Mobiele menu

Actieonderzoek ter ondersteuning van de doorontwikkeling van het advies- en meldpunt OGGZ

Projectomschrijving

Doel

Op 1 januari 2020 start in Amsterdam het Advies- en Meldpunt OGGZ waar iedereen 24 uur per dag zorgen kan melden over de geestelijke gezondheid van een medeburger. Dit Advies- en Meldpunt zorgt voor triage om daarmee de juiste oplossing voor de cliënt en zijn of haar omgeving in gang te zetten.

Werkwijze

De invoering wordt begeleid door een actieonderzoek om het meldpunt verder te verbeteren. De actieonderzoeker haalt in de eerste maanden knelpunten op, verheldert deze en onderbouwt ze cijfermatig. Voor een selectie van de knelpunten wordt gezamenlijk oplossingen gezocht en ingevoerd, gebruikmakend van bestaande kennis en ervaringen. De actieonderzoeker evalueert de effecten van de nieuwe werkwijze, waarbij weer nieuwe knelpunten naar boven kunnen komen. Vervolgens volgt een nieuwe cyclus van verheldering, zoeken, implementeren en evalueren van oplossingen. Een goede beschrijving van deze cycli maakt de opgedane kennis ook voor anderen beschikbaar.

Resultaten

De casuïstiekbespreking leidde tot een gemeenschappelijke visie op het AM-OGGZ, vastgelegd in een
werkproces en blijkend uit de overeenstemming tijdens daaropvolgende besprekingen. Deelnemers
rapporteerden een totaaloverzicht te hebben gekregen door de casuïstiekbespreking en nieuwe
inzichten te hebben opgedaan. Zij ervoeren dat het maken van beleid naar aanleiding van deze
casuïstiekbespreking goed werkte en draagvlak vond. Een aantal actielijnen zijn uitgezet en gevolgd:

  • Verbetering registratie
  • Stimuleren pro-actieve houding bij onduidelijke meldingen
  • Afstemming met meldpunten Zorg en Woonoverlast en eenduidig omschreven werkprocessen bij de triage.

In het actieonderzoek zijn verschillende aspecten die van belang zijn voor de vorm geïdentificeerd en
geoptimaliseerd voor deze setting:

  • Een willekeurige selectie van meldingen om een vorm van representativiteit te creëren
  • De balans tussen actualiteit van meldingen en duur van opvolging (2-6 weken terugkijken)
  • De vertegenwoordiging van alle rollen qua lijn- en inhoudsmanagement en beleid bij de bespreking en een aparte bespreking voor uitvoerende teamleden
  • Het inbrengen van meldingen door een buitenstaander.

Een casuïstiekbespreking ondersteunt bij de doorontwikkeling van complexe structuren, zoals het AMOGGZ in Amsterdam, waarbij meerdere processen op elkaar afgestemd moeten worden en een
inhoudelijk totaaloverzicht ontbreekt. Het draagt bij aan een gezamenlijke visie bij betrokken actoren,
en aan de actiebereidheid. Het ondersteunt de kwaliteitsverbetering door een gemeenschappelijk
gedragen prioritering. In Amsterdam heeft het bijgedragen aan een verbetering in de registratie van
meldingen en opvolging, eenduidig omschreven werkprocessen van onder andere de eerste triage,
betere afstemming met de meldpunten zorg en woonoverlast en een meer proactieve houding
bij meldingen met een grote mate van onduidelijkheid.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Zoals in alle gemeenten wordt ook in Amsterdam een meldpunt geïmplementeerd waar 24 uur per dag een melding kan worden gedaan bij zorgen over een medeburger met betrekking tot de geestelijke gezondheid. Dit advies- en meldpunt stelt zich tot doel om voor iedere melding de juiste triage te organiseren en daarmee te komen tot de juiste oplossing voor de cliënt en diens omgeving. Een melding bij het meldpunt kan ook de start vormen voor een traject in het kader van de wet verplichte GGZ, en vormt dan het startpunt voor een verkennend onderzoek. Het meldpunt zal vanaf 1 januari 2020 van start gaan, waarna de eerste ervaringen worden benut om het verder door te ontwikkelen. Deze doorontwikkeling zouden wij graag begeleiden met een actieonderzoek om zo te komen tot een heldere analyse van de knelpunten, het benutten van bestaande kennis en ervaringen voor het vinden van oplossingen voor (een selectie van) deze knelpunten, een goede omschrijving van de gemaakte keuzes en onderliggende motivatie, een evaluatie van de effecten van gemaakte keuzes en de mogelijkheid om deze kennis ook voor anderen toegankelijk te maken. De actieonderzoeker begint met het ophalen van de knelpunten, zowel bij het projectteam dat de uitvoering van het meldpunt begeleidt alsook bij melders, cliënten (of vertegenwoordigers van cliënten) en andere betrokken partijen. Na een korte analyse van knelpunten, ten aanzien van de frequentie, impact en mate waarin de cyclische aanpak van actieonderzoek passend is, wordt door de stakeholders een keuze gemaakt voor welke knelpunten de focus van het actieonderzoek worden. De gekozen knelpunten worden nader onderzocht en aangescherpt, en uit verschillende bronnen wordt inspiratie voor oplossingen gezocht. In samenwerking met het projectteam worden oplossingen/aanpassingen geformuleerd, die het projectteam implementeert. In de daarop volgende periode wordt geëvalueerd welke effecten deze aanpassingen hebben gehad en of nieuwe aanpassingen nodig zijn en een nieuwe cyclus moet starten. De verschillende stappen worden door de actieonderzoeker beschreven en de onderbouwing voor keuzes wordt vastgelegd om te kunnen delen met derden. De verschillende gemeenten in het werkgebied zijn allemaal in meer of minder mate aangehaakt bij het meldpunt, maar geven ook een lokale invulling. De verschillen in werkwijze kunnen met elkaar vergeleken worden en bieden mogelijk inspiratie voor oplossingen.Daarnaast bestaan ook overlegstructuren in de grotere regio. De actieonderzoeker wordt ingebed in het projectteam, maar blijft in contact met de andere stakeholders om ook hun perspectief te betrekken. Zij is momenteel onderzoeker binnen de GGD Amsterdam en richt zich op gelieerde thema’s. Zij is van oorsprong epidemioloog,maar is sterk gemotiveerd om het onderzoek op een andere manier vorm te geven om zo beter aan te kunnen sluiten bij de dynamiek en de behoeften van het werkveld. Dit actieonderzoek en de bijbehorende training vormen een kans om dit type onderzoek direct te benutten voor een belangrijke ontwikkeling binnen de GGD, het advies en meldpunt OGGZ, en om de expertise in te bedden in de onderzoeksafdeling van de GGD en deze in te kunnen zetten bij andere relevante projecten.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
6380440171
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Dr. M. de Wit
Verantwoordelijke organisatie:
GGD Amsterdam