Mobiele menu

24/7 regionaal advies- en meldpunt voor personen met verward gedrag Oost-Veluwe

Projectomschrijving

Doel

In dit project is gezamenlijk met alle stakeholders en meerdere gemeenten 24/7 adequate bereikbaarheid en beschikbaarheid van ondersteuning voor personen met verward gedrag in Oost-Veluwe ontsloten. Zodat de hulp voor professionals, politie, cliënten, mantelzorgers, naastbetrokkenen en buurtbewoners eenvoudig en eenduidig vindbaar is.

Werkwijze

Het project is uitgewerkt in 2 fasen:

  1. Een verkenning van alle bestaande 24/7 dienstverlening in de regio Oost-Veluwe. Het concrete resultaat is dat alle bestaande meldpunten, (telefonische) dienstverlening en crisisdiensten in kaart zijn gebracht, de overlap en witte vlekken zijn helder in beeld. Dit is gedaan middels een enquête, interviews en diverse workshops. Diverse cliënten, cliëntvertegenwoodigers, ervaringsdeskundigen en naasten hebben daar een belangrijke input in gehad.
  2. Een plan van aanpak is opgesteld om te komen tot een regionaal 24/7 advies- en meldpunt, inclusief het opstellen van een begroting. Deze wordt ondersteund door alle stakeholders.

Resultaten

Besloten is een 24/7 advies- en meldpunt voor het sociaal domein aan te haken bij de ggz-crisisdienst van GGNet. Er komt een gezamenlijke triagefunctie voor de acute medische ggz en voor de dringende en niet dringende meldingen vanuit het sociaal domein. Daardoor maken we optimaal gebruik van de kennis en ervaring in onze regio.

De nieuwe zorgverzekeringswet-kwaliteits-richtlijnen en de nieuwe betaaltitels die daar bij horen, leiden tot een sluitend geheel voor de triagefunctie, een beoordelingskamer, een hoog intensieve zorg en de zorgverzekeringswet opvolging van een acute crisis. Voor de opvolging in het sociaal domein wordt een pool van ambulante ondersteuners buiten kantoortijden ingericht.

Vervolg

Er is een vervolgproject gestart waarin het ontwikkelde plan van aanpak wordt geïmplementeerd. ‘Uitbreiden bestaande crisisdienst ggz (acute meldingen) met een 24/7 advies- en meldpunt sociaal domein (voor niet-acute meldingen die wel dringend of urgent kunnen zijn).

Meer informatie:

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Wij hebben een verkenning uitgevoerd naar de wenselijkheid en inrichting van een regionaal 24/7 advies en meldpunt. Er is een enquête gehouden, er zijn interviews afgenomen en diverse workshops uitgevoerd. In de workshops is een concept-voorstel geformuleerd en vastgesteld aan welke criteria en kwaliteitseisen een 24/7 advies en meldpunt zou moeten voldoen. Diverse cliënten, cliëntvertegenwoodigers, ervaringsdeskundigen en naasten hebben daar een belangrijke input in gehad. Met de belangrijkste stakeholders zoals de verzekeraar, de betrokken zorgaanbieders, politie/ambulance meldkamer, spoedeisende dienst en huisartsen is het concept-voorstel bilateraal besproken. Op 5 maart 2018 is door de opdrachtgever, de Taskforce EPA Midden-IJssel / Oost-Veluwe het advies vastgesteld.

Besloten is een 24/7 advies en meldpunt voor het sociaal domein aan te haken bij de GGZ-crisisdienst van GGNet. Daardoor maken we optimaal gebruik van de kennis en ervaring in onze regio. De nieuwe ZVW-kwaliteits-richtlijnen en de nieuwe betaaltitels die daar bij horen, leiden tot een sluitend geheel voor de triagefunctie, een beoordelingskamer, een HIZ en de ZVW opvolging van een acute crisis. Voor de opvolging van meldingen in het sociale domein wordt een pool van ambulante ondersteuners ingericht voor de opvolging buiten kantoortijden.

