Mobiele menu

Regionaal plan van aanpak project 'personen met verward gedrag'Flevoland

Projectomschrijving

In Flevoland is de afgelopen periode veel geïnvesteerd om samen met de partners en cliëntvertegenwoordigers te komen tot plan van aanpak. 

Doel

Met onze aanpak willen we bereiken dat er minder meldingen komen en dat mensen niet bij de politie terecht komen, maar met passend vervoer en bij de juiste ondersteuning.

Sluitende keten

In het plan van aanpak project ‘personen met verward gedrag Flevoland’ zijn 3 thema’s benoemd waarop de keten van ondersteuning sluitend gemaakt gaat worden:
  • preventie
  • hulpverlening en nazorg
  • crisismeldingen en opvolging
Toegewerkt wordt naar een sluitende keten waarin een persoon met verward gedrag niet alleen een integraal zorg- en crisisplan heeft en casusregie geregeld is, maar er ook een keten is van ondersteuning naar dagbesteding/werk en inkomen, participatie en het oplossen van eventuele schulden.

Meer informatie

Informatie over het plan van aanpak ‘personen met verward gedrag Flevoland’ is binnenkort te vinden op de website www.almere.nl.

Resultaten

Het resultaat, een uitvoeringsplan, is een herijkte en verscherpte versie van het in 2016 opgestelde Regionaal plan van aanpak personen met verward gedrag. De verscherping was nodig omdat de doelgroep zeer breed is en daardoor het hele zorgveld betrokken zou moeten worden bij de verbetering. Aanscherping is onder meer aangebracht door het uitganspunt te hanteren dat voor preventie en nazorg de prioriteit ligt bij complexe multi-problematiek.

Met alle partners is een ketenanalyse uitgevoerd om witte vlekken te benoemen en analyseren. Aan de hand van deze analyse is een aangescherpt Uitvoeringsplan aanpak personen met verward gedrag opgesteld, met nadruk op preventie en verbetering van de keten in geval van crises. Uit de met de partners uitgevoerde analyse bleek dat de infrastructuur in principe compleet is, maar dat de aansluiting tussen de onderdelen van de ondersteuningsketen voor verbetering vatbaar is.

Vervolg

De resultaten van dit project geven alle aanleiding om met dit project verder te gaan. Het uitvoeringsplan was gerealiseerd en er is inmiddels een toegekende vervolgsubsidie voor de uitvoering van verschillende doelprojecten van het uitvoeringsplan.

Meer informatie

Vervolgproject: ‘Sluitende aanpak voor Personen met Verward Gedrag in Flevoland

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden we onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Afbeelding

Subsidiemogelijkheden

Dit project heeft een stimuleringssubsidie gekregen voor het opstellen van een plan van aanpak voor het in de praktijk toepassen van de 9 bouwstenen voor een sluitende aanpak van verward gedrag. Heeft u ook een idee om samen met andere organisaties de ondersteuning, opvang en zorg voor mensen met verward gedrag en hun omgeving te verbeteren? Dan komt u wellicht in aanmerking voor subsidie.
Afbeelding

Verslagen


Eindverslag

Het resultaat van dit project, een uitvoeringsplan, is een herijkte en verscherpte versie van het in 2016 opgestelde Regionaal plan van aanpak personen met verward gedrag. De verscherping was nodig omdat de doelgroep zeer breed is, en daardoor het hele zorgveld betrokken zou moeten worden bij verbetering.
Aanscherping is onder meer aangebracht door het uitgangspunt te hanteren dat voor preventie en nazorg de prioriteit ligt bij complexe multi-problematiek.

Met alle partners is een ketenanalyse uitgevoerd om witte vlekken te benoemen en analyseren. Aan de hand van deze analyse is een aangescherpt Uitvoeringsplan aanpak personen met verward gedrag opgesteld, met nadruk op preventie en verbetering van de keten in geval van crises. Uit de met de partners uitgevoerde analyse bleek dat de infrastructuur in principe compleet is, maar dat de aansluiting tussen de onderdelen van de ondersteuningsketen voor verbetering vatbaar is.

Samenvatting van de aanvraag

Inleiding Voor het actieprogramma lokale initiatieven mensen met verward gedrag-stimuleringssubsidie lokale aanpak- dient de gemeente Almere hierbij samen met de samenwerkingspartners en de regiogemeenten een aanvraag in voor een subsidie om een projectleider te kunnen inzetten op de uitwerking van het huidige plan van aanpak project personen met verward gedrag Flevoland. In Flevoland is in 2016 geïnvesteerd om in samenspraak met de partners en regiogemeenten een aanzet voor een plan van aanpak rondom personen met verward gedrag op te stellen. Plan van aanpak personen met verward gedrag Flevoland Binnen het plan van aanpak (zie meegestuurde bijlage) wordt een driedeling gemaakt in de volgende thema’s: 1. Preventie. 2. Hulpverlening en nazorg. 3. Crisismeldingen en opvolging. In het thema preventie worden de bouwstenen preventie en levensstructuur en vroegtijdige signalering verder uitgewerkt. In thema hulpverlening en nazorg zijn vooral de bouwstenen toeleiding en passende ondersteuning die uitgewerkt worden. Onder crisismeldingen en opvolging zullen de bouwstenen melding, risicotaxatie, toeleiding en passend vervoer uitgewerkt worden. Het thema crisismeldingen en opvolging wordt op dit moment onder regie van de GGD Flevoland in een pilot uitgetest. Als voorbereiding op het plan van aanpak zijn twee werkconferenties met maatschappelijke partners, regiogemeenten en cliëntorganisaties georganiseerd. Er is een inventarisatie gemaakt van regionale knelpunten, oplossingsrichtingen en randvoorwaarden. De werkconferenties leverden een groot aantal suggesties op voor verbetering van de aanpak van mensen met verward gedrag. De aanbevelingen uit de werkconferentie zijn opgenomen in het regionale plan van aanpak project ‘personen met verward gedrag’ Flevoland en wordt 8 december 2016 bestuurlijk vastgelegd. Doelstelling plan van aanpak Het resultaat dat behaald dient te worden is: -Stabiliseren en terugbrengen van het aantal meldingen van personen met verward gedrag; -Ontwikkelen preventieve activiteiten ter voorkoming van escalaties en meldingen; -Integrale en sluitende aanpak en doorlopende zorgketen 24/7 voor personen met verward gedrag in de eigen woonsituatie of op straat en in crisissituaties; -Eén meldpunt 24/7 als integrale snelle triagevoorziening bij crisissituaties of dreigende escalatie en doorgeleiding naar zorg en participatie op maat; -Iedere persoon met verward gedrag heeft een integraal zorgplan op alle leefgebieden waarin de casusregie is geregeld; -Sluitende keten rondom zorg, werk en inkomen, participatie en schulden. Doel subsidieaanvraag ZonMw De eerste prioriteit van de regionale projectleiding is het verder uitwerken van de thema's 1,2 en 3 waarvoor hier subsidie wordt aangevraagd. De regionaal projectleiding krijgt tevens de taak om alle thema’s te verbinden en daarmee een sluitend plan van aanpak te maken. Overkoepelende thema’s zoals het delen van informatie en het implementeren van de nieuwe werkwijze rondom het oplossen van onverzekerdheid worden op deze manier integraal opgepakt. De regionale projectleiding zal per 1 januari starten waarbij de financiering van de projectleider vanuit deze ZonMw aanvraag vanaf 1 maart 2017 voor een jaar zal worden ingezet. Projectgroep De projectgroep bestaat uit de projectleider, 2 beleidsadviseurs lokale gemeenten, cliëntorganisatie, GGD-OGGz en GGD pilot. Vanuit de projectgroep zullen de 3 thema’s in themagroepen opgepakt worden. In de themagroepen zitten naast cliëntorganisaties ook de betrokken maatschappelijke partners. Taken van projectleider •Thema’s verder uitwerken tot deelplannen en vastleggen van ketenafspraken en benodigde kosten; •projectvoorstel /projectaanvraag opstellen voor ketenaanpak •Verbinding leggen tussen de thema’s zodat een sluitende aanpak ontstaat; •Uitwerken van een ketenoverstijgende onderwerpen zoals ketenoverstijgend informatieprotocol en uitwerken proces van toeleiding na melding onverzekerdheid. •Implementatie van bovenstaande plannen •Monitoring van voortgang project Planning 1. Start project: Eerste uitwerking maken in samenwerking met cliëntorganisaties, betrokken maatschappelijke partners, GGD en gemeenten. Prioriteiten vaststellen, vaststellen wat nodig is regulier of extra. Resultaat; Plan van aanpak/projectaanvraag op alle onderdelen incl. financiering. Periode:1 januari–1 mei 2017 (vanaf 1 maart 2017 financiering ZonMw) 2. Vormen van themagroepen en start maken met de uitwerking en aanpak in deelplannen. Periode: 1 mei – 1 juli 2017 3.In themagroepen deelplannen vaststellen en afspraken vastleggen. Periode 1 juli 2017 - 1 januari 2018. 4. Implementatiefase: Implementatie en monitoring voortgang , evaluatie en bijstelling. Periode: 1 januari 2018 - 1 juli 2018. Aanvraag benodigd budget: 50.000

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638020017
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2017
2018
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
R. Rondeel
Verantwoordelijke organisatie:
Gemeente Almere