgende doelen geformuleerd: 1.Meer inzicht verkrijgen in de levensvragen van jongeren met een LVB op verschillende niveaus en in verschillende gemeenten vanuit het perspectief van jongeren zelf. 2.Ontwikkelen van een preventieve methodiek voor de ondersteuning van jongeren met een LVB bij het leven van een zelfstandig leven. 3.Delen op basis van de eerste twee doelen verkregen inzichten tussen gemeenten en zorgverleners voor het optimaal inrichten van zorg en ondersteuning voor jongeren met LVB. We kiezen er voor, om deze doelen te realiseren aan de hand van de doorontwikkeling van de concrete methodiek ‘Levenscoaching'. Voor jongeren met een LVB levert dit project een beter ondersteuningsaanbod op binnen de Flevolandse context. Een nadere onderbouwing zal veel kennis opleveren en door dit onderzoek uit te voeren in de context van de gemeenten van Noordoostpolder en Almere kunnen zowel cultuurspecifieke als generieke elementen van de methodiek worden benoemd. Plan van aanpak Uit het vooronderzoek bleek dat de inzet van de levenscoach, de ervaringen van jongeren met een LVB en hun levensvragen zeer divers waren. Daarom hebben wij, om de onderzoeksdoelen open te kunnen verkennen, gekozen voor een kwalitatief participatief onderzoek. In iedere fase van het onderzoek (de voorbereiding, dataverzameling, analyse en verspreiding van de resultaten) zullen jongeren en jongvolwassenen met een LVB betrokken worden door middel van een cliëntenpanel. Er worden 20 kwalitatieve diepte-interviews gehouden met mensen met een LVB die gebruik maken van een Levenscoach. Daarnaast worden er twee focusgroepen gehouden met naasten van mensen met een LVB, Levenscoaches, en professionals uit sociale wijkteams en gemeentefunctionarissen. Jongeren met een LVB die dat willen, gaan mee met de interviews als co-onderzoeker. Planning We voeren dit project in 6 maanden uit met de volgende planning: Juni: voorbereiding onderzoek Juli en augustus: uitvoering dataverzameling September: analyse Oktober: interactieve workshop November: rapportage

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
845006009
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2017
Onderdeel van programma:
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. Donkervoort
Verantwoordelijke organisatie:
Christelijke Hogeschool Windesheim Flevoland