Crisiskaart Zuid Kennemerland en Amstelland-Meerlanden
Projectomschrijving
Crisissituaties hebben vaak een grote impact op degene die de crisis doormaakt en hun naasten. Een crisis kan een traumatische ervaring worden als de cliënt niet adequaat opgevangen wordt. De Crisiskaart kan een crisis helpen voorkomen.
Doel
Daarom willen wij dit instrument breder onder de aandacht brengen in de regio Zuid-Kennemerland en Amstelland-Meerlanden, waar de methodiek van de Crisiskaart zo goed als onbekend is.
Werkwijze
Wij gaan in het projectjaar de Crisiskaart aanbieden aan cliënten uit Amstelveen en Aalsmeer. Dit doen we door ervaringswerkers van inGeest, de GGZ-instelling in deze regio, op te leiden tot Crisiskaartconsulent. Deze ervaringswerkers kunnen mensen dan ondersteunen bij het maken van hun crisisplan en -kaart.
Daarnaast gaan we samen met cliënt- en familievertegenwoordigers een plan van aanpak schrijven voor de implementatie van de Crisiskaart in de gemeenten:
- Zandvoort
- Bloemendaal
- Heemstede
- Haarlem
- Haarlemmermeer
- Haarlemmerliede
- Uithoorn
- Ouder-Amstel
Resultaten
Voor de start van het project zijn afspraken gemaakt met de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer en de regionale GGZ-instelling inGeest om de Crisiskaart aan te bieden aan hun crisisgevoelige inwoners. Burgers, cliënten, hulpdiensten en verwijzers zijn geïnformeerd over de methodiek en de effecten van de kaart. Er is samengewerkt met ervaringswerkers van inGeest, die zijn opgeleid tot Crisiskaartconsulent. Deze ervaringswerkers konden mensen ondersteunen bij het maken van hun crisisplan en –kaart.
Daarnaast is contact gelegd in de twee grootste gemeenten van deze regio: Haarlem en Haarlemmermeer, waar over is gegaan tot het aanbieden van de Crisiskaart. Er is kennisgemaakt met de relevante ambtenaren van de overige gemeenten in de regio en implementatieplannen geschreven voor de gemeenten Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Uithoorn.
Beweging in kwetsbaarheid
Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.
Verslagen
Eindverslag
Crisissituaties hebben vaak een grote impact op degene die de crisis doormaakt en hun naasten. Een crisis kan een traumatische ervaring worden als de cliënt niet adequaat opgevangen wordt. De Crisiskaart kan een crisis helpen voorkomen. Daarom wilden wij dit instrument breder onder de aandacht brengen in de regio Zuid-Kennemerland en Amstelland-Meerlanden, waar de methodiek van de Crisiskaart zo goed als onbekend was.
Dit is ons goed gelukt. We zijn begonnen met contacten leggen in de twee grootste gemeenten van deze regio: Haarlem en Haarlemmermeer, waar we al gauw gevraagd werden over te gaan tot het daadwerkelijk aanbieden van de Crisiskaart in deze gemeenten. We hebben kennisgemaakt met de relevante ambtenaren van de overige gemeenten in de regio en implementatieplannen geschreven voor de gemeenten Zandvoort, Bloemendaal, Heemstede en Uithoorn.
In de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer gingen we meteen concreet aan de slag met het aanbieden van de Crisiskaart aan mensen die er eentje wilden maken. We begonnen met het informeren van burgers, cliënten, hulpdiensten en verwijzers over de methodiek en de effecten van de kaart. We werkten samen met ervaringswerkers van inGeest, de GGZ-instelling in deze regio, die we hadden opgeleid tot Crisiskaartconsulent. Deze ervaringswerkers konden mensen ondersteunen bij het maken van hun crisisplan en –kaart.