Effects of a ventilation intervention in classrooms upon cognitive performance and respiratory health of primary school pupils.
Projectomschrijving
In de lucht van klaslokalen zijn vaak stof, allergenen en ziektekiemen aanwezig. Dit kan ongunstig zijn voor de luchtwegen en de leerprestaties van de leerlingen. Ventilatie is goed voor het binnenmilieu, maar het is nog niet bekend hoeveel frisse lucht nodig is voor een optimale en gezonde leeromgeving. Daarom is in 2009 het het FRESH-onderzoek gestart. FRESH meet de effecten van ventilatie op de luchtwegen en leerprestaties van basisschoolleerlingen. Op 12 basisscholen in de regio’s Groningen en Zwolle wordt geëxperimenteerd met de ventilatie van het klaslokaal. In de 2e en 3e week wordt met een extern apparaat het ventilatieniveau beheerst en gecontroleerd. Zes andere scholen doen mee als controleschool. Per school worden drie weken lang metingen gedaan. Aan het eind van elke week doen de leerlingen blaastesten en leertoetsen. Zo hopen de onderzoekers te meten in hoeverre de mate van ventilatie invloed heeft op luchtwegen en leerprestaties.