Samenvatting van de aanvraag

1. Verkenning en ontwikkelen plan van aanpak om te komen tot een 24/7 regionaal advies- en meldpunt. Het Schakelteam heeft 24-2-2017 advies uitgebracht om regionale advies- en meldpunten in te richten en voor het instellen van een landelijk telefoonnummer dat daar rechtstreeks naar doorschakelt. Het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd betreft a. Een verkenning uitvoeren van alle bestaande 24/7 dienstverlening in de regio Oost-Veluwe. Het concrete resultaat is dat alle bestaande meldpunten, (telefonische) dienstverlening en crisisdiensten in kaart zijn gebracht, de overlap en witte vlekken zijn helder in beeld. b. Een plan van aanpak opstellen om te komen tot een regionaal 24/7 advies- en meldpunt, inclusief het opstellen van een begroting. Het doel is om gezamenlijk met alle stakeholders en meerdere gemeenten 24/7 adequate bereikbaarheid en beschikbaarheid van ondersteuning voor verwarde personen te ontsluiten. Voor professionals, politie, cliënten, mantelzorgers, naastbetrokkenen en buurtbewoners is de hulp eenvoudig en eenduidig vindbaar. Daarbij is sprake van een inhoudelijke en praktische samenwerking (en waar zinvol samenvoeging) van de professionele crisisdiensten en 24/7 dienstverlening van de aangesloten zorgaanbieders, de gemeentelijke meldpunten, de politie-meldkamer én de GGZ crisisdienst. Het 24/7 advies- en meldpunt wordt specifiek ingericht voor personen met verward gedrag, maar kan ook breder ingezet worden in het kader van de ambulantisering GGZ. Het plan van aanpak houdt er rekening mee dat het beoogde advies- en meldpunt kan doorontwikkelen naar een meldpunt ihkv de voorgenomen Wet verplichte ggz. 2. Bouwstenen 4, 5 en 6 zijn onderdeel van het plan van aanpak om te komen tot een 24/7 regionaal advies- en meldpunt. In het plan van aanpak wordt aangegeven op welke wijze verwardheid kan worden erkend en direct de juiste professionele deskundigheid kan worden ingeschakeld (bouwsteen 4). In het plan van aanpak worden concrete afspraken met de stakeholders gemaakt voor het realiseren van dag en nacht opvang waar mensen integraal beoordeeld kunnen worden in een goede verbinding tussen zorg- en veiligheidsprofessionals (bouwsteen 5). Tevens wordt in het plan van aanpak aangegeven op welke wijze vanuit het 24/7 advies- en meldpunt of de opvanglocatie, de toeleiding plaatsvindt naar de ondersteuning die nodig is. Ongeacht of dit gebeurt in het forensisch kader, in het Zvw, Wlz of Wmo-kader. Het plan van aanpak beschrijft op welke wijze de vervolgmogelijkheden helder in beeld gebracht kunnen worden en op welke wijze de (financiële) drempels en eventuele wachtlijsten zullen worden aangepakt (bouwsteen 6). 3. Werkwijze voor de totstandkoming van het plan van aanpak De projectgroep is gelijk aan de Regionale Taskforce EPA. Daarin werken zorgverzekeraar Zilveren Kruis, de regionale gemeenten (Apeldoorn, Brummen, Epe, Heerde en Voorst) en zorgaanbieders (Iriszorg, Tactus Verslavingszorg, Riwis Zorg en Welzijn, GGNet en Leger des Heils) met de cliëntraden van deze instellingen en Zorgbelang Gelderland samen aan de ambulantisering GGZ. Daarbij ligt de nadruk op de opbouw van een gezamenlijke, adequate zorginfrastructuur in de wijk. De Taskforce EPA werkt intensief samen met de regionale procesregisseur Oost-Veluwe die de opdracht heeft om een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag te realiseren met alle ketenpartners. ZonMw heeft daar subsidie voor toegekend (projectnummer 638020018). Het onderhavige project maakt nadrukkelijk onderdeel uit van die sluitende aanpak en zal lopen van mei 2017 tot maart 2018 (10 maanden). Voor het opstellen van het plan van aanpak 24/7 regionaal advies- en meldpunt zal de Taskforce EPA verder nauw samenwerken met politie, GGD en veiligheidskamer. Daarbij is ook aandacht voor de optimale schaalgrootte (regio) voor het 24/7 advies- en meldpunt. Tevens zal inhoudelijk worden aangesloten op de Transformatie-agenda Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen die met input van cliënten, clientraden en zorgaanbieders door de gemeenten is opgesteld en voor de zomer 2017 door de gemeenteraden zal worden vastgesteld. 4. Planning verkenning en opstellen plan van aanpak Stap 1. Mei 2017 - September 2017: verkenning bestaande dienstverlening. Stap 2. Sept - Okt 2017: met alle ketenpartners / stakeholders overeenstemming over de overlap en witte vlekken in de bestaande dienstverlening en een eerste schets van het gezamenlijke eindplaatje - de gewenste eindsituatie. Stap 3. Okt - dec 2017 Gewenst eindplaatje nader uitwerken met alle ketenpartners / stakeholders Stap 4. Jan 2018-mrt 2018: Opstellen van een plan van aanpak om te komen tot het gewenste eindplaatje. Met daarin aandacht voor de bouwstenen 4, 5 en 6 alsmede een concrete begroting. Stap 5. Met alle ketenpartners / stakeholders overeenstemming over het plan van aanpak en de publicatie van het plan van aanpak. Het eindresultaat is een door alle partners gedragen visie en een concreet plan van aanpak om het dat te bereiken.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638020037
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. A.J. de Vlieger