Mobiele menu

Verbreden en verdiepen van WijkLink naar het sociaal domein en de langdurige ouderenzorg

Projectomschrijving

WijkLink is hét (digitale) ‘leernetwerk’ wijkverpleging van Oost Nederland. WijkLink bestaat op 1 oktober 2018 uit ruim 1600 actieve deelnemers: intra- en extramuraal werkende, hbo- en mbo-opgeleide verpleegkundigen en verzorgenden en mbo- en hbo-docenten van 21 zorginstellingen en 4 scholen.

Inspelen op de behoefte

Binnen een leernetwerk worden ervaringen, kennis, vragen, dilemma’s en goede voorbeelden opgehaald, gebundeld en gedeeld. WijkLink speelt in op de behoefte aan een krachtige online leeromgeving. Dit kan voor de organisatie en medewerkers waardevol zijn en bijdragen aan kwaliteitsverbetering.

Hoofddoel

Het hoofddoel van dit project is meer verschillende soorten professionals en ouderen met elkaar te laten leren en het versterken van het informele leren tussen de bestaande en nieuwe deelnemers van WijkLink, gericht op verbeteren van de integrale ouderenzorg en interdisciplinaire samenwerking in de wijk, ten einde deze ouderen in staat te stellen op een goede en veilige manier langer thuis te wonen.

Producten

Titel: Rapportage evaluatie leernetwerk WijkLink
Auteur: Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/tdm5zjk
Titel: Infographic evaluatie leernetwerk WijkLink
Auteur: WijkLink, Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/4x6cu6uy
Titel: Infographic evaluatie leernetwerk WijkLink juni 2020
Auteur: WijkLink - Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://www.wijklink.nl/evaluatie-juni-2020/
Titel: Infographic evaluatie leernetwerk WijkLink
Auteur: Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/tgehy3e
Titel: Rapportage evaluatie leernetwerk WijkLink november 2019
Auteur: WijkLink - Dorine Koopman- van den Berg
Link: https://tinyurl.com/m2yubuen
Titel: Rapportage evaluatie leernetwerk WijkLink juni 2020
Auteur: WijkLink - Dorine Koopman-van den Berg
Link: https://tinyurl.com/df43utyk
Titel: VR-toepassing eenzaamheid
Auteur: Saxion
Titel: Videoverslag bijeenkomst eenzaamheid 12-12-2019
Auteur: Saxion
Titel: Cleaned dataset Evaluatie november 2019
Auteur: D.J.E.M. Koopman- van den Berg
Titel: Cleaned dataset Evaluatie juni 2020
Auteur: D.J.E.M. Koopman-van den Berg
Titel: Webcast eenzaamheid
Auteur: WijkLink
Link: https://tinyurl.com/3z37327v

Verslagen


Eindverslag

WijkLink is hét (digitale) ‘leernetwerk’ wijkverpleging van Oost Nederland. WijkLink bestond op 1 oktober 2018 uit ruim 1600 actieve deelnemers: intra- en extramuraal werkende, hbo- en mbo-opgeleide verpleegkundigen en verzorgenden en mbo- en hbo-docenten van 21 zorginstellingen en 4 scholen. Op 1 maart 2021 waren dit er 2964.
In dit project is WijkLink uitgegroeid tot een leernetwerk waaraan ook professionals uit het sociaal domein deelnemen. De samenwerking vindt nog wel vooral plaats in kleinere samenwerkingsverbanden waarin de samenwerking met de Werkplaats Sociaal Domein Twente en de opleiding Social Work een grote rol speelt.
Inhoudelijk lag de focus op het verbeteren van de integrale ouderenzorg en interdisciplinaire samenwerking in de wijk. Er was veel aandacht voor het thema eenzaamheid, mede onder invloed van de Coronacrisis. Er is door studenten onderzoek gedaan naar eenzaamheid onder ouderen met als product een VR-toepassing over gericht op de beleving van eenzaamheid.

In dit project wordt onderzocht hoe het leernetwerk WijkLink kan worden verbreed naar het sociaal domein zodat professionals uit social work en zorg en ouderen met elkaar kunnen leren. Het hoofddoel is ouderen in staat te stellen op een goede en veilige manier langer thuis te wonen.

In het eerste jaar van het project is de samenwerking gezocht met de Werkplaats Sociaal Domein (WSD) Twente. De WSD Twente is een kennisnetwerk dat staat voor het versterken van een samenleving waar iedereen ertoe doet en een optimale zelfredzaamheid en kwaliteit van leven kent. De WSD Twente wil de sociale- en zorgprofessional zodanig ondersteunen en toerusten dat bestaande kennis behouden blijft en nieuwe kennis wordt ontwikkeld, waarna deze beide worden gedeeld. De WSD gaat ervan uit dat ze in gezamenlijkheid kracht kunnen maken om oplossingen te vinden voor de sociale (transformatie) vraagstukken die op ons af komen. Deze doelstelling sluit aan bij de doelstelling van het leernetwerk WijkLink en bij het uitgangspunt om zo veel als mogelijk aan te sluiten bij reeds bestaande (kennis-/leer-) netwerken.

De WSD en WijkLink vinden elkaar in ieder geval op een drietal thema’s:
• Eenzaamheid
• Verward gedrag
• Samenwerken in de wijk

Voor de inhoudelijke verdieping van het leernetwerk richten we ons in eerste instantie op bovenstaande thema's. Om goed in te kunnen schatten aan welke inhoudelijke verdieping behoefte is gaan studenten social work en verpleegkunde het komende half jaar een aantal patient journeys uitwerken.

Naast de samenwerking met de (partners) van de WSD Twente zijn er gesprekken gaande met het maatschappelijke zorgcollege van het ROC van Twente om te onderzoeken welke rol het leernetwerk kan spelen bij een betere samenwerking tussen de scholen.

Samenvatting van de aanvraag

WijkLink is hét digitale ‘leernetwerk’ wijkverpleging van Oost Nederland, een online platform dat via een website of een app kan worden gebruikt. WijkLink bestaat op 1 oktober 2018 uit ruim 1500 actieve deelnemers: intra- en extramuraal werkende, hbo- en mbo-opgeleide verpleegkundigen en verzorgenden en mbo- en hbo-docenten van 17 zorginstellingen, 3 ROC’s en 1 Hogeschool. Binnen een leernetwerk staan samenwerken, leren van elkaar, nieuwsgierigheid en met elkaar in dialoog gaan centraal. Ervaringen, kennis, vragen, dilemma’s en goede voorbeelden worden opgehaald, gebundeld en gedeeld (Ministerie van VWS, 2018). WijkLink speelt in op de behoefte aan een krachtige online leeromgeving (Koopman-van den Berg, van Heerde, van den Berg, 2017). Dit kan voor de organisatie en medewerkers waardevol zijn en bijdragen aan kwaliteitsverbetering (Zorgvoorbeter, 2018). Samen bereik je meer dan alleen is het uitgangspunt. Samenwerken aan de kwaliteit van de zorg wordt ook heel concreet in de online game Carion, een onderwijsprogramma van de opleiding Verpleegkunde van hogeschool Saxion. In dit online spel, dat WijkLink gebruikt als digitale leeromgeving, krijgen teams van 2e jaars-studenten verpleegkunde te maken met realistische zorgsituaties en organisatorische vraagstukken. Hun vragen stellen ze aan ervaringsdeskundigen uit het werkveld. Wijklink wordt niet alleen binnen het HBO-V onderwijs ingezet. Het is een platform waar de zorgverlening aan de cliënt in de wijk centraal staat. Om integrale ouderenzorg te kunnen bieden is samenwerking tussen zorg- en welzijnsprofessionals cruciaal. De zorg voor en ondersteuning van kwetsbare ouderen is gefragmenteerd (Zorginstituut Nederland, 2018). Het is van groot belang om de complexe zorgvraag van thuiswonende kwetsbare ouderen tijdig te signaleren, een opname te voorkomen of uit te stellen en tegemoet te komen aan de wensen en voorkeuren van de oudere. Maar, hoe is de taak- en verantwoordelijkheidsverdeling tussen professionals binnen het zorgdomein enerzijds en tussen het zorgdomein en het sociaal domein anderzijds vormgegeven? Wie heeft hierin de regie en wat wil de oudere zelf? Uit evaluaties onder de gebruikers blijkt dat WijkLink een bewezen cultuur en infrastructuur biedt om deze vraagstukken te bespreken en WijkLink kan hierin dus een centrale rol spelen (Vollenbroek, 2017). Gebruikers en instellingen zijn enthousiast over WijkLink. WijkLink is in eerste instantie opgezet voor wijkverpleegkundigen en biedt hen een waardevol platform. Ook het sociaal domein en de ouderenzorg zou hiervan kunnen profiteren. Echter, om het leernetwerk te kunnen verbreden naar het sociaal domein en meer te focussen op de integrale ouderenzorg ontbreken er nog een aantal zaken: - Er nemen geen professionals, studenten en docenten uit het sociaal domein deel; - Er is onvoldoende input van ouderen; - Het ontbreekt aan inhoudelijke focus op thema’s die te maken hebben met integrale ouderenzorg. Vraagstelling Op welke wijze kan een doorontwikkeling van het leernetwerk WijkLink, gericht op ouderenparticipatie en samenwerking tussen onderwijs, zorg en welzijn (sociaal domein), bijdragen aan integrale zorg voor kwetsbare ouderen in de thuissituatie? Doelstelling Het hoofddoel is meer verschillende soorten professionals en ouderen met elkaar te laten leren en het versterken van het informele leren tussen de bestaande en nieuwe deelnemers van WijkLink, gericht op verbeteren van de integrale ouderenzorg en interdisciplinaire samenwerking in de wijk, ten einde deze ouderen in staat te stellen op een goede en veilige manier langer thuis te wonen. Plan van aanpak In het project gaan we werken aan de doorontwikkeling van het leernetwerk WijkLink met als doel een betere integrale zorg voor kwetsbare ouderen in de thuissituatie, waarbij ouderenparticipatie en samenwerking tussen zorg en welzijn (sociaal domein) en het leren/ reflecteren centraal staan. Samenwerkingspartners In dit project willen we gaan samenwerken met instellingen en opleiders in het sociaal domein. We gaan samenwerking zoeken met instellingen die gemeenten ondersteunen bij het leveren van algemene of maatwerkvoorzieningen in het kader van de Wmo en gaan ook de opleidingen social work van de 3 ROC’s betrekken bij WijkLink.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
639003801
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
D.J.E.M. Koopman-van den Berg
Verantwoordelijke organisatie:
Saxion