Mobiele menu

Behavioral Journalism als innovatieve methode om gezond gedrag te bevorderen

Projectomschrijving

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Behavioral Journalism (BJ) is een van de meest geavanceerde methodes om gedragsverandering te bewerkstelligen. De assumpties van BJ zijn dat: 1) sommige mensen in een bepaalde groep beter (early adopters) zijn bij het reduceren van een bepaalde gezondheidsdreiging dan anderen; 2) mensen leren door de observatie van die anderen (peer modellen); 3) peer modelverhalen goed aansluiten bij belangrijke gedragsdeterminanten en de interviews een opbouw hebben die overeenkomt met de theoretische meest wenselijke. Op die manier zou BJ toepasbaar zijn voor zowel simpele processen (bv. geven van informatie), maar ook ingewikkelde processen (bv. aanleren van vaardigheden). De procedure van BJ is als volgt: 1) een groot aantal leden van de doelgroep wordt geïnterviewd; 2) interviews worden geselecteerd die voldoen aan de eisen van rolmodeling, nl. met een inhoud die aansluit bij de belangrijkste gedragsdeterminanten en gekozen interventiemethoden; 3) deze interviews vormen de basis van het voorlichtingsmateriaal. Via BJ wordt gegarandeerd dat de boodschap nauw aansluit bij de omstandigheden van de doelgroep en daardoor geloofwaardig is, waardoor de kans op acceptatie verhoogd wordt. Tevens lijkt BJ daarmee een uitstekende methode om moeilijk bereikbare groepen te bereiken. Het doel is BJ te toetsen in de Nederlandse context middels de evaluatie/implementatie van op BJ-gebaseerde HIV-preventie brochures voor druggebruikers.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
40100015
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2002
2004
Onderdeel van programma:
Projectleider en penvoerder:
Verantwoordelijke organisatie:
Universiteit Maastricht