Mobiele menu

Advies & Meldpunt OGGZ, Amsterdam

Projectomschrijving

Amsterdam heeft een lange historie met de zorg en ondersteuning van kwetsbare of niet altijd begrepen burgers. Vanuit een breed perspectief en vanuit samenwerking tussen zorginstellingen, gemeente en politie is ervaring opgedaan met het Meldpunt Zorg en Woonoverlast, de GGD-meldkamer de doorontwikkeling van de acute crisisketen. Deze ervaringen geven een goede basis voor de (door-)ontwikkeling van een 24/7 advies- en meldpunt.

Doel en werkwijze

Het doel van het project is het inrichten van een Advies & Meldpunt OGGZ voor de OGGZ-doelgroep in Amsterdam. De gemeente Amsterdam heeft in nauwe samenwerking met haar ketenpartners en cliëntenbelang de doelstelling en een palet aan functionele eisen geformuleerd. Het komende jaar wordt gebruikt om dit vorm te geven, zo veel mogelijk binnen/ in aansluiting op bestaande structuren. Hierbij wordt tevens voorgesorteerd op de invoering van de Wet Verplichte ggz (Wvggz).

Resultaten

Per 1 januari 2020 heeft de gemeente Amsterdam een meldpunt voor personen met verward gedrag. In het meldpunt komen de ambitie van het aanjaagteam en de wettelijke verantwoordelijkheid van meldfunctie samen: “Niet iedereen die hulp nodig heeft vraagt hierom. Er zijn mensen die teruggetrokken leven of overlast veroorzaken en zichzelf of hun huis verwaarlozen.” Niet alleen professionals, maar ook burgers in en om Amsterdam, kunnen vanaf nu 24 uur per dag terecht bij het Advies- en Meldpunt OGGZ wanneer zij zich zorgen maken over een persoon met verward gedrag.

Het Amsterdamse Meldpunt is 24 uur per dag bereikbaar en heeft een directe link met de 24-uurs dienst voor urgente gevallen en GGD medewerkers in de wijk. Een positief effect is dat de mensen die voorheen de politie belden, maar daar geen hulp kregen omdat er geen sprake was van spoed of van een strafbaar feit, nu voor hun zorgen terecht kunnen bij het Advies- en Meldpunt. Door de opening van het Advies- en Meldpunt krijgt de GGD een andere rol en daarmee meer zicht en grip op de doelgroep in de regio.

Verslagen


Eindverslag

Per 1 januari 2020 heeft de gemeente Amsterdam een meldpunt voor personen met verward gedrag. In het meldpunt komen de ambitie van het aanjaagteam en de wettelijke verantwoordelijkheid een meldfunctie in het kader van de WvGGZ te realiseren samen: “Niet iedereen die hulp nodig heeft, vraagt hierom. Er zijn mensen die teruggetrokken leven, overlast veroorzaken en zichzelf of hun huis verwaarlozen.” Niet alleen professionals, maar ook burgers in en om Amsterdam kunnen vanaf nu 24 uur per dag terecht bij het Advies- en Meldpunt OGGZ als zij zich zorgen maken over iemand. Het Amsterdamse meldpunt is, in tegenstelling tot veel andere gemeenten, 24 uur per dag bereikbaar en heeft een directe link met de 24- uurs dienst voor urgente gevallen en GGD medewerkers in de wijk. Een positief effect is dat de mensen die voorheen de politie belden en daar geen hulp kregen omdat er geen sprake was van spoed of van een strafbaar feit nu voor hun zorgen terecht kunnen bij het advies- en meldpunt. Door de opening van het advies- en meldpunt krijgt de GGD een andere rol en meer zicht op welke personen in de regio verward gedrag vertonen en krijgt zij meer mensen in beeld om te helpen en te monitoren.

Samenvatting van de aanvraag

Amsterdam heeft een lange historie als het gaat om de zorg en ondersteuning van kwetsbare of niet altijd begrepen burgers. Dit niet vanuit één partij, maar juist vanuit een breed perspectief en vanuit een samenwerking tussen o.a. zorginstellingen, gemeente en politie. Desondanks kan het voorkomen dat burgers tussen wal en schip terecht komen. Hierbij speelt ook dat, in de veelheid aan diverse lokketten, het niet altijd voor iedereen duidelijk is waar hij of zij moet zijn voor de juiste ondersteuning. Specifiek voor de doelgroep personen met verward gedrag dient iedere gemeente zich in te spannen voor een sluitende aanpak. Dit met behulp van de, door het landelijke Schakelteam, geformuleerde negen bouwstenen. Eén van deze bouwstenen (nr. 4) is het instellen van een 24/7 meldpunt voor “niet-acute hulpbehoefte verward gedrag”. In Amsterdam is ondertussen veel ervaring opgedaan met het Meldpunt Zorg en Woonoverlast (MZWO; ook voor burgers, maar niet 24/7), de GGD-meldkamer (24/7 telefoonnummer voor professionals t.b.v o.a. personen met verward gedrag) en (aanpalend) de doorontwikkeling van de acute crisisketen. Deze ervaringen geven een goede basis voor de (in feite door-)ontwikkeling van het 24/7 Advies en Meldpunt OGGZ ;voor zowel professionals als burgers. Het komende jaar wordt gebruikt voor het bundelen van deze ervaringen en vertalen naar een concrete doorontwikkeling. De gemeente Amsterdam heeft in nauwe samenwerking met haar ketenpartners en Cliëntenbelang de doelstelling en een palet aan functionele eisen geformuleerd. Deze sluiten grotendeels aan bij de landelijk geformuleerde doelen en eisen. Het komende jaar wordt gebruikt om deze concreet vorm te geven, zo veel mogelijk binnen/ in aansluiting op bestaande structuren. Hierbij wordt tevens voorgesorteerd op de invoering van de Wet Verplichte GGZ. Naast deze meer procesmatige opzet is het uitgangspunt eveneens; direct aan de slag en al doende verder leren. Deze procesaanpak vraagt om een heldere en transparante monitor; ook voor de periode ná 01-01-2020.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638044017
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. T.J.L. Fassaert
Verantwoordelijke organisatie:
GGD Amsterdam