Inzicht in de risicofactoren van gameverslaving bij jongeren
Sinds 2006 volgen Rotterdamse onderzoekers het internetgebruik van 3500-4500 jongeren in het voortgezet onderwijs. Dit onderzoek is sinds 2009 uitgebreid met vragen over computerspelletjes. Daarbij wordt onderzocht hoeveel jongeren games spelen en hoe vaak er sprake is van gewoon en dwangmatig gebruik: gameverslaving. Er is nog maar weinig bekend over gameverslaving en er zijn zeker geen meerjarige onderzoeken naar gedaan. Ook zijn er geen gestandaardiseerde vragenlijsten waarmee onderzoekers gameverslaving kunnen vaststellen.
Doel
Het doel van dit project is inzicht krijgen in gameverslaving en de mogelijke risicofactoren daarvoor. Het project legt de basis voor een beter begrip van het fenomeen gameverslaving. Daarbij ligt de nadruk op de meest verslavende variant: sociale online spellen. Het onderzoek laat zien of jongeren met bepaalde karakteristieken verslaafd raken en of dat een jaar later nog zo is.
Doelgroep
Preventiewerkers jeugdzorg en verslavingszorg