Mobiele menu

Wijk-GGD'er in het sociaal wijkteam

Projectomschrijving

Aanleiding

In De Fryske Marren bestaat de wens om goed samen te werken in de keten van zorg en veiligheid. Niet alleen binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook met de samenwerkingspartners. De visie van de gemeente is om eigen kracht en zelfredzaamheid in te zetten. Er zijn echter situaties waarin de eigen kracht en zelfredzaamheid van de inwoner tekort schiet. Het gaat dan niet om niet-willen, maar om niet-kunnen. De gemeente heeft een rol in het voorkomen van verergering van de situatie en zet daarom een Wijk-GGD’er in.

Doel

De inzet van een Wijk-GGD’er heeft als doel om de afstemming en samenwerking in de keten van zorg en welzijn te verbeteren. Deze medewerker stapt af op signalen over verward gedrag en probeert deze te normaliseren. Ook is de Wijk-GGD’er regelmatig aanwezig op zogenaamde vindplaatsen om contact te leggen met inwoners en op die manier preventief te werken.

Resultaten

De afstemming en samenwerking in de keten van zorg is goed ingevuld. Intern is er sprake van heldere en korte lijnen, wat de snelheid van aanpak, zorgoverleg en procesregie vergroot. Hetzelfde geldt voor externe partijen. Meldingen en signalen komen langs meerdere kanalen binnen, waardoor externe partijen snel kunnen worden ingeschakeld voor een integrale aanpak en snel kunnen op- en afschalen. Afstemming en samenwerking verloopt goed, wat bijdraagt aan preventie en de-escalatie.

De Wijk-GGD’er is een verbindende schakel in het sociaal wijkteam, de schuldhulpverlening, openbare orde en veiligheid, door nauwe samenwerking met Fact+, Politie, Woningstichtingen, de Kear (welzijnsorganisatie) en POH-GGZ. Daarnaast ondersteunt de Wijk-GGD’er familie en het naasten van de doelgroep.

Bij een melding wordt besproken wat de melder zelf kan doen, waarbij de Wijk-GGD’er kan ondersteunen en meedenken. In 30% van de situaties is de Wijk-GGD’er er zelf op af gegaan, in de overige situaties is er meer coachend werk verricht.

Uit de monitoring van meldingen is naar voren gekomen in welke wijken bepaalde stressfactoren meer samenkomen, waardoor het outreachend werken efficiënter opgepakt kan worden. Het daadwerkelijk uitproberen of dit ook de plekken zijn, waar outreachend gewerkt kan worden is uitgesteld vanwege COVID-19. Wel zijn hier voorbereidende werkzaamheden voor gedaan.

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Subsidiemogelijkheden

Dit project heeft subsidie gekregen voor de implementatie en borging van een wijk-GGD’er of wijkfunctionaris. Wilt u ook een wijk-GGD'er of wijkfunctionaris aanstellen in uw gemeente? Bekijk dan de mogelijkheden voor subsidie en begeleiding.

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Van oktober 2019 tot juni 2020 is binnen De Fryske Marren gewerkt aan de implementatie van de functie van Wijk-Ggd’er. Aan deze functie zijn per 1 januari 2020 taken voor de Wet verplichte Ggz toegevoegd. De ervaring tot nu toe is, dat dit elkaar versterkt. Ook zijn in deze periode de samenwerkingsafspraken Samen Thuis in de Wijk tussen de gemeente, woningcorporaties, welzijn en zorgaanbieders vastgesteld. Binnen deze afspraken heeft de Wijk-Ggd’er een belangrijke rol. De ervaring over deze periode is, dat de Wijk-Ggd’er een spilfunctie, zowel intern als extern, heeft bij de aanpak van situaties met mensen met onbegrepen gedrag. Er heeft daadwerkelijk een verbetering in de afstemming en samenwerking in de keten van zorg, veiligheid en welzijn plaatsgevonden. Zowel in het zelf erop afgaan na signalen, als het versterken van collega’s in de keten, zodat deze goed toegerust zijn om hun werk te doen.
Er is ook gewerkt aan het preventief werken, vooral door contacten met signaleerders. Dit is door de beperkende maatregelen in verband met Covid-19 anders gegaan dan voorzien.

Samenvatting van de aanvraag

In De Fryske Marren (51.442 inwoners) bestaat de wens om goed samen te werken in de keten van zorg en veiligheid. Niet alleen binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook met de samenwerkingspartners, zoals de politie en de woningcorporaties. Het gaat over de kwaliteit van leven van de inwoners van de gemeente. Niet alleen van de inwoners die de grip op de omgeving kwijt zijn en ondersteuning nodig hebben, maar ook de kwaliteit van leven van de inwoners in de naaste omgeving die geconfronteerd worden met het gedrag (zorgmijding of escalatie). Als er te weinig inzet op sociale veiligheid is vanuit de overheid, verschraalt het leven. In de visie van de gemeente gaat het om het inzetten van eigen kracht en zelfredzaamheid. Ondersteuning vindt plaats in die situaties waarin de inwoner of het sociale netwerk van de inwoner zich niet zelf kan redden. Er zijn echter situaties waarin de eigen kracht en zelfredzaamheid van de inwoner tekort schieten. Het gaat dan niet om niet-willen, maar om niet-kunnen. De gemeente heeft dan een rol in het voorkomen van verergering van de situatie. Als dit op de goede manier gebeurd betekent dit ook, dat er sprake is van voorkomen dat er verdere (gezondheids)problemen ontstaan door van tevoren in te grijpen. Dit werkt op alle levensterreinen preventief.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638010069
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.P. Stapert
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente De Fryske Marren

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in de regio Friesland