Mobiele menu

Versterken Flevolandse advies- en meldpunt verward gedrag

Projectomschrijving

Verbreding Meldpunt OGGz in Flevoland personen verward gedrag

Het Meldpunt OGGz van GGD Flevoland is verbreed voor verward gedrag. Eerst wordt uitgesloten dat het acuut is. Daarna wordt er een melding gedaan. Vanaf 1 mei 2018 is gestart met een pilot waarbij de telefonische bereikbaarheid tot 22.00 uur is uitgebreid. Het totaal aantal meldingen buiten kantoortijd is nog minimaal. Het aantal meldingen over personen met verward gedrag bij het Meldpunt nam sinds de verbreding fors toe.

Doel

Gebleken is dat er meer zorgcoördinatie nodig is om goede opvolging te geven aan meldingen.
Daarom wordt in dit project een sociale meldkamer ontwikkeld en wordt uitgezocht of een integrale terugkoppeling naar meerdere organisatiepartners mogelijk is.

Ontwikkeling Sociale Meldkamer

In Flevoland wordt één sociale meldkamer ontwikkeld. Bestaande crisisinterventieteams worden fysiek bij elkaar gezet. Het Meldpunt OGGz voert vanaf 2019 dagelijks overleg met dit team.

Verbeteren terugkoppeling

Het is voor een partij die een aanmelding doet moeilijk om zicht te houden op de afhandeling. Er zijn vaak meer partijen betrokken. Het heeft nut om uit te zoeken of een integrale terugkoppeling naar meerdere organisatiepartners mogelijk is.

Resultaten

Het aantal meldingen personen verward gedrag steeg tussen 2017 en 2019 van 154 naar 404. Belangrijkste oorzaak is dat politie meldingen verward gedrag automatisch doorzet. In 2018 en 2019 werd duidelijk dat het goed opvolgen van een melding op dat moment waardevoller bleek dan in de avonduren telefonisch bereikbaar zijn.

Het Meldpunt OGGz voert met het crisisinterventieteam dagelijks overleg en adviseert, verwijst en voert zo nodig bemoeizorg uit. Kennis over zowel de route bij crisis als de route bij niet-acuut blijkt in het crisisinterventieteam van meerwaarde.

In 2019 is gestart met een inventarisatie van de mogelijkheden om een informatieknooppunt op te richten over de bemoeizorg-, veiligheids- en woon/zorg-ketens heen. Met de nieuwe wetgeving ontstaan hiervoor al meer mogelijkheden, maar er gelden nog steeds strikte voorwaarden.

Verslagen


Eindverslag

Verbreding Regionaal Meldpunt OGGz in Flevoland

Uitbreiding bereikbaarheid Meldpunt OGGz teruggedraaid
Het aantal meldingen personen verward gedrag steeg tussen 2017 en 2019 van 154 naar 404. Belangrijkste oorzaak is dat politie meldingen verward gedrag automatisch doorzet. In 2018 en 2019 werd duidelijk dat het goed opvolgen van een melding op dat moment waardevoller bleek dan in de avonduren telefonisch bereikbaar zijn.

Crisisinterventieteam (CIT) Flevoland
Het Meldpunt OGGz voert met het CIT dagelijks overleg en adviseert, verwijst en voert zo nodig bemoeizorg uit. Kennis over zowel de route bij crisis als de route bij niet-acuut blijkt in het CIT
van meerwaarde.

Kennisknooppunt
In 2019 is gestart met een inventarisatie van de mogelijkheden om een informatieknooppunt op te richten over de bemoeizorg-, veiligheids- en woon/zorg-ketens heen. Met de huidige wetgeving blijkt dit lastig. Met de nieuwe wetgeving ontstaan meer mogelijkheden, waarbij nog steeds strikte voorwaarden gelden.

Samenvatting van de aanvraag

Verbreding Regionaal Meldpunt OGGZ in Flevoland voor personen met verward gedrag. Het Regionaal Meldpunt OGGz richt zich vanaf 2016 op personen met verward gedrag. Vanaf 1 mei 2018 is de bereikbaarheid uitgebreid voor personen met verward gedrag. Het Meldpunt is tussen 17:00 en 22:00 uur telefonisch bereikbaar. Gebleken is dat er meer zorg coördinatie nodig is om goede opvolging te geven aan meldingen. Ontwikkeling Sociale Meldkamer In Flevoland wordt één sociale meldkamer voor crisisinterventie op het gebied van psychosociale crisissen ontwikkeld. In de eerste stap worden bestaande crisisinterventieteams fysiek bij elkaar gezet. Zo kunnen zij in samenwerking op iedere crisis kunnen handelen. Het Meldpunt OGGz voert dagelijks overleg en adviseert, verwijst en voert zo nodig bemoeizorg uit. Verbeteren terugkoppeling meldingen Het is voor melders moeilijk om zicht te houden op wat er gebeurt met meldingen. Er wordt teruggekoppeld maar vaak zijn al snel meer partijen betrokken. Het komt ook voor dat één melding bij verschillende partijen terecht komt. Het heeft nut om uit te zoeken of een integrale terugkoppeling naar organisatiepartners mogelijk is.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638044013
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Drs. G. Smit
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Almere

Contactgegevens projectleider

E-mail: guysmit@almere.nl 
Telefoon: 06 52 78 38 43
 

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in de volgende gemeenten in de regio Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Zeewolde.