Mobiele menu

Vervolg Project Passend Vervoer Midden Westelijk Utrecht

Projectomschrijving

Doel

In de regio Midden Westelijk Utrecht (werkgebied van ggz instelling Altrecht) heeft tussen 1 mei 2017 en december 2020 een project Passend Vervoer gelopen waarin een aangepaste vorm van vervoer geboden werd voor mensen met verward gedrag. Het vervoer is een alternatief voor en aanvulling op vervoer door de politie en ambulance. Het uitgangspunt daarbij was dat de politie rijdt als er sprake is van (een vermoeden van) een strafbaar feit en bij ernstige overlast. De ambulance rijdt als er direct somatisch toezicht of behandeling nodig is. In de overige situaties rijdt de GGZ Vervoersdienst als er een vorm van professioneel begeleid vervoer noodzakelijk is.

Resultaten

Gedurende de pilot groeide het vertrouwen in de deskundigheid van de medewerkers van de GGZ Vervoersdienst en zijn er 3131 patiënten vervoerd. De werkwijze uit het project heeft een regulier vervolg gekregen waarbij de GGZ Vervoersdienst rijdt in onderaannemerschap van de ambulancedienst. Aanvragen voor de inzet van de GGZ Vervoersdienst lopen via de meldkamer ambulance.

De GGZ Vervoersdienst biedt een vervoersalternatief naast het gebruikelijke vervoer door politie en ambulance en rijdt met neutrale taxibusjes die worden bemenst door medewerkers met ruime werkervaring in de ggz. Hun werkwijze en bejegening is erop gericht gevoelens van onveiligheid bij de patiënt te voorkomen door het vervoer ‘zo normaal mogelijk’ en de-escalerend te laten verlopen. Dat betekent: geen dwang (geboeid) of drang, niet liggend, zonder medicamenteus ingrijpen en met communicatie die zo goed mogelijk aansluit bij de mogelijkheden en behoeften die de cliënt op dat moment heeft. De medewerkers hebben een achtergrond als hulpverlener in de psychosociale- en/of geestelijke gezondheidszorg. Patiënten, politie en de medewerkers van de crisisdienst zijn zeer tevreden over de verschillende (passende) vervoersmogelijkheden voor patiënten en de beperkte inzet van dwangtoepassingen voor het vervoer.

Verslagen


Eindverslag

De pilot is onderdeel van de aanpak “personen met verward gedrag” in de regio Utrecht. De pilot is in 2017 gestart als alternatief voor en aanvulling op vervoer door de politie en ambulance. Het uitgangspunt daarbij was dat de politie rijdt als er sprake is van (een vermoeden van) een strafbaar feit en bij ernstige overlast. De ambulance rijdt als er direct somatisch toezicht of behandeling nodig is. In de overige situaties rijdt de GGZ Vervoersdienst als er een vorm van professioneel begeleid vervoer noodzakelijk is. Aanvankelijk was de inzet van deze vorm van vervoer voorbehouden aan de crisisdienst die dit vervoer inzette voor en na beoordeling. In de loop van 2019 zijn ook de reguliere ambulante GGZ teams deel gaan nemen aan de pilot. Gedurende de pilot groeide het vertrouwen in de deskundigheid van de medewerkers van de GGZ Vervoersdienst. Het had tot gevolg dat er steeds meer patiënten geïndiceerd werden voor vervoer met de GGZ Vervoersdienst. Hoewel daar binnen het project geen cijfers over worden bijgehouden gaat dit vermoedelijk ten koste van vervoer per ambulance. ZonMW bekostigt met een projectsubsidie de ritten van de GGZ Vervoersdienst voor ambulante patiënten en klinische patiënten die tussen twee verschillende instellingen vervoerd worden (zogenaamd interklinisch vervoer). Gedurende het project zijn er 3131 patiënten vervoerd met de GGZ Vervoersdienst waarvan 1313 in 2020. Per 1 januari 2021 is het project beëindigd. De werkwijze uit het project heeft het een regulier vervolg gekregen waarbij de GGZ Vervoersdienst rijdt in onderaannemer schap van de ambulancedienst. Aanvragen voor de inzet van de GGz Vervoersdienst lopen via de meldkamer ambulance.
De GGZ Vervoersdienst biedt een vervoersalternatief naast het gebruikelijke vervoer door politie en ambulance. De GGD Vervoersdienst rijdt met neutrale taxibusjes die worden bemenst door medewerkers met ruime werkervaring in de ggz. Hun werkwijze en bejegening is erop gericht gevoelens van onveiligheid bij de patiënt te voorkomen door het vervoer ‘zo normaal mogelijk’ en de-escalerend te laten verlopen. Dat betekent: geen dwang (geboeid) of drang, niet liggend, zonder medicamenteus ingrijpen en met communicatie die zo goed mogelijk aansluit bij de mogelijkheden en behoeften die de cliënt op dat moment heeft. De medewerkers hebben een achtergrond als hulpverlener in de psychosociale- en/of geestelijke gezondheidszorg.

Gedurende de looptijd van de pilot is het vervoer met de GGZ Vervoersdienst gestaag gegroeid naar ongeveer 110 ritten per maand. Voor patiënten met ernstige psychiatrische problematiek is vervoer met de GGZ Vervoersdienst vooral een alternatief voor de inzet van vervoer per ambulance. Ook het vervoer voorafgaand aan de beoordeling als alternatief voor vervoer door de politie groeit. In totaal zijn er gedurende de looptijd van het project 3131 patiënten vervoerd met de GGZ Vervoersdienst

Patiënten, politie en de medewerkers van de crisisdienst zijn zeer tevreden over de verschillende (passende) vervoersmogelijkheden voor patiënten en de beperkte inzet van dwangtoepassingen voor het vervoer. Een deel van de geanonimiseerde data (2018 en 2019) met betrekking tot het vervoer door de GGZ Vervoersdienst is ter beschikking gesteld aan KPMG. De geanonimiseerde rit info waarbij de politie de aanvrager voor beoordeling was is gedeeld met een onderzoeker vanuit de politie. In 2018 en 2019 heeft Zorgbelang Inclusief patiënten geïnterviewd.

Samenvatting van de aanvraag

In de regio Midden Westelijk Utrecht (werkgebied van GGZ instelling Altrecht) loopt sinds 1 mei 2017 een project waarin aangepaste vorm van vervoer geboden wordt ten behoeve van mensen met verward gedrag. De pilot is onderdeel van de aanpak “personen met verward gedrag” regio Utrecht. De pilot passend vervoer is gestart als alternatief voor en aanvulling op vervoer door de politie en ambulance. De politie blijft rijden als er sprake is van (een vermoeden van) een strafbaar feit en bij ernstige overlast. De ambulance rijdt als er direct somatisch toezicht of behandeling nodig is. In de overige situaties wordt de GGZ Vervoersdienst ingeschakeld als er een vorm van professioneel begeleid vervoer noodzakelijk is. Deze vormen van vervoer worden ingezet zowel voor als na beoordeling. Vanuit projectmiddelen worden de ritten van de GGZ Vervoersdienst bekostigd. Over de pilot zijn afspraken gemaakt tussen de RAVU, de GGZ vervoersdienst, de Politie, Zilveren Kruis, gemeente Utrecht, de brigadier Vervoer en Altrecht. Regiogemeenten zijn aangehaakt via het regionaal schakelteam, het bestuurlijk overleg WMO en de veiligheidsregio. Ook vindt periodiek afstemming plaats met het Regionaal Overleg Acute Zorg. De inbreng van cliënten verloopt via de projectgroep Passend vervoer. In de pilot wordt, naast de gebruikelijke vervoersmogelijkheden van politie en ambulance, een vervoersalternatief geboden door de GGZ vervoersdienst ). De GGD Vervoersdienst rijdt met neutrale taxibusjes die worden bemenst door medewerkers met ruime werkervaring in de GGZ. Hun werkwijze en bejegening is erop gericht gevoelens van onveiligheid bij de cliënt te voorkomen door het vervoer ‘zo normaal mogelijk’ en de-escalerend te laten verlopen. Dat betekent: geen dwang (geboeid) of drang, niet liggend, zonder medicamenteus ingrijpen en met communicatie die zo goed mogelijk aansluit bij de mogelijkheden en behoeften die cliënt op dat moment heeft. De medewerkers hebben een achtergrond als hulpverlener in de psychosociale- en/of geestelijke gezondheidszorg.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638046011
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2020
2021
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. H.L. Kwast
Verantwoordelijke organisatie:
Altrecht