Mobiele menu

Regionaal 24/7 Meld- en Adviespunt voor Maatschappelijke Zorg in IJsselland

Projectomschrijving

Voor een sluitende aanpak is het van belang dat de melding van mensen met verward gedrag leidt tot een zo snel mogelijke inzet van passende hulpverlening. Uit een inventarisatie is gebleken dat de bestaande infrastructuur in regio IJsselland een goed raamwerk biedt om tijdig signalen van mensen met verward gedrag te herkennen en op te pakken, maar er wordt nog niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er zijn en er is onduidelijkheid over de verschillende regierollen.

Knelpunten

Om naar een sluitende aanpak toe te werken moeten een aantal knelpunten opgelost worden:

  1. Informatieknooppunt: bij de triage zijn niet altijd de juiste partijen of expertises betrokken. Daarnaast kan de beoordeling niet altijd op basis van juiste en volledige informatie worden gedaan. Dit geldt met name voor de doelgroep die niet behoort tot GGZ en welke buiten kantoortijden wordt gebeld.
  2. Deskundigheidsbevordering: niet alle partijen zijn voldoende in staat verward gedrag vroeg te herkennen en daardoor zo snel mogelijk toe te leiden naar de juiste zorg en ondersteuning.
  3. Vervoer: binnen district Oost heeft de politie aangegeven het vervoer van personen met verward gedrag per 1 oktober 2018 te stoppen.

Doel en werkwijze

In dit pilotproject worden de verbindingen tussen de samenwerkingspartijen waaronder politie, veiligheidshuis, gemeenten, huisartsenpost, Dimence en andere zorgorganisaties geïntensiveerd en verstevigd. De pilot sluit aan bij de ‘Zwolse aanpak voor personen met verward gedrag’, waarin al een start gemaakt is met een 24 uurs bereik- en beschikbaarheid van het Meldpunt Maatschappelijke Zorg voor de politie en instellingen in Zwolle. Met deze pilot wordt de Zwolse aanpak in regiogemeenten uitgerold en verbreed. Dat betekent dat niet alleen politie en instellingen buiten kantoortijden een beroep kunnen doen op het Meldpunt, maar ook de inwoners. Door de 24/7 bereikbaarheid van een al bestaand Meld- en Adviespunt regionaal te organiseren, vraagt dit met het oog op de borging relatief weinig investering per gemeente.

Resultaten

Het werkveld (zowel regionaal als lokaal) waarin het Meldpunt zich bevindt is aanzienlijk in beweging. Daar heeft het Meldpunt een belangrijke rol in gespeeld. Het eerdere – door gemeenten en ketenpartners – omschreven knelpunt dat er, naast de acute keten, geen goede opvolging van (E33-)meldingen richting de niet-acute keten en vice versa is door het Meldpunt enorm verbeterd. Het meldpunt vraagt op een aantal punten een extra impuls, ook richting de verbreding en doorontwikkeling Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg, maar de gebruikers zij al zeer tevreden.

In de deelnemende gemeenten is voor alle inwoners en instellingen het ‘Meld- en Adviespunt Maatschappelijke Zorg’ 24/7 bereikbaar voor meldingen en beschikbaar voor informatie, consultatie en advies bij complexe problematiek. De gebruikers geven aan dat zij tevreden zijn over deze ontwikkeling en de werkwijze van team VIA (informatie, consultatie en advies) als helpende ervaring.

Verslagen


Eindverslag

Het werkveld (zowel regionaal als lokaal) waarin het meldpunt zich bevindt is aanzienlijk in beweging; daar heeft het meldpunt een belangrijke rol in gespeeld. Het eerdere – door gemeenten en ketenpartners – omschreven knelpunt dat er naast de acute keten, geen goede opvolging van (E33-)meldingen richting de niet-acute keten en vice versa is door het meldpunt enorm verbeterd. Het meldpunt vraagt op een aantal punten een extra impuls – ook richting de verbreding en doorontwikkeling Wet verplichte Geestelijke Gezondheidszorg- , maar de gebruikers zij al zeer tevreden.

Samenvatting van de aanvraag

Landelijk heeft elke gemeente vanuit het ministerie van VWS een opdracht gekregen met betrekking tot personen met verward gedrag. Voor een sluitende aanpak is het van belang dat de melding van personen met verward gedrag leidt tot een zo snel mogelijke inzet van passende hulpverlening. Om een goed beeld te krijgen van waar elke gemeenten staat ten aanzien van de sluitende aanpak is door de regionale procesregisseur een uitgebreide inventarisatie van de stand van zaken uitgevoerd. Uit deze inventarisatie is gebleken dat de bestaande infrastructuur in regio IJsselland een goed raamwerk biedt om tijdig signalen van verwarde personen te herkennen en op te pakken, maar er wordt nog niet optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden die er zijn en er is onduidelijkheid over de verschillende regierollen. Om naar een sluitende aanpak toe te werken moeten een aantal knelpunten opgelost worden: 1. Informatieknooppunt: bij de triage zijn niet altijd de juiste partijen of expertises betrokken. Daarnaast kan de beoordeling niet altijd op basis van juiste en volledige informatie worden gedaan. Dit geldt met name voor de doelgroep die niet behoort tot GGZ en welke buiten kantoortijden wordt gebeld. 2. Deskundigheidsbevordering: niet alle partijen zijn voldoende in staat verward gedrag vroeg te herkennen en daardoor zo snel mogelijk toe te leiden naar de juiste zorg en ondersteuning. 3. Vervoer: binnen district Oost heeft de politie aangegeven het vervoer van personen met verward gedrag per 1 oktober 2018 te stoppen. Met betrekking tot het knelpunt van deskundigheidsbevordering, worden - naar voorbeeld van de Zwolse aanpak - mogelijkheden voor een regionale uitrol van de training ‘Grip op verwardheid’ onderzocht en voor het vervoersvraagstuk worden gesprekken gevoerd met het RAV en ROAZ. Om een tot een goedwerkend 24 uurs bereik- en beschikbaar regionaal meldpunt te komen, biedt voor de regiogemeenten een 24/7 bereik- en beschikbaarheidsdienst van team Vangnet Informatie en Advies (team VIA) de oplossing. Hiermee wordt het Meld- en Adviespunt Maatschappelijke Zorg verbreed en versterkt voor de gemeenten Zwolle, Zwartewaterland, Steenwijkerland, Staphorst, Kampen, Ommen-Hardenberg, Dalfsen. Deze gemeenten vallen onder Centrumgemeente Zwolle. Het Meld- en Adviespunt Maatschappelijke Zorg zal binnen deze pilot buiten kantoortijden ook bereikbaar en beschikbaar zijn voor meldingen van de gemeenten Olst-Wijhe en Raalte. Dit vraagt om samenwerking met het Meldpunt Bijzondere Zorg en het Bijzondere Zorgteam waaraan deze gemeenten zijn verbonden. De pilot ‘Regionaal 24/7 Meld- en Adviespunt voor Maatschappelijke Zorg in IJsselland’ heeft de volgende doelstellingen: Team VIA is voor alle inwoners en instellingen van de deelnemende gemeenten via het Meld- en Adviespunt Maatschappelijke Zorg buiten kantoortijden bereikbaar voor meldingen en beschikbaar voor informatie, consultatie en advies bij complexe problematiek. Na een jaar zal de pilot aan de hand van monitoring en procesevaluatie inzichten op leveren over wat er daadwerkelijk voor regiogemeenten nodig is om een 24/7 Meld- en Adviespunt voor personen met verward gedrag die geen acute zorgbehoefte hebben te borgen. Gezien het grote werkgebied zal het accent van het 24/7 meldpunt liggen op de bereikbaarheid voor meldingen en het geven van consulatie, informatie en advies. De insteek is “doen wat op dat moment nodig is voor de persoon met verward gedrag”. De meldingen worden vervolgens op de eerst volgende werkdag door een trajectbegeleider van het Meld- en Adviespunt Maatschappelijke Zorg of door het team Bijzondere Zorg worden opgepakt als een reguliere melding. Team VIA is voor de OGGZ doelgroep bij de GGD belegd, vanwege de neutrale functie. Het is een sterk samenwerkingsverband bestaande uit de volgende instellingen; Dimence (GGZ), Tactus (verslavingszorg), MEE IJsseloevers (LVB/NAH), De Kern (Maatschappelijke Dienstverlening), JBOV (jeugdbescherming) en GGD IJsselland. Doormiddel van de pilot worden de verbindingen tussen de samenwerkingspartijen waaronder politie, veiligheidshuis, gemeenten, huisartsenpost, Dimence en andere zorgorganisaties geïntensiveerd en verstevigd. De pilot sluit aan bij de ‘Zwolse aanpak voor personen met verward gedrag’, waarin al een start gemaakt is met een 24 uurs bereik- en beschikbaarheid van het Meldpunt Maatschappelijke Zorg voor de politie en instellingen in Zwolle. Met deze pilot wordt de Zwolse aanpak in regiogemeenten uitgerold en verbreed. Dat betekent dat niet alleen politie en instellingen buiten kantoortijden een beroep kunnen doen op het Meldpunt, maar ook de inwoners. Door de 24/7 bereikbaarheid van een al bestaand Meld- en Adviespunt regionaal te organiseren, vraagt dit met het oog op de borging relatief weinig investering per gemeente.

Onderwerpen

Kenmerken

Projectnummer:
638044007
Looptijd: 100%
Looptijd: 100 %
2018
2020
Gerelateerde subsidieronde:
Projectleider en penvoerder:
M.Sc. MJ. Vosjan
Verantwoordelijke organisatie:
GGD IJsselland

Locatie

Dit project wordt uitgevoerd in de volgende gemeenten in de regio IJsselland: Dalfsen, Hardenberg, Hattem, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle.