Mobiele menu

Naar een eenduidige triage bij Acute Psychiatrie

Projectomschrijving

De crisisdienst van Altrecht heeft in 2017 deelgenomen aan de pilot Triagewijzer. Aan de hand van de triagewijzer werd aan alle beoordelingsverzoeken een urgentie verbonden. De uitkomsten van deze triage zijn verwerkt door het Trimbos-instituut. Tijdens de pilot viel het ons op dat er geen eenduidige wijze van informatie verzamelen plaats vindt, en de verkregen informatie niet systematisch verwerkt wordt. Een procesoptimalisatie is daarom gewenst.

Doel en werkwijze

Anders dan nu het geval is, zal de crisisdienst binnenkort ook direct te benaderen zijn door burgers (inrichting van een acuut meldpunt). De kwaliteit van de informatie zal in de nieuwe situatie sterk wisselen, afhankelijk of de melder al dan niet een professional is. Het stelt hoge eisen aan de triagist, de scripts waarmee gewerkt wordt, en de systemen. Daarom volgt er een training. Op deze wijze wordt een goede en tijdige toegang tot spoedhulpverlening gegarandeerd en zullen burgers, patiënten en naasten zich gehoord voelen.

Resultaten

Er is een telefoonkaart ontwikkeld waarmee de triagist geholpen wordt om op de juiste wijze de klacht of vraag van de beller uit te vragen, de kans op agressie (binnen 4 uur) met een BVC score voorspeld kan worden en de acuut psychiatrische ingangsklacht bepaald kan worden. Met deze gegevens kan de urgentie van de klacht worden geschat.

Na de inrichting van het proces zijn de medewerkers getraind in de triagesystematiek. Deze medewerkers worden jaarlijks beoordeeld. Parallel aan dit project wordt aan een functietypering ggz-triagist gewerkt, wordt een aparte triagekamer ingericht en wordt triagesoftware van Semlab geïmplementeerd. In Semlab kan gemakkelijk een zelfzorgadvies vast worden gelegd. Mocht het tot een beoordeling komen kan de informatie worden doorgezet naar het elektronisch patiëntendossier.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

In 2017 werd de GGZ Triagewijzer geïntroduceerd. Deze triagewijzer gaat uit van zogenaamde ongesorteerde zorg en kent twee ingangsklachten; suïcidaal gedrag en verward gedrag. Deze triage wijzer werd in combinatie met een app geïntroduceerd en doet met name een uitspraak over de snelheid waarmee de beoordeling (en crisisinterventie) van start moet gaan. Het instrument is relatief grofmazig en helpt hulpverleners niet bij het methodisch uitvragen van (ingangs) klachten, het inzetten van een veilige en juiste interventie en de vastlegging van gegevens.

Doel van het project was om te komen tot een eenduidige vorm van triage waarbij er een werkproces ontwikkelt wordt waarin een acuut psychiatrische ingangsklacht (NTS)uitgevraagd wordt, de BVC score bepaald wordt en er met de GGZ triagewijzer een urgentie aan verbonden wordt.
Het inrichten van een nieuwe werksituatie (waarbij het voldoen aan triagetijden, administratieve vastlegging en goede bejegening belangrijke begrippen zijn)en het opleiden en trainen van professionals waren belangrijke doelstellingen. In het verlengde daarvan is borging van het proces van belang alsmede het ter beschikking stellen van de resultaten aan derden.
Gedurende het triageproject hebben wij een methodische werkinstructie ontwikkelt en medewerkers getraind in triage. Om het proces te borgen vinden er audits plaats en worden medewerkers jaarlijks gecertificeerd. De werkwijze helpt ons op veilige wijze, tijdig de juiste acties in te zetten. Ook helpt het ons om de juiste mensen toegang te geven tot de psychiatrische spoedzorgketen.

Samenvatting van de aanvraag

Doelstelling van het project is om te komen tot een eenduidige vorm van triage, het inrichten van een nieuwe werksituatie (waarbij het voldoen aan triagetijden, administratieve vastlegging en goede bejegening belangrijke begrippen zijn) en het opleiden en trainen van professionals. Daarmee worden de positieve bevindingen uit de pilot en beschikbare innovatieve aanpak ten aanzien van triage daadwerkelijk geconsolideerd in het team. Tegelijkertijd wordt dit proces geborgd door twee keer per jaar de gesprekken te auditen. Daarvoor is een digitale applicatie ontwikkeld via ‘triageplein’ Onderdeel van het project is het opstellen van een draaiboek wat gebruikt kan worden voor landelijke verspreiding. Daarmee willen wij andere GGZ instellingen helpen ditzelfde proces te doorlopen en te implementeren

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638013014
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. H.L. Kwast
Verantwoordelijke organisatie:
Altrecht

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd ind e volgende gemeenten in de regio Utrecht: De Bilt, Bunnik, Houten, IJsselstein, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, De Ronde Venen, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden, Zederik en Zeist.