Mobiele menu

Effectiviteit van interventie ter versterking van positive interactie bij depressieve moeders en hun baby's: een follow up studie na vijf jaar

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Dit voorstel betreft een longitudinaal follow up onderzoek naar het effect van een preventief programma voor depressieve moeders en hun baby's. Jonge kinderen met een depressieve moeder lopen groot risico op het ontwikkelen van latere, ernstige psychische problemen. Een sterk verminderde sensitiviteit van de moeder in de vroege interacties met het kind, resulterend in een onveilige moeder-kind gehechtheidsrelatie, speelt een cruciale rol in de transgenerationele overdracht van psychische stoornissen, in het bijzonder depressie. Het versterken van positieve interacties tussen moeder en kind en speciaal het versterken van de sensitiviteit van de moeder daarin was het doel van het reeds in een gerandomiseerde studie geevalueerde programma. In dit onderzoek, eveneens gefinancierd door ZONMW, werd onderzocht of de interventie effect had op de kwaliteit van de moeder-kind interactie en de moeder-kind gehechtheidsrelatie vergeleken met een controle groep. Interventie-groep en controlegroep werden met elkaar vergeleken op drie meetmomenten (voor, direct na de interventie en 6 maanden na de interventie). Dit onderzoek liet inderdaad significante positieve effecten van de interventie op de moeder-kind interactie zien, zoals verwacht, m.n. op de sensitiviteit van de moeders. Ook het voorspelde positief effect van de interventie op de kwaliteit van de moeder-kind gehechtheids relatie werd gevonden. De interventie blijkt dus op korte termijn effectief te zijn. Het voorgestelde onderzoek is erop gericht om na te gaan of deze positieve effecten blijven bestaan tenminste tot de leeftijd van 5 jaar. Daarbij wordt met name onderzocht of de positieve effecten van de interventie op de moeder-kind interactie en de moeder-kind gehechtheidsrelatie behouden zijn gebleven en of de kinderen in de interventiegroep minder gedragsproblemen vertonen en meer veerkrachtig zijn dan de kinderen in de controle groep.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
62000007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2005
2009
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
Radboud Universiteit Nijmegen