Mobiele menu

Regionale implementatie Wvggz in Oost-Brabant

Projectomschrijving

Achtergrond

Sinds een aantal jaren werken de 38 gemeenten in Oost-Brabant, de politie en het openbaar ministerie steeds beter samen op het terrein van openbare orde en veiligheid. Binnen de Stuurgroep “Verward…en dan?” werken deze partners met onder andere ggz en GGD aan de aanpak van personen met verward gedrag. De stuurgroep wordt momenteel omgevormd tot een Programmaraad Zorg en Veiligheid, die moet werken aan een betere verbinding tussen zorg en veiligheid. Eén van de taken van deze Programmaraad is de implementatie van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) in Oost-Brabant.

Doel

De projectgroep (bestaande uit gemeenten, openbaar ministerie, politie, ggz en vertegenwoordigers van cliënten en familie) maakt regionale kaderafspraken en levert concrete producten op waarmee gemeenten de Wvggz kunnen implementeren. De volgende zaken worden thans opgepakt:

  • melding
  • verkennend onderzoek
  • burgemeester en crisismaatregel (hoorplicht)
  • regio-overleg
  • aansluitende keten van zorg en sociaal domein
  • aansluiting met de Wet Forensische Zorg en de Wet Zorg en Dwang

Resultaten

Afgevaardigden van onder andere de gemeenten ’s- Hertogenbosch, Eindhoven, Helmond, Oss, Cuik, Grave en Mill en Sint-Hubert en het Regiobureau zijn in overleg getreden met vertegenwoordigers van OM, politie en de 3 ggz-instellingen in de regio (GGzE, GGZ-Oost-Brabant en Reinier van Arkel). Later zijn ook vertegenwoordigers van patiënten en familie aangesloten. Een regionale projectgroep draagt zorg voor dit project, waaronder 3 werkgroepen opereren. Tevens is het bureau DSP ingehuurd om de projectleidersrol te vervullen bij dit regionale project. Deze activiteiten hebben geleid tot:

  • Drie regionale bijeenkomsten voor de 38 gemeenten in Oost-Brabant waarbij zowel medewerkers van de afdeling Veiligheid als van de afdeling Zorg (& Welzijn) zijn uitgenodigd;
  • Een model handreiking met werkdocumenten van de projectgroepen zorgmachtiging, crisismaatregel en regionaal overleg ten behoeve van de implementatie van de Wvggz in de regio;
  • Een model collegebesluit;
  • Een model persbericht;
  • Vier subregionale oefensessies met betrekking tot triage, verkennend onderzoek en crisismaatregel (o.a. voor psychiaters, wethouders, burgemeesters en ambtenaren)
  • Een regionale bijeenkomst Wvggz en Wzd;
  • Een themabijeenkomst samenloop Wvggz en jeugd;
  • Een nieuwsbrief met informatie over de Wvggz.

Naast de implementatie van de Wvggz in Oost-Brabant heeft dit project ook geleid tot een nauwere
samenwerking tussen de domeinen Veiligheid en Zorg in de regio. Dit heeft mede geleid tot het oprichten van de Programmaraad Zorg & Veiligheid Oost-Brabant. De Wvggz maakte samenwerking tussen de domeinen veiligheid en zorg noodzakelijk. Deze samenwerking, en de daaruit ontstane netwerken, worden thans ook ingezet bij andere onderwerpen waar zorg en veiligheid samenkomen.

Meer informatie en andere lopende projecten

Dit project heeft subsidie gekregen voor het implementeren van de Wet verplichte ggz (Wvggz) die van kracht is vanaf 1 januari 2020. Bekijk de andere lopende projecten en krijg meer informatie over de Wvggz. 

Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Zoals bekend is op 1 januari 2020 de Wet Bijzondere Opnemingen in Psychiatrische Ziekenhuizen (Wet Bopz) vervangen door de Wet verplichte ggz (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd).

Afgevaardigden van onder andere de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Eindhoven, Helmond, Oss en het Regiobureau zijn in overleg getreden met vertegenwoordigers van OM, politie en de 3 GGZ-instellingen in onze regio (GGzE, GGZ-Oost-Brabant en Reinier van Arkel). Later zijn ook vertegenwoordigers van patiënten en familie aangesloten. Doel was om regionaal afspraken te maken en concreet producten op te leveren waarmee gemeenten deze nieuwe wet konden implementeren. Een regionale projectgroep droeg zorg voor dit project. Onder deze regionale projectgroep opereerden 3 werkgroepen:
1. Werkgroep Crisismaatregel/Wet zorg en dwang
2. Werkgroep Zorgmachtiging (verkennend onderzoek)
3. Werkgroep Regionaal overleg
De projectgroep en de werkgroepen zijn bemenst door afgevaardigden van alle eerdergenoemde partijen.

Tevens werd het bureau DSP ingehuurd om de projectleidersrol te vervullen bij dit regionale project.

Deze activiteiten hebben geleid tot:
- 3 regionale bijeenkomsten voor de 38 gemeenten in Oost-Brabant (in april, juni en december) waarbij nadrukkelijk zowel medewerkers van de afdeling Veiligheid als van de afdeling Zorg (& Welzijn) zijn uitgenodigd. Daarnaast zijn ook ketenpartners uitgenodigd en hebben actief geparticipeerd. De bijeenkomsten vonden plaats bij respectievelijk de GGZ-Oost-Brabant in Boekel, de GGZe in Eindhoven en Reinier van Arkel in 's-Hertogenbosch.
- een model handreiking met werkdocumenten van de projectgroepen zorgmachtiging, crisismaatregel en regionaal overleg ten behoeve van de implementatie van de Wvggz in de regio;
- een model-collegebesluit;
- een model persbericht;
- 4 subregionale oefensessies m.b.t. triage, verkennend onderzoek en crisismaatregel (o.a. voor psychiaters, wethouders, burgemeesters en ambtenaren)
- een regionale bijeenkomst Wvggz en Wzd;
- een themabijeenkomst samenloop Wvggz en jeugd;
- 7 nieuwsbrieven met informatie over de Wvggz;
- DSP heeft voor de regio een separaat mailadres ingericht waarnaar gemeenten hun vragen konden sturen. Daar is door gemeenten ook gebruik van gemaakt.

Naast de implementatie van de Wvggz in Oost-Brabant heeft dit project ook geleid tot een nauwere samenwerking tussen de domeinen Veiligheid en Zorg. Dit betreft zowel de samenwerking tussen de gemeenten onderling als samenwerking met de ketenpartners. Dit heeft mede geleid tot het oprichten van de Programmaraad Zorg & Veiligheid Oost-Brabant.

Samenvatting van de aanvraag

Sinds een aantal jaren werken de 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de politie en het Openbaar Ministerie steeds nauwer samen op het terrein van openbare orde en veiligheid. Binnen de Stuurgroep “Verward…en dan?” werken de ketenpartners (gemeenten, OM, politie, GGZ-instellingen, GGD, RAV e.a.)nauw samen bij de aanpak van personen met verward gedrag. De Stuurgroep “Verward…en dan?” wordt momenteel omgevormd tot een Programmaraad Zorg en Veiligheid: in deze Programmaraad werken de ketenpartners samen om de domeinen zorg en veiligheid beter en steviger aan elkaar te verbinden. Een van de taken van deze nieuwe Programmaraad is de implementatie van de Wvggz in de regio Oost-Brabant. Inmiddels werken het OM, de politie, de 3 GGZ-instellingen die in onze regio actief zijn (GGz Eindhoven, GGz Oost-Brabant en Reinier van Arkel) en de 38 gemeenten nauw samen in een projectgroep Wvggz. Hiervan maken thans ook 2 personen deel uit vanuit het cliënt- en familieperspectief (familievertrouwenspersoon). Doel is om regionale kaderafspraken te maken en concreet producten op te leveren (bijvoorbeeld over de meldpunten of het verkennend onderzoek) waarmee gemeenten deze nieuwe wet kunnen implementeren. Een regionale projectgroep draagt zorg voor dit project. Daaronder opereren 3 werkgroepen: 1. Werkgroep Crisismaatregel/Wet zorg en dwang 2. Werkgroep Zorgmachtiging (verkennend onderzoek) 3. Werkgroep regionaal overleg De projectgroep en de werkgroepen zijn bemenst door afgevaardigden van alle eerdergenoemde partijen. De volgende zaken worden thans opgepakt: 1. Melden: elke burger kan met de nieuwe wet een melding doen over een andere burger van wie hij denkt dat verplichte ggz nodig is. 2. Verkennend onderzoek: bij een melding is de gemeente verplicht binnen 14 dagen een verkennend onderzoek uit te voeren. 3. De burgemeester en de crisismaatregel: de taken van de burgemeester worden uitgebreid. De huidige IBS vervalt ten gunste van de crisismaatregel. De burgemeester vraagt niet alleen een Crisismaatregel aan, maar bepaalt nu ook de vorm van de zorg (ambulant of intramuraal). Daarnaast is nieuw in de wet de hoorplicht van de burgemeester. 4. Het wettelijk verplichte Wvggz Regio-overleg tussen burgemeesters, Openbaar Ministerie en GGZ in afstemming met de regio dient vormgegeven te worden. Hier dient vraag en aanbod op de agenda te staan en wordt in regioverband invulling gegeven aan de Wvggz. 5. Gemeenten moeten zorgdragen voor een aansluitende keten zorg en sociaal domein als een randvoorwaarde die op orde moet zijn in 2019 (wederkerigheid en maatschappelijke participatie van cliënten, werkwijzer medisch noodzakelijk verblijf): de gemeente moet vaststellen wie in de gemeente op de hoogte worden gebracht door de ggz bij veranderingen in de ZM en CM, bijvoorbeeld bij voortijdige beëindiging ZM of anderszins, waardoor cliënten terugkeren naar de wijk. 6. Daarnaast wordt de aansluiting met de Wet zorg en dwang geagendeerd in de projectgroep; er moet uitgewerkt worden wat de Wzd betekent voor de stakeholders in Oost-Brabant. Zoals hierboven beschreven is het wettelijk verplichte regionaal overleg (zie punt 4) een van de zaken die gerealiseerd moet worden. Zoals eerder in dit plan van aanpak vermeld wordt thans gewerkt aan de omvorming van de Stuurgroep “Verward…en dan?” naar een Programmaraad Zorg & Veiligheid. De bestuurders in onze regio hebben echter ook reeds diverse keren de wens uitgesproken om de vergaderdruk en de overleggremia te beperken. Derhalve wordt onderzocht hoe de verschillende overlegvormen effectief op elkaar kunnen aansluiten. Het regionaal Wvggz-overleg zal ook in verbinding moeten staan tot de verschillende overleggen betreffende zorg en veiligheid.De Wvggz zien we daarom ook als een kans om dit de komende maanden te realiseren. Positionering van dit overleg is dan ook een belangrijk onderdeel van ons project. De individuele gemeenten worden thans ook aangespoord om zelf al de voorbereidingen te treffen voor de implementatie van de Wvggz. Op 27 juni worden de regionaal opgeleverde producten gepresenteerd aan de gemeenten, zodat zij in de zomer aan de slag kunnen met het voorbereiden van het formele traject (zoals collegebesluiten). De periode tot aan 1 januari 2020 moet dan benut worden om de implementatie lokaal, subregionaal en regionaal uit te voeren. De projectgroep zal de gemeenten in de tweede helft van 2019 ondersteunen bij die implementatie. Om dit traject goed te kunnen begeleiden is een regionaal projectleider onontbeerlijk. Een projectleider die boven de partijen staat en ervoor zorgdraagt dat tijdig de noodzakelijke beslissingen worden genomen en de juiste producten worden opgeleverd. Kosten: Projectleider Wvggz Oost-Brabant: 0,5 fte voor de duur van 18 weken Geraamde kosten: € 50.000,= Cofinanciering middels geleverde uren door medewerkers Regiobureau IV en de gemeente Eindhoven (en andere partners: zie begroting). Eventuele meerkosten zullen door de regio Oost-Brabant moeten worden opgevangen.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638025005
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2019
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
Mr. F.J.A. Hustin
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Vught

Gegevens projectleider

E-mailf.hustin@eindhoven.nl
Telefoon: 06 14 28 20 40

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in Oost-Brabant.