Mobiele menu

Verduurzaming inzet Crisiskaart bij sluitende aanpak Verwarde Personen

Projectomschrijving

De crisiskaart is een kaart die mensen bij zich kunnen dragen en waarop zij kunnen aangeven wat zij willen dat er wel of niet gebeurt als zij in een crisis raken. Cliënten maken de crisiskaart samen met hun naasten en worden daarbij ondersteund door een ervaringsdeskundige die tot crisiskaart consulent is opgeleid. Er is aangetoond dat het maken van een crisiskaart helpt om crisis te voorkomen doordat zowel cliënt als naasten zich beter bewust zijn van signalen.

Doel

Toch wordt de crisiskaart nog niet vaak toegepast. Er is weinig bekendheid bij cliënten, naasten én hulpverleners over het bestaan ervan en de opvolging is niet in processen geïmplementeerd. Met dit project wil GGzE de crisiskaart in de regio Zuidoost-Brabant grootschalig implementeren, ook bij alle ketenpartners die te maken kunnen krijgen met mensen in psychische crisis. Daarnaast onderzoeken we hoe de crisiskaart duurzaam gefinancierd kan worden zodat iedereen die baat heeft bij een crisiskaart er ook een kan krijgen.

Resultaten

De resultaten van het project bestaan uit inhoudelijke input voor de Hulpkaart (het soort informatie dat op de kaart zou moeten staan), maar ook suggesties voor de vorm van de kaart (sleutelhanger, kaart, widget op smartphone, etc.). Hiervoor is een (tussentijds) rapport uitgebracht en een filmpje van een mock-up digitale Hulpkaart tool.

Daarnaast is er gericht op het organisatorische aspect op landelijk niveau en is er een adviesrapport opgeleverd waarin wordt uitgelegd waarom een landelijke eigenaar en digitalisering belangrijk zijn voor een duurzame borging van de Hulpkaart. Ook zijn de condities en kenmerken van een potentiële landelijke partij beschreven en worden 2 potentiële landelijke partijen genoemd.

Om de kennis vanuit het project zoveel mogelijk te verspreiden is er een artikel geschreven voor het vakblad GGZ Nurse Academy. Dit artikel heet 'Doorontwikkelen van de Hulpkaart' en is gepubliceerd in september 2020 (Nurse Academy GGZ, nummer 3, 2020).

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Subsidiemogelijkheden

Dit project heeft subsidie gekregen voor het in de praktijk toepassen van één of meer van de 9 bouwstenen voor een lokale, sluitende aanpak van verward gedrag. Heeft u ook een idee om samen met andere organisaties de hulp aan mensen met verward gedrag en hun omgeving te verbeteren? Dan komt u wellicht in aanmerking voor subsidie.
Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

GGzE heeft in het project Doorontwikkeling Hulpkaart een bijdrage geleverd aan de doorontwikkeling van het product Hulpkaart, de digitalisering van de Hulpkaart en de landelijke organisatorische borging van de Hulpkaart.

We hebben in twee pilots (forensische setting en crisisdienst) de Hulpkaart in de praktijk doorontwikkeld. Daarnaast hebben we voor de doelgroep mensen met dementie workshops gehouden waarin de vragen 'hoe zou de Hulpkaart eruit moeten zien en aangeboden moeten worden?' centraal stonden. Op basis van al deze input is een eerste digitale Hulpkaart mock-up ontwikkeld. Deze mock-up is vervolgens doorontwikkeld middels focusgroepen, waarin verschillende regionale Hulpkaart organisaties deelnamen. Met deze regionale Hulpkaart Hulpkaart organisaties hebben we ook in een workshop het thema landelijke organisatorische borging besproken, om zo vanuit verschillende perspectieven input te verzamelen. Daarnaast hebben we verschillende potentiële landelijke partijen gesproken.

De conclusie van het project is dat als we daadwerkelijk de Hulpkaart op grote schaal willen aanbieden een landelijke partij nodig is. Deze partij zou zorg moeten dragen voor kwaliteit, eenheid, continuïteit, toegankelijkheid en schaalbaarheid. Hierbij is digitalisering van de Hulpkaart noodzakelijk.

Deze ervaringen en conclusies zijn geen 'GGzE-verhaal'. We hebben samen met het landelijke project Evaluatie en doorontwikkeling Hulpkaart opgetrokken en we hebben cliënten zelf en ook vele regionale Hulpkaart organisaties betrokken. Ook hebben we ons door verschillende organisaties die gerelateerde producten bieden laten inspireren. Het is dus een conclusie die gebaseerd is op vele perspectieven, waarin vele groepen mensen vertegenwoordigd zijn.

De ervaringen en kennis die we opgedaan hebben, hebben we vervolgens overgedragen aan het landelijke project Evaluatie en doorontwikkeling Hulpkaart.

Samenvatting van de aanvraag

De Crisiskaart is een kaart die mensen met een kwetsbaarheid voor psychische crises bij zich kunnen dragen en waarop zij kunnen aangeven wat zij willen dat er wel of niet gebeurt als zij in een crisis raken. De Crisiskaart heeft een in de praktijk aangetoonde belangrijke preventieve werking. Zowel cliënten als hun omgeving zijn, door het feit dat ze samen het plan hebben gemaakt, zich eerder bewust van signalen die wijzen op een dreigende crisis. Onderzoek in binnen en buitenland laat zien dat de crisiskaart een mogelijk gunstig effect heeft op het aantal gedwongen opnamen met een rechterlijke machtiging en er zijn goede aanwijzingen dat het leidt tot lagere gemiddelde zorgkosten. Echter, ondanks de vele goede ervaringen en resultaten blijft de landelijke en grootschalige implementatie achter bij de verwachting. Als oorzaken zijn hiervoor aan te wijzen het ontbreken van structurele financiering, onvoldoende samenwerking in de keten, onbekendheid van de crisiskaart bij de doelgroep, hun naasten en vaak ook de professionele instellingen en instanties die betrokken zijn bij crises. Ook wordt de reeds bewezen noodzakelijke inzet van ervaringsdeskundigheid voor het maken van de crisiskaart soms ter discussie gesteld. Met de huidige projectaanvraag wil GGzE via haar cliënten organisatie Groeirijk en samen met het samenwerkingsverband Verwarde Personen regio Zuidoost Brabant een bijdrage leveren aan de doelstellingen van het landelijke project Crisiskaart om de Crisiskaart structureel toegankelijk te maken voor iedereen die er een behoefte aan heeft. We willen ons daarbij richten op twee belangrijke uitdagingen die met elkaar verbonden zijn: (1) het vinden van een duurzame oplossing voor structurele financiering van de Crisiskaart, waarbij we vooral de haalbaarheid van Sociale Impact Financiering willen onderzoeken en (2) het duurzaam neerzetten van een proces in de regio Zuidoost Brabant samen met alle ketenpartners waarmee geborgd wordt dat iedereen voor wie een Crisiskaart belangrijk kan zijn er op termijn ook daadwerkelijk een krijgt. We doen dit door (1) de haalbaarheid van sociale impact financiering aan de hand van een regionale pilot in kaart te brengen en (2) door zowel intern binnen GGzE als extern met de regionale ketenpartners in te zetten op de regionale implementatie van de Crisiskaart en deze duurzaam in te bedden in de pprocessen van alle belangrijke regionale partijen. Tijdens het implementatie proces zal gedurende het hele project een onderzoeker meelopen die alle ondernomen stappen in kaart brengt, evalueert en terugkoppelt aan de betrokken afdelingen en externe ketenpartners. Het resultaat is (1) een rapport over de haalbaarheid van sociale impact financiering en bij positieve bevindingen een kader voor de inrichting ervan en (2) een draaiboek voor de implementatie van de Crisiskaart zowel intern binnen de GGZ instelling als extern in de regionale keten. Dit draaiboek komt ter beschikking van het landelijke project Crisiskaart en draagt bij aan de grootschalige implementatie van Crisiskaarten in Nederland. Wij werken in dit project samen met het landelijke project Crisiskaart en met de onafhankelijke cliëntenorganisatie Door en Voor. Het project wordt getrokken vanuit Groeirijk de cliëntenorganisatie van GGzE. Ervaringsdeskundigen die tot Crisiskaart consulent zijn opgeleid spelen een cruciale rol in het implementatieproces zowel intern als binnen de keten. Dit project draagt derhalve ook bij aan de betere positionering van ervaringsdeskundigen binnen de keten rond Verwarde Personen en hun structurele inzet bij deze preventieve interventie.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638012002
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
T. Walravens
Verantwoordelijke organisatie:
GGz Eindhoven