Mobiele menu

Ruimte voor Zorg: verbeteren van kwaliteit vanuit een relatiegerichte benadering

Projectomschrijving

Ruimte voor Zorg: verbeteren van kwaliteit vanuit een relatiegerichte benadering

Binnen de Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg (AWO-L) staan het verbeteren van kwaliteit van leven, zorg en werk in het verpleeghuis centraal. De relaties tussen cliënt, naaste en zorgverlener beïnvloeden hoe kwaliteit van verpleeghuiszorg wordt ervaren. Ruimte voor Zorg is een verhalende methodiek die kwaliteit meet en mogelijkheden biedt om samen te leren en verbeteren.

Ruimte voor Zorg voor iedereen

In dit praktijkonderzoek gaan wij Ruimte voor Zorg samen met partners uit de praktijk, onderzoek en onderwijs door-ontwikkelen en landelijk beschikbaar stellen. Dit zal leiden tot:

  1. Een kostendekkend businessmodel voor brede implementatie van Ruimte voor Zorg;
  2. Een vernieuwde versie van Ruimte voor Zorg met een verbeterde rapportage en een variant voor inclusie van cliënten met verbale uitingsbeperkingen;
  3. Een module binnen het V&V-onderwijs waarin Ruimte voor Zorg wordt geïntroduceerd aan studenten.

Verslagen


Samenvatting van de aanvraag

Probleem Hoe kwaliteit van zorg wordt ervaren in verpleeghuizen wordt grotendeels bepaald door de relaties en interacties tussen cliënt, naaste en zorgverlener. Idealiter zijn cliënten en hun naasten partners in zorg, maar in praktijk komt dit niet altijd tot uiting, mede omdat zij in een afhankelijkheidspositie verkeren. Het ontbreekt op dit moment aan inzicht vanuit de balans tussen deze verschillende perspectieven in kwaliteitsbeleving. Ruimte voor Zorg is een narratieve methodiek die is ontwikkeld om kwaliteit in kaart te brengen vanuit een relatiegerichte benadering en handvatten te bieden om kwaliteit in het verpleeghuis te verbeteren. De methodiek verzamelt verhalen over de kwaliteitsbeleving van de driehoek cliënt-naaste-zorgverlener op een haalbare en valide manier, en biedt concrete aangrijpingspunten voor het samen verbeteren van zorg. Hierbij voeren medewerkers van verpleeghuis 1 gesprekken met cliënten, medewerkers en naasten in verpleeghuis 2, en vice versa. Het is een waarderende benadering, die handelt vanuit wat goed gaat en hoe dit meer zou kunnen gebeuren. De methode is ontwikkeld door cliënten, hun vertegenwoordigers, zorgorganisaties en onderzoekers, ondersteund door nationale stakeholders. Ruimte voor Zorg is veelbelovend, maar voor mensen met ernstige verbale uitingsbeperkingen moet de methode worden geoptimaliseerd. Tevens ontbreekt een adequate terugkoppeling van bevindingen, omdat de methodiek zeer veel en gedetailleerde gegevens oplevert. De methode is nog niet publiek beschikbaar en wordt op dit moment beperkt gebruikt door zorgorganisaties in Zuid-Limburg. Veel interventies halen de weg niet naar de praktijk door gebrek aan kennis over kostendekkende, duurzame implementatie trajecten. Daarom is die kennisontwikkeling belangrijk. Wat gaan we doen? In dit praktijkonderzoek gaan wij Ruimte voor Zorg in een gezamenlijk leerproces met cliënten-naasten-zorgverleners aanpassen zodat deze methode ook bruikbaar is bij cliënten met grote verbale uitingsbeperkingen en gaan wij samen onderzoeken hoe de methode efficiënt en effectief op grote schaal beschikbaar kan worden gesteld. Dit doen we in drie fasen: 1) Verduurzaming. We ontwikkelen een passend, haalbaar en kostendekkende businessmodel, zodat Ruimte voor Zorg landelijk kan worden gebruikt in verpleeghuizen om ervaren kwaliteit te meten en als uitgangspunt om verbeterprocessen in te zetten. Anderzijds wordt Ruimte voor Zorg aangepast in uitvoering en terugkoppeling. Voor de uitvoering wordt er een aanvullende observatiemethode voor cliënten met (verbale) uitingsbeperkingen ontwikkeld. Tot nu toe is de aandacht vooral uitgegaan naar de ontwikkeling van een valide en haalbare meting van ervaren kwaliteit. Voor terugkoppeling van bevindingen naar gebruikers is de volgende stap het vormgeven van de analyse en rapportage van de narratieve data voor de terugrapportage; zowel op operationeel, strategisch en tactisch niveau. Daaronder valt de terugkoppeling aan teams op de werkvloer zodat zij hiermee aan de slag kunnen samen met bewoners en hun naasten. Dit is belangrijk omdat de verhalende data op deze wijze kunnen bijdragen aan leer- en verbetercycli voor zorgorganisaties. 2) Gefaseerde uitrol van Ruimte voor Zorg in praktijk (nationaal). Dit gebeurt in twee stappen waarin in jaar 1, 10 zorgorganisaties deelnemen met minstens 1 afdeling en het opvolgende jaar 10 extra zorgorganisaties deelnemen. 3) Borging in het onderwijs en disseminatie. Een kant-en-klare versie van Ruimte voor Zorg (training, interviews, applicatie met digitaal portaal, observatiemethodiek en toepassingsmateriaal) wordt landelijk beschikbaar gesteld. Ruimte voor Zorg wordt opgenomen in het mbo/hbo-onderwijs, door zowel de theoretische principes als praktische uitvoer te verwerven in een module in co-creatie met docenten en studenten. Het onderhavige projectvoorstel is tot stand gekomen vanuit de projectgroep Ruimte voor Zorg, bestaande uit vertegenwoordigers van cliënten, naasten, zorgverleners, onderwijs en zorgorganisaties. Tevens wordt het project ondersteund door een nationale stuurgroep met vertegenwoordigers van zorgverzekeraar CZ, het Zorginstituut, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Landelijke Organisatie Cliëntenraden, Beroepsvereniging Verzorgenden en Verpleegkundigen en bestuurders van zorgorganisaties. Wat levert het op? a) Een businessmodel voor Ruimte voor Zorg, zodat de methodiek kostendekkend landelijk beschikbaar kan worden voor de verpleeghuiszorg, en ingezet voor kwaliteitsmonitoring en verbetering. b) Een versie van Ruimte voor Zorg met een gestandaardiseerde terugkoppeling, die ook kan worden toegepast bij cliënten in verpleeghuizen met ernstige verbale uitingsbeperkingen. c) Een module binnen het V&V-onderwijs die dient als introductie van een methodiek om studenten de principes van waarderende benadering in relatiegerichte zorg te leren en als draagvlak voor het gebruik hiervan in de praktijk.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
639003908
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2023
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Hamers
Verantwoordelijke organisatie:
Maastricht University