Een onderdeel van de sluitende aanpak rond mensen met verward gedrag is een 24/7 meldfunctie óók voor niet-acute meldingen. Voordat met een experiment van een 24/7 meldpunt niet-acuut kan worden gestart zal in de regio Drenthe eerst een verkenning worden gedaan, Fase 1 van dit project.
Verkend wordt hoe bestaande meldpunten en voorzieningen ingezet kunnen worden om tot de 24/7 meldfunctie te komen.
Het bestaande Advies- en Meldpunt OGGz wordt daarbij als vertrekpunt genomen. In de verkenning naar een doorontwikkeling van dit meldpunt tot een brede 24/7 meldpuntvoorziening staan 2 vragen centraal:
1. hoe kan de bereikbaarheid buiten kantooruren worden geregeld?
2. hoe wordt de opvolging vanuit hulpverlening georganiseerd, zowel tijdens als na kantoortijden?
De verkenning loopt van 1-6-2018 tot en met 30-9-2018, en leidt tot een beschrijving op hoofdlijnen van 3 scenario's.
In Fase 2 (1-10-2018 t/m 31-12-2018) van dit project nemen gemeenten in Drenthe een besluit voor welk scenario een experiment wordt gestart. Vervolgens wordt van het gekozen scenario de pilot voorbereid: samenwerkingsafspraken tussen organisaties worden gemaakt en werkprocessen worden ingericht, randvoorwaarden worden ingevuld.
Fase 3 is de uitvoering van een pilot met het 24/7 meldpunt en loopt van 1-1-2019 tot en met 30-6-2019.