Projectomschrijving

Zwakke sociaal-communicatieve vaardigheden bij kinderen met TOS

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben vaak problemen met sociaal-communicatieve vaardigheden. Ze hebben bijvoorbeeld moeite met het uiten van gedachtes en gevoelens en begrijpen emotionele uitdrukkingen op gezichten van anderen minder goed. Deze vaardigheden leren wij normaliter op een impliciete, natuurlijke wijze. Dit houdt in dat het automatisch gaat en niet door het leren van theorie, zoals bijvoorbeeld regels. Bij kinderen met TOS hangen de zwakke sociaal-communicatieve vaardigheden samen met zwak impliciet leren.

Het onderzoek

Het onderzoeksproject onderzoekt de relatie tussen sociaal-communicatieve vaardigheden en impliciet leren bij kinderen met TOS. Dit gebeurt met een nieuwe impliciete leertaak. We meten de sociaal-communicatieve vaardigheden van kinderen met TOS in het dagelijks leven. Ook onderzoeken we of een nieuwe interventie voor het herkennen van emotionele gezichtsuitdrukkingen werkt. Deze interventie gaat uit van leren door ervaring (impliciet leren) en/of leren door instructie (expliciet leren).

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: NavigatieDirect naar: Onderkant